Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYılmaz, Salih
dc.contributor.authorKaya, Ahmet
dc.date.accessioned2023-09-18T07:10:57Z
dc.date.available2023-09-18T07:10:57Z
dc.date.issued31.10.2022en_US
dc.identifier.citationYılmaz, S. & Kaya, A. (2022). Analysis of the Relationship between Teachers' Perceptions of Organizational Identification and Meaningful Work . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (4) , 958-974 . DOI: 10.30831/akukeg.1144116en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/72732/1144116
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/11053
dc.description.abstractTeachers that identify with their organizations and find meaning at work can contribute to their students and schools from various aspects. However, there is limited evidence on teacher perceptions of organizational identification and meaningful work in the literature. The present research aims to determine the relationship between teachers’ organizational identification and meaningful work perceptions. This quantitative research is in correlational design. The sample of the research consists of 330 teachers working in Kahramanmaraş. The scales of meaningful work for educational organizations and organizational identification were used as data collection tools. In the analysis of the data, Pearson correlation coefficient was calculated, and regression analyses were performed. Research findings show that there is a positive, moderately significant relationship between organizational identification and meaningful work. Organizational identification is a significant predictor of meaningful work. Organizational identification has positive and moderately significant relationships with the subdimensions of meaningful work (meaning at work, transcendence at work, work relationships, meaning leadership at work, humility at work), and it is a significant predictor of these dimensions. Nevertheless, it shows no significant relationship with the dimension of search for meaning at work. Implications for identifying with organizations and meaningful work are discussed.en_US
dc.description.abstractÖrgütleriyle özdeşleşen ve işte anlam bulan öğretmenler, öğrencilerine ve okullarına çeşitli yönlerden katkı sağlayabilir. Ancak, literatürde öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme ve anlamlı iş algılarına ilişkin sınırlı kanıt bulunmaktadır. Bu araştırma, öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme ile anlamlı iş algıları arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu nicel araştırma ilişkisel desendedir. Araştırmanın örneklemini Kahramanmaraş'ta görev yapan 330 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak eğitim örgütleri için anlamlı iş ve örgütsel özdeşleşme ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmış ve regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma bulguları, örgütsel özdeşleşme ile anlamlı iş arasında pozitif, orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir. Örgütsel özdeşleşme, anlamlı işin anlamlı bir yordayıcısıdır. Örgütsel özdeşleşme, anlamlı işin alt boyutları (işte anlam, işte aşkınlık, iş ilişkileri, işte liderlik, işte tevazu) ile pozitif ve orta düzeyde anlamlı ilişkilere sahip olmanın yanı sıra bu boyutların anlamlı bir yordayıcısıdır. Buna karşın işte anlam arayışı boyutu ile anlamlı bir ilişki göstermemektedir. Örgütsel özdeşleşme ve anlamlı işe yönelik çıkarımlar tartışılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.1144116en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOrganizational İdentificationen_US
dc.subjectMeaningful Worken_US
dc.subjectSchoolen_US
dc.subjectTeacheren_US
dc.titleAnalysis of the relationship between teachers' perceptions of organizational ıdentification and meaningful worken_US
dc.title.alternativeÖğretmenlerin örgütsel özdeşleşme ile anlamlı iş algıları arasındaki ilişkinin analizien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0002-5890-0699en_US
dc.authorid0000-0001-8899-9178en_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.startpage958en_US
dc.identifier.endpage974en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster