Examining the educational sections of development plans in Turkey in the context of educational administration
Künye
Balıkçı, A. (2021). Examining the Educational Sections of Development Plans in Turkey in the Context of Educational Administration . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (1) , 1-19 . DOI: 10.30831/akukeg.746818Özet
Development-education interaction can be seen clearly in development plans. This study aims at
making inferences about educational administration from the educational sections of the development plans in Turkey
since 1963. This study was carried out with a qualitative research method. The data were analyzed using descriptive
analysis approach. In this study, 11 development plans prepared since 1963 in Turkey were analyzed in terms of
educational administration. Special expert commission reports prepared for development plans are included in the
analysis. It was seen that the following points come to the fore in the context of educational administration: MoNEbased organization should be reviewed. The administrative processes should be implemented more effectively.
Educational administration-environment interaction should increasingly be maintained. Arrangements should be
made for the development and duties of educational administrators. For researchers, it can be recommended to
conduct studies with different methods and studies on the problems between planning and implementation related to
educational administration. For practitioners, it can be recommended to include educational administration experts in
the planning process more and effectively, and include them in education plans more. Kalkınma- eğitim etkileşimi kalkınma planlarında açıkça görülebilmektedir. Bu çalışmada amaç, 1963 yılından
bu yana yapılmış kalkınma planlarındaki eğitim bölümlerinde eğitim yönetimine yönelik çıkarımlarda bulunmaktır.
Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler, betimsel analiz yaklaşımıyla analiz edilmiştir. Çalışmada,
1963 yılından günümüze yapılan 11 kalkınma planı eğitim yönetimi açısından analiz edilmiştir. Analize kalkınma
planlarına yönelik hazırlanmış özel ihtisas komisyonu raporları dahil edilmiştir. Araştırmada eğitim yönetimi
bağlamında şu noktaların ön plana çıktığı görülmektedir: MEB merkezli teşkilatlanmanın gözden geçirilmesi ihtiyacı
vardır. Yönetim süreçlerinin daha etkin uygulanması gerekmektedir. Eğitim yönetimi-çevre etkileşiminin gittikçe
artan bir şekilde sürdürülmesi gerekmektedir. Eğitim yöneticilerinin gelişimine ve görevlerine yönelik düzenlemeler
yapılmalıdır. Araştırmayla ilgili olarak araştırmacılar için eğitim yönetimi alanıyla ilgili tüm planları kapsayacak
şekilde farklı yöntemle araştırmalar yapılması, planlama ile uygulama arasındaki problemlerin araştırma konusu
yapılması önerilebilir. Uygulayıcılar için, eğitim yönetimi uzmanlarının planlama sürecinde daha fazla ve etkin bir
şekilde katılması, eğitime planlarda daha fazla yer verilmesi önerilebilir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
14Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1131531https://hdl.handle.net/11630/10389
Koleksiyonlar
- Cilt 14 : Sayı 1 [4]