An evaluation of one day science activities at a natural history museum
Künye
Evren Yapıcıoğlu, A. , Arıkan, K. & Akbulut, A. (2021). An Evaluation of One Day Science Activities at a Natural History Museum . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (4) , 524-547 . DOI: 10.30831/akukeg.898716Özet
This study investigated the effectiveness of science activities held over one day at the natural history museum in a rural part of Turkey. Students’ expectations were determined before science activities were held in the museum and students' learning experiences and teachers' views on the process were examined after the science activities. Primary (5th graders, n=53) and middle school (6th, 7th, and 8th graders, n=72) students and their teachers (n=8) participated in the activities. According to the results, the activities had a positive impact on the primary and middle school students, in that they learned about the components of nature and acquisition of deepen experiences and more positive emotions. While prior to the science activities, the students expected to focused activities of observations and examinations, they emphasized the activities in which they conducted to collect and analyse fossils more strongly after the completion of activities. Students’ teachers stated that science activities in the museum increased the active participation and interest of the students compared to the classroom environment and enabled them to gain sensitivity towards the environment and science. The instructional activities in this study can easily be replicated through similar programs in any natural history museum in Turkey or anywhere else in the world. Bu çalışmada öğretmen adaylarının istatistik yapma konusundaki anlayışlarının ders imecesi/araştırması bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının istatistik yapma sürecindeki anlayışlarının (alan bilgisi) grafiklerle ilişkili ders planlarken ve uygularken nasıl değiştiği ve nasıl öğretim pratiklerine dönüştüğüne (öğrenci ve öğretim bilgisi) odaklanılmıştır. Çalışmaya üç son sınıf öğretmen adayı katılmış, iki aşamadan oluşan (üniversite ve gerçek okul) ders imecesi/araştırması uygulaması gerçekleştirmişlerdir. Öğretmen adayları tarafından grup halinde hazırlanan ders planları, gözlemler, alan notları, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve grup toplantılarının video ve ses kayıtları ve öğretim uygulamaları aracılığıyla veriler toplanmıştır. Öğretmen adayları başlangıçta istatistik yapma sürecinin birbiriyle ilişkili birçok bileşenden oluştuğunu düşünmemişlerdir. Ders planları tasarladıkça, kavramlar hakkında tartıştıkça anlayışları gelişmiş; bu gelişim ders planları ve öğretimsel uygulamalarına büyük ölçüde yansımıştır. İstatistiksel soruları istatistik yapmanın merkezine koymaya başlamaları, diğer temalarla ilgili fikirlerini (örneğin, veri toplama, grafikleri yorumlama) etkileyen önemli bir dönüm noktası haline gelmiştir. Ayrıca istatistik yapmakla ilgili anlayışlarının öğretim uygulamalarını doğrudan etkilediği de gözlemlenmiştir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
14Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/65171/898716https://hdl.handle.net/11630/10525
Koleksiyonlar
- Cilt 14 : Sayı 4 [10]