Developing the skill of associating mathematics with real life through realistic mathematics education: An action research
Künye
Üredi, P. & Doğanay, A. (2023). Developing the Skill of Associating Mathematics with Real Life Through Realistic Mathematics Education: An Action Research . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (2) , 394-422 . DOI: 10.30831/akukeg.1214339Özet
The purpose of this study is to investigate how to improve middle school 6th-grade students' skill of associating mathematics with real life through Realistic Mathematics Education, which was reinforced with educational games, to determine the problems possible to be encountered in practice and how to solve these problems in details. This study, designed as action research, was carried out in mathematics lessons with 25 sixth-grade students studying in the first and second semesters of the 2018-2019 academic year. The qualitative data of the research were collected through semi-structured interviews, camera recordings related to the application process, a structured student diary, a researcher diary, and reflective assessment forms. The quantitative data of the study were collected with worksheets, educational games, performance projects, and the Diagnostic Form for Students' Skill of Associating Mathematics with Real Life developed by the researchers and performed twice before and after the application. According to the results, Realistic Mathematics Education reinforced with educational games was efficient in increasing the skill of associating mathematics with real life. Bu araştırmanın amacı, ortaokul 6.sınıf öğrencilerinin matematik derslerinde eğitsel oyunlarla pekiştirilmiş Gerçekçi Matematik Eğitimi yoluyla matematiği gerçek yaşamla ilişkilendirme becerisinin nasıl geliştirilebileceği, uygulamada karşılaşılacak sorunların neler olabileceği ve nasıl giderilebileceğinin ayrıntılı olarak incelenmesidir. Eylem araştırması olarak tasarlanan bu çalışma 2018-2019 eğitim-öğretim yılı birinci ve ikinci döneminde matematik derslerinde toplam 25 altıncı sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın nitel verileri; yarı yapılandırılmış görüşmeler, uygulama sürecine yönelik kamera kayıtları, yapılandırılmış öğrenci günlüğü, araştırmacı günlüğü ve yansıtıcı değerlendirme formları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri ise, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve uygulama öncesi ve sonrası iki defa uygulanan Matematiği Gerçek Yaşamla İlişkilendirme Becerisi Tanılayıcı Form, çalışma yaprakları, eğitsel oyunlar ve performans görevi aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, eğitsel oyunlarla pekiştirilmiş Gerçekçi Matematik Eğitimi’nin matematiği gerçek yaşamla ilişkilendirme becerisini artırmada etkili olduğu tespit edilmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
16Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/76298/1214339https://hdl.handle.net/11630/10480
Koleksiyonlar
- Cilt 16 : Sayı 2 [11]