Yunus Emre’yi Türk Dili ve Edebiyatı derslerinde nasıl anlatırız? Değerler öğretimi bağlamında “Yunus Emre: Aşkın Sesi” filmi örneği
Künye
Yılmaz, M. & Eskimen, A. D. (2021). Yunus Emre’yi Türk Dili ve Edebiyatı Derslerinde Nasıl Anlatırız? Değerler Öğretimi Bağlamında “Yunus Emre: Aşkın Sesi” Filmi Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , Yunus Emre ve Türkçe Özel Sayısı , 123-137 . DOI: 10.32709/akusosbil.983572Özet
Yunus Emre, hem ulusal hem evrensel değer öğretilerini şiirle buluşturan ve okuruna insanlığın kaybetmemesi gerektiği değerleri hatırlatan, sevgi, inanç, hoşgörü, saygı temsilcisi bir hatırlatıcıdır. Bu yönüyle Yunus Emre, Türk insanının kültürel belleğinde asırlardır yer etmiş, eserleri Divan-ı İlahiyat ve Risaletü’n Nushiyye ile Arapça ve Farsçanın kültürel, dilsel kıskacındaki Türkçeye hem nefes vermiş hem de Anadolu’da Türkçenin yazı dili olarak dirilişine öncülük etmiştir. Bu çalışmada, Yunus Emre’nin çağları aşarak günümüze kadar gelen ve kültürel belleğimize yer eden öğretileri, bunların Türk dili ve edebiyatı dersi ve programı kapsamında gençlere film yoluyla aktarımı ele alınmıştır. Türk dili ve edebiyatı dersinin değerler eğitimindeki önemini belirleyen etken edebiyatın doğasından kaynaklanır. Çünkü edebiyatın merkezinde edebî eserler, bu eserlere konu olan insan; insanı anlama ve anlatma gayreti vardır.Çalışmada, değerleri kapsamında ele alacağımız Yunus Emre’nin değer öğretisinin merkezinde insan, insanın merkezinde ise gönül vardır. İnsan gönlü; kırılmaması, kirletilmemesi ve daima cümle kötü duygulardan uzak tutulması gereken yerdir. Yunus Emre, insana dair bütün eğitsel çabanın nihai amacının aslında insanın kendine ve özündeki değerlerine ulaşmak olduğunu vurgular. Buna bağlı olarak çalışmanın amaç ve kapsamını değerler eğitimi bağlamında, Türk dili ve edebiyatı dersinde kullanılabilir bir materyal olarak Yunus Emre: Aşkın Sesi sinema filmi oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden “doküman incelemesi” kullanılmıştır. Elde edilen bulgulardan hareketle değerlendirme ve önerilerde bulunulmuştur. Yunus Emre is a representative reminder of love, faith, tolerance, respect, which combines both national and universal value teachings with poetry and reminds its reader of the values that humanity should not lose. In this aspect Yunus Emre Turkish cultural memory of the people has taken place for centuries, works of Divan-ı İlahiyat and Risaletü’n Nushiyye Arabic and Persian cultural, linguistic, clamp both gave both languages in Anatolia Turkish written language led to the resurrection as breathing. In this study, Yunus Emre's teachings, which have transcended the ages and are included in our cultural memory, and their transfer to young people through film within the scope of the Turkish language and literature course and program, were discussed. The factor determining the importance of Turkish language and literature course in values education is due to the nature of literature. Because at the center of literature are literary works, the person who is the subject of these works; the effort to understand and tell the person. In the study, at the center of Yunus Emre's value teaching, which we will consider within the scope of values, there is a person, and at the center of a person is the heart. Human heart; it is a place where it should not be broken, polluted, and always kept away from bad feelings. Yunus Emre emphasizes that the ultimate goal of all human educational efforts is actually to achieve human self and its core values. Accordingly, the purpose and scope of the study in the context of values education is Yunus Emre: The Voice of love cinema film as a material that can be used in the course of Turkish language and literature. “Document review” from qualitative research methods was used in the research. Based on the results obtained, evaluations and recommendations were made.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
23Sayı
Yunus Emre ve Türkçe Özel SayısıBağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/65941/983572https://hdl.handle.net/11630/10572