Türkiye’de sigara tüketimi üzerinde fiyatların, nüfusun ve işsizliğin etkileri: 1990-2019 dönemi
Künye
Pehlivanoğlu, F. & Akkuş, M. S. (2022). Türkiye’de Sigara Tüketimi Üzerinde Fiyatların, Nüfusun ve İşsizliğin Etkileri: 1990-2019 Dönemi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (2) , 538-552 . DOI: 10.32709/akusosbil.822745Özet
Sigara kullanımının giderek yaygınlaşması ve ülkeler için önemli bir sorun teşkil etmesi, hükümetlerin,
ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların bir takım mali ve sosyal tedbirler almasına neden olmuştur/
olmaktadır. Ülkelerin sağlık altyapısı ne kadar güçlü, sosyal ve siyasal tedbirler ne kadar katı olursa olsun
sigara kullanımının azaltılmasında en önemli unsur elbette bireylerin bilinç olmasıdır. Dünyanın en karlı
sektörleri arasında yer alan sigara üretimi ve ticareti her geçen gün daha ileri üretim ve pazarlama
teknikleri kullanmaktadır. Bu çalışmada, 1990-2019 yılları arasında Türkiye’de sigara fiyatlarının
artırılmasının sigara tüketimini ne yönde etkilediği, işsizlik ve nüfus artışı ile sigara tüketimi arasındaki
ilişki araĢtırılmıştır. Elde edilen veriler arasında nedensellik ilişkisinin varlığı, Granger nedensellik
testiyle incelenmiş olup eş bütünleşme ilişkisinin varlığı ise, Johansen eş bütünleşme testi ile analiz
edilmiştir. Çalışma bulgularına göre işsizlik ve nüfus artışının sigara tüketimini artırdığı, sigara
fiyatlarının (vergilerin) artırılmasının ise sigara tüketimini azalttığı saptanmıştır. The increasing prevalence of smoking and the fact that it poses an important problem for countries causes
governments, national and international institutions and organizations to take some financial and social
measures. No matter how strong the health infrastructure of the countries and how strict the social and
political measures are, the most important factor in reducing smoking is the awareness of individuals.
Cigarette production and trade, which is among the most profitable sectors of the world, uses more
advanced production and marketing techniques every day. In this study, between the years of 1990-2019
in Turkey, in what direction it affects the increasing the consumption of cigarette prices, unemployment
and population growth have investigated the relationship between cigarette consumption. The existence of
a causality relationship among the obtained data was examined with the Granger causality test, and the
existence of a cointegration relationship was analyzed with the Johansen cointegration test. According to
the findings of the study, it was determined that unemployment and population growth increased cigarette
consumption, while increasing cigarette prices (taxes) decreased cigarette consumption.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
24Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/70527/822745https://hdl.handle.net/11630/10575
Koleksiyonlar
- Cilt 24 : Sayı 2 [25]