Emotional socialization behaviors of mothers having preschooler
Künye
Özen Uyar, R. , Yılmaz, M. M. & Aktaş Arnas, Y. (2021). Emotional Socialization Behaviors of Mothers Having Preschooler . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (2) , 186-201 . DOI: 10.30831/akukeg.641669Özet
The aim of the study
is to investigate emotional socialization behaviors of mothers having
preschooler in relation to the child's gender, socioeconomic and education
level of the mother. In the research, a correlational survey model was used.
The participants of the study consisted of 303 mothers having children aged 4-6
with low, middle and high socioeconomic living conditions. The data of the
study were collected with the Coping with Negative Emotions of Children Scale
and Personal Information Form. T-test and variance analysis were used to
analyze the data. Research results revealed that emotional socialization
behaviors of mothers did not differ significantly according to child's gender.
As a result of the analysis, it was found that emotional socialization
behaviors differ significantly in terms of the socioeconomic level of the
mothers. According to this, low socioeconomic level mothers showed more
punitive reactions and minimization reactions than middle and high
socioeconomic level mothers. Results also showed that punitive and
problem-focused reactions differed according to the educational level of the
participating mothers. In this direction, as the education level of the mothers
increases, it is seen that there is a decrease in punitive reactions while
there is an increase in problem-focused reactions. Araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuğa sahip annelerin duygu sosyalleştirme davranışlarının çocuğun
cinsiyeti, annenin eğitim ve sosyoekonomik düzeyi ile ilişkilendirilerek incelenmesidir. Araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 4-6 yaş grubu çocuğu olan düşük,
orta ve yüksek sosyoekonomik yaşam şartlarına sahip 303 anne oluşturmaktadır. Araştırma verileri Çocukların
Olumsuz Duyguları ile Baş Etme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin
çözümlenmesinde t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde; annelerin duygu
sosyalleştirme davranışlarının çocuğun cinsiyetine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Annelerin
içinde bulunduğu sosyoekonomik düzeye göre duygu sosyalleştirme davranışlarının farklılaştığı tespit edilmiştir.
Buna göre, düşük sosyoekonomik düzeydeki annelerin orta ve üst sosyoekonomik düzeydeki annelere göre
cezalandırıcı ve küçümseyici duygu sosyalleştirme davranışlarını daha fazla gösterdikleri saptanmıştır. Bununla
birlikte katılımcı annelerin eğitim düzeyine göre cezalandırıcı ve problem odaklı duygu sosyalleştirme davranışlarının
farklılaştığı belirlenmiştir. Bu doğrultuda, annelerin eğitim düzeyi arttıkça cezalandırıcı duygu sosyalleştirme
davranışında azalma görülürken, problem odaklı duygu sosyalleştirme davranışlarında artış olduğu görülmektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
14Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/60569/641669https://hdl.handle.net/11630/10423
Koleksiyonlar
- Cilt 14 : Sayı 2 [10]