Yunus Emre’yi anlatan çocuk kitapları üzerine bir inceleme
Künye
Başoğlu, N. (2021). Yunus Emre’yi Anlatan Çocuk Kitapları Üzerine Bir İnceleme . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , Yunus Emre ve Türkçe Özel Sayısı , 169-180 . DOI: 10.32709/akusosbil.988259Özet
Araştırmada, 1960-2020 yılları arasında Yunus Emre’yi anlatan çocuk kitapları belirlenmiş ve bu anlatımın nasıl gerçekleştirildiği değerlendirilmeye çalışılmıştır. Yunus Emre menkıbelerinin ve şiirlerinin eserlerde nasıl yer bulduğu seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen yedi kitap üzerinden sunulmuştur. Doküman incelemesi yapılarak elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada incelenen Yunus Emre’yi anlatan çocuk kitaplarının hepsinde Yunus Emre dünyaya geldiğinde Anadolu halkının içinde bulunduğu zor şartlara, yoksulluğa değinildiği görülmüştür. Yunus Emre’nin Hacı Bektaş-i Veli’nin kapısında bulamadığı himmeti Tapduk Emre’de bulması ve onun talebesi olması tüm kitaplarda işlenmiştir. Kitaplarda Yunus Emre’nin en çok bilinen şiirlerine yer verilmiştir. Şiirlerinin yanı sıra şiirlerinden alınan beyitlere/dörtlüklere ve Yunus Emre için başka şairler tarafından kaleme alınan şiirlere de yer verilmiştir. Yunus Emre’nin menkıbevi hayatı çocukların dikkatini çekecek şekillerde kurgulara yerleştirilerek sunulmuştur. Kitaplarda menkıbeler anlatıma derinlik katarken, şiirler ve şiir parçaları sayesinde estetik bir üslup yakalanmıştır. Kitaplarda Yunus Emre’nin insan sevgisi işlenmiş ve birçok ilimizde mezarının olduğu vurgulanmıştır. Kitaplarda çocukların özdeşim kurmasını kolaylaştırmak adına kurgulara çocuk karakterlerin eklendiği görülmüştür. Yunus Emre’yi çocuklara anlatan dede, baba, öğretmen gibi yetişkin karakterlere de yer verilmiştir. Kitapların çoğunda Risaletü’n Nushiyye hakkında bilgi verilmiş, Yunus Emre felsefesi aktarılmaya çalışılmıştır. In the research, children’s books about Yunus Emre between 1960 and 2020 were determined and it was tried to evaluate how this narrative was carried out. How Yunus Emre’s legends and poems took place in the works was presented through seven books determined by random sampling. In all of the children’s books about Yunus Emre examined in the research, it was seen that the difficult conditions and poverty of the Anatolian people were mentioned when Yunus Emre was born. It is mentioned in all the books that Yunus Emre found the help he could not find at the door of Hacı Bektaş-i Veli in Tapduk Emre and that he became his student. The best-known poems of Yunus Emre are included in the books. In addition to his poems, couplets/quatrains taken from his poems and poems written by other poets for Yunus Emre are also included. Yunus Emre’s legendary life is presented by placing it in fictions in ways that will attract the attention of children. While the legends add depth to the narrative in the books, an aesthetic style has been captured thanks to the poems and pieces of poetry. In the books, Yunus Emre’s love for humanity has been handled and it has been emphasized that he has graves in many cities. In the books, it has been seen that children’s characters are added to the fictions in order to make it easier for children to identify. Adult characters such as grandfather, father and teacher who tell Yunus Emre to children are also included. In most of the books, information about Risaletü’n Nushiyye is given and Yunus Emre’s philosophy is tried to be conveyed.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
23Sayı
Yunus Emre ve Türkçe Özel SayısıBağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/65941/988259https://hdl.handle.net/11630/10576