An evaluation of the cultural domain in Turkey in the context of lifelong learning
Künye
Tutar, P. (2021). An Evaluation of the Cultural Domain in Turkey in the Context of Lifelong Learning . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (2) , 137-166 . DOI: 10.30831/akukeg.804861Özet
The cultural domain may be defined as a sphere of influence that involves all cultural activities, whether economic or social in nature. In the context of lifelong learning, cultural and artistic environments represent tools and media of significance for formal and informal adult learning. The availability of learning opportunities in the cultural domain, the achievement of cultural competence by all individuals, and their cultural participation are strongly associated with lifelong learning. The research study employed a descriptive survey model with a view to establishing the data available in Turkey with respect to cultural productivity and participation. The study was structured on the basis of the data in Turkey as pertains to the budget allocated to culture and cultural expenditure, as well as performing arts, printed media, libraries, and museums. In summary, a general evaluation of the present state of productivity and participation in the cultural domain and its course over the years gives way to the argument that the cultural domain in Turkey is far from offering a source of possibilities and tools that would allow for the wider dissemination of the culture of learning. Kültürel alan, ekonomik ve sosyal tüm kültürel faaliyetleri kapsayan bir etki alanı olarak tanımlanabilir. Yaşam
boyu öğrenme bağlamında kültür-sanat ortamları yetişkinlerin formel ve enformel öğrenmesinde önemli araçlar ve
mecralardır. Kültürel alandaki öğrenme fırsatları, toplumdaki tüm bireylerin kültürel yetkinlik kazanması ve kültürel
katılım yaşam boyu öğrenmeyle yakından ilişkilidir. Araştırmada, Türkiye’deki kültürel üretim ve katılım verilerini
belirlemek üzere betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, 2000-2018 yıllarını kapsamaktadır. Çalışma; kültürel
alan kapsamında Türkiye’de kültüre ayrılan bütçe, kültür harcamaları, gösteri sanatları, yazılı medya, kütüphane ve
müzelere ilişkin veriler üzerinden ele alınmıştır. Özetle, kültürel alandaki üretimin ve katılımın yıllara göre seyri ve
mevcut durumu genel olarak değerlendirildiğinde Türkiye’de kültürel alanın öğrenme kültürünün yaygınlaşmasını
sağlayabilecek olanak ve araçlar sunmaktan uzak olduğu söylenebilir. Veriler, Türkiye’de pek çok boyutuyla kültürel
katılımın oldukça düşük bir nüfus oranıyla sınırlı olduğunu göstermektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
14Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1326489https://hdl.handle.net/11630/10402
Koleksiyonlar
- Cilt 14 : Sayı 2 [10]