Okul öncesi dönem çocuklarının küresel ısınma hakkındaki düşüncelerinin incelenmesi
Künye
Özyürek, E. & Gündoğdu, S. (2022). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Küresel Isınma Hakkındaki Düşüncelerinin İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (2) , 509-520 . DOI: 10.32709/akusosbil.1012065Özet
Bu araştırma 4-6 yaş arası okul öncesi dönem çocuklarının küresel ısınma hakkındaki düşüncelerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenomonoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi eğitime devam eden 4-6 yaş arası 25 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme sorularından oluşan görüşme formu ve çocukların çizimleri ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, çocuklar küresel ısınmanın nedenleri arasında kaynakların bilinçsiz kullanımı ve hava kirliliği gibi insan kaynaklı nedenleri daha çok vurgulamışlardır. Bununla birlikte küresel ısınmanın nedenlerinin doğal kaynaklı olduğunu ifade edenler de olmuştur. Çocuklar, küresel ısınmanın sonuçlarını olumsuz olarak değerlendirmişler ve daha çok canlılar üzerindeki olumsuzluklara değinmişlerdir. Çocuklara göre küresel ısınma en çok hayvanlar üzerinde olumsuz etkiye sahiptir. Ayrıca insanlar ve bitkiler de küresel ısınmadan zarar gören canlılardır. Daha az sayıda çocuk küresel ısınmanın çevreye zararlarını ifade etmişlerdir. Çocukların küresel ısınmanın önlenmesine yönelik önerilerinde su tasarrufu, elektrik tasarrufu ve kömür/odun kullanımının sınırlandırılması gibi bilinçli kaynak kullanımına yönelik önerileri daha çok ifade ettikleri ortaya çıkmıştır. Çocuklar ayrıca çevreyi korumaya yönelik önerilerde de bulunmuşlardır. Sonuç olarak çocukların küresel ısınma konusunda mantıklı düşüncelerinin olduğu görülmüştür. Araştırmanın bulguları tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. This research was carried out to determine the thoughts of preschool children aged 4-6 about global
warming. The phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the research.
The study group of the research consists of 25 children between the ages of 4-6 who continue their preschool education. The data of the research were collected with the interview form consisting of semistructured interview questions and the drawings of the children. The obtained data were analyzed using
the content analysis technique. According to the findings of the study, children emphasized humaninduced causes such as unconscious use of resources and air pollution among the causes of global
warming. There were also those who stated that the causes of global warming are of natural origin.
Children evaluated the consequences of global warming negatively and mostly mentioned the negative
effects on living things. According to children, global warming has the most negative impact on animals.
In addition, humans and plants are also creatures that suffer from global warming. Fewer children have
expressed the effects of global warming on the environment. It has been revealed that children mostly
express suggestions for conscious use of resources such as water saving, electricity saving and limiting
the use of coal/wood in their suggestions for the prevention of global warming. The children also made
suggestions to protect the environment. As a result, it has been seen that children have logical thoughts
about global warming. The findings of the research were discussed and suggestions were made.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
24Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/70527/1012065https://hdl.handle.net/11630/10568
Koleksiyonlar
- Cilt 24 : Sayı 2 [25]