İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanları ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (İzmir örneklemi)
Özet
Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çeşitli değişkenler açısından zekâ alanlarının ve girişimcilik eğilimlerinin incelenmesi ve çoklu zekâ alanları ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden olan korelasyonel araştırma modeli ile desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 eğitim öğretim yılında İzmir ili, Karabağlar ve Menderes ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokul dördüncü sınıfa devam eden 505 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Çocuklar İçin Çoklu Zekâ Ölçeği (ÇİÇZÖ) ile Çocuklar İçin Girişimcilik Eğilimleri Envanteri (ÇGEE) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler belirlenen alt problemler bağlamında istatistiki paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanları ile girişimcilik eğilimleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sözel-dilsel zekâ, görsel-uzamsal zekâ, müziksel-ritmik zekâ, içsel-özedönük zekâ ve doğacı zekâ alanlarında cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık tespit edilirken, öğrencilerin sahip oldukları kardeş sayısı değişkenine göre anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Öğrencilerinin zekâ alanlarında katıldıkları sosyal faaliyet değişkenine göre anlamlı farklılık oluştuğu görülmüştür. Anne eğitim durumu değişkenine göre yalnızca bedensel-kinestetik zekâ alanında anlamlı bir farklılık söz konusu iken baba eğitim durumu değişkenine göre anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Girişimcilik eğilimleri envanteri faktörlerinin tümünde cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık tespit edilirken, sahip olunan kardeş sayısı değişkenine göre yalnızca "Başarılı Olma " ve "Yenilikçilik" faktöründe anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Öğrencilerin katıldıkları sosyal faaliyet değişkenine göre "dört faktörde de anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğrencilerin ebeveyn eğitim durumu ve mesleklerine göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. In this research, it is aimed to examine the intelligence areas and entrepreneurship tendencies of primary school fourth grade students in terms of various variables and to determine the relationship between multiple intelligence areas and entrepreneurial tendencies. The research was designed with the correlational research model, which is one of the quantitative research methods. The sample of the research consists of 505 students attending the fourth grade of primary school affiliated to the Ministry of National Education in the province of Izmir, Karabağlar and Menderes in the 2020-2021 academic year. Personal Information Form, Multiple Intelligences Scale for Children (ÇÇZÖ), and Entrepreneurial Tendency Inventory for Children (ÇGEE) were used as data collection tools. The data obtained from the research were analyzed with the statistical package program in the context of the determined sub-problems. As a result of the research, a positive and significant relationship was found between the multiple intelligence areas of primary school fourth grade students and their entrepreneurial tendencies. While a significant difference was found in terms of gender variable in verbal-linguistic intelligence, visual-spatial intelligence, musical-rhythmic intelligence, intrapersonal-introspective intelligence and naturalistic intelligence, there was no significant difference in terms of the number of siblings the students had. It was observed that there was a significant difference according to the social activity variable that the students participated in the intelligence areas. While there was a significant difference only in the field of bodily-kinesthetic intelligence according to the mother's educational status variable, no significant difference was found according to the father's educational status variable. While a significant difference was found in all of the entrepreneurship tendencies inventory factors in terms of gender, a significant difference was found only in the "Successful" and "Innovativeness" factors according to the number of siblings variable. A significant difference was found in all four factors according to the social activity variable that the students participated in. No significant difference was found according to the parents' educational status and occupation of the students.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/10065Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]