Akıl ve zekâ oyunlarının ilkokul 1. sınıf öğrencilerinin okuma becerileri ve okuma tutumları üzerindeki etkisi
Özet
Akıl ve zekâ oyunlarının ilkokul 1. sınıf öğrencilerinin okuma becerileri ve okuma tutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Akıl ve zekâ oyunları öğrencilerin akıl yürütme, akıcı okuma, okuduğunu anlama ve okumaya yönelik tutum geliştirmelerine katkıda bulunabilecek ve bu alandaki eksiklerin giderilmesine destek sağlayabilecektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim- öğretim yılında Afyonkarahisar ili İscehisar ilçesindeki Selçuklu İlkokulu'nda öğrenim gören 36 birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Deney grubunda 18 öğrenci kontrol grubunda da 18 öğrenci yer almıştır. Gruplar ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Örneklem seçimindeki ölçütler; ilkokul 1. sınıf öğrencilerinin zekâ oyunları oynamamış olmaları ve kontrol grubunun araştırmacının kendi sınıfı olmasıdır. Araştırma da dört çeşit veri toplama aracı kullanılmış olup bunlar; "Okuduğunu anlatma yoluyla okuduğunu anlamayı değerlendirme rubriği", "Prozodik okuma ölçeği", "Okumaya yönelik tutum ölçeği" ve "Okumayı değerlendirme formu" dur. Deney grubuna 2021-2022 eğitim- öğretim yılı bahar döneminde ön test, son test ve uygulama süreciyle birlikte 10 hafta boyunca akıl ve zekâ oyunları arasında bulunan sözel zekâ oyunlarından resfebe, kelime oyunu, sözcük avı, anagram ve hafıza kartı oyunları ile uygulama yapılmıştır. Kontrol grubunda ise öğretim, programa uygun olarak devam etmiştir. Okuma becerilerinin değerlendirilmesinde İlkokul Türkçe 1 Ders kitabındaki okuma metinlerinden yararlanılmıştır. Grupların ölçümlerden aldıkları puanların normal dağılım gösterip göstermediği Shapiro-Wilk Testi, Skewness ve Kurtosis değerleri ile analiz edilmiş neticede verilerin normal dağıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma verileri SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiş; yüzde, frekans, aritmetik ortalama, bağımlı gruplar t-testi ve bağımsız gruplar t-testi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda akıl ve zekâ oyunları uygulanan deney grubu öğrencilerinin okuduğunu anlama becerisi, prozodik okuma, okuma hızı ve okuma tutumlarında kontrol grubu öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte deney ve kontrol grubu okuma hatalarında anlamlı bir farklılık bulunamamış, cinsiyetin anlamlı bir farklılık ortaya çıkarmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. It is aimed to determine the effect of mind and intelligence games on primary school 1st grade students' reading skills and reading attitudes. Mind and intelligence games will contribute to students' reasoning, reading fluency, reading comprehension and their attitudes towards reading, and will be able to support the elimination of deficiencies in this field. In the research, a quasi-experimental design with pretest-posttest control group, which is one of the quantitative research methods, was used. The study group of the research consists of 36 first-year students studying at Selcuklu Primary School in Iscehisar district of Afyonkarahisar province in the 2021-2022 academic year. There were 18 students in the experimental group and 18 students in the control group. Groups were determined by criterion sampling method. Criteria in sample selection; primary school 1st grade students did not play intelligence games and the control group was the researcher's own class. Four types of data collection tools were used in the research; "The rubric for evaluating reading comprehension through reading comprehension", "Prosodic reading scale", "Attitude towards reading scale" and "Reading evaluation form". In the spring term of the 2021-2022 academic year, the experiment group was practiced with resfebe, word game, word hunt, anagram and memory card games, which are among the mind and intelligence games, for 10 weeks together with the pre-test, post-test and application process. In the control group, education continued in accordance with the program. Reading texts in the Primary School Turkish 1 Textbook were used in the evaluation of reading skills. Whether the scores of the groups from the measurements showed normal distribution or not was analyzed with the Shapiro-Wilk Test, Skewness and Kurtosis values, and it was concluded that the data were normally distributed. The research data were analyzed using the SPSS package program; percentage, frequency, arithmetic mean, dependent groups t-test and independent groups t-test. As a result of the research, it was determined that there were statistically significant differences in reading comprehension skills, prosodic reading, reading speed and reading attitudes of the experimental group students to whom mind and intelligence games were applied compared to the control group students. However, no significant difference was found in the reading errors of the experimental and control groups, and it was concluded that gender did not reveal a significant difference.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/10138Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]