Developing co-constructivism scale at science courses for secondary school students
Künye
Ocak, İ. & Hocaoğlu, N. (2021). Developing Co-constructivism Scale at Science Courses for Secondary School Students . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (4) , 665-696 . DOI: 10.30831/akukeg.892910Özet
According to co-constructivism theory, learning is a social activity. Students are expected to find many opportunities at Science lessons to construct their collective culture and co-construct their own personal culture since the nature of Science lessons tend to collaboration. This study aims to develop a scale which measures the co-constructivist environment at Science courses of 7th and 8th Grades. For this reason, the scale developed by the researchers has been applied to 238 7th and 8th grade students. Exploratory Factor Analysis has been applied for 47 items. As a result of factor analysis, 20 items have been omitted and remaining 27 items have been grouped into 5 factors. These factors explain 64.371 % of the total variance. Cronbach Alpha value of the scale is 0.950. The values of item-total and item-remaining correlation are significant (p < 0.01). Moreover, item discrimination value which is obtained from the difference between mean points of bottom and top 27 % of the groups is significant. As a result of confirmatory factor analysis, goodness of fit indexes are seen to be acceptable (RMSEA=0.069; AGFI=0.79; SRMR=0.057; CFI=0.90; NNFI=0.89, χ2/sd 2.11). It was found that the qualitative results mostly coincided with the results of the quantitative study. Birlikte yapılandırmacılık teorisine göre öğrenme sosyal bir aktivitedir. Fen derslerinin doğası iş birliği eğilimi gösterdiğinden, öğrencilerin Fen derslerinde kolektif kültürlerini oluşturmak ve kendi kişisel kültürlerini birlikte oluşturmak için birçok fırsat bulmaları beklenir. Bu çalışma, 7. ve 8. sınıf Fen derslerinde birlikte yapılandırmacılık ortamını ölçen bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu nedenle araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçek, 238 7. ve 8. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. 47 maddeye Açımlayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Faktör analizi sonucunda 20 madde çıkarılmış ve kalan 27 madde 5 faktörde gruplandırılmıştır. Bu faktörler toplam varyansın %64.371'ini açıklamaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha değeri .950'dir. Bu bulgular ışığında ölçek geçerli ve güvenilirdir. Madde-toplam ve madde-kalan korelasyon değerleri anlamlıdır (p<0.01). Ayrıca grupların %27'lik alt ve üst puan ortalamaları arasındaki farktan elde edilen madde ayırt etme değeri anlamlıdır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum iyiliği indekslerinin kabul edilebilir olduğu görülmektedir (RMSEA=.084; AGFI=.70; SRMR=.064; CFI=.91; NNFI=.80, χ2/sd=1.93). Nitel sonuçların da nicel çalışmanın sonuçlarıyla çoğunlukla örtüştüğü bulunmuştur.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
14Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/65171/892910https://hdl.handle.net/11630/10548
Koleksiyonlar
- Cilt 14 : Sayı 4 [10]