Dört eksen adım motor konum denetimli üretim süreci tasarımı: deney seti donanımı, yazılımı ve uygulaması
Künye
Keskin, B. & Eminoğlu, İ. (2023). Dört Eksen Adım Motor Konum Denetimli Üretim Süreci Tasarımı: Deney Seti Donanımı, Yazılımı ve Uygulaması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 23 (2) , 380-394 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/akufemubid/issue/77004/1121652Özet
Uygulamalı eğitim, mühendislik öğrencilerinin gerçek bir sorunla karşı karşıya kaldıklarında
problemlere çözüm getirebilme kabiliyeti kazandırmaktadır. Elektrik Elektronik Mühendisliği Kontrol
ve Kumanda alt bölümünde verilen teorik derslerin yanında eğitimin uygulamalı olarak da
desteklenmesi gerekmektedir. Kontrol laboratuvarında öğrencilere adım motor ile çalışan
konum/pozisyon denetimli bir prosesin bileşenlerini ve işleyişini gösterebilmek amacı ile dört adım
motorlu servo kabiliyetli eğitim seti kavramsal olarak kurgulanıp, tasarlanıp, imal edilip, çalıştırılmıştır.
Kaynak yapma, delme, vidalama gibi ardışık işlemlerin üretim sürecini temsil eden konum/pozisyon
denetimli eğitim seti hem mikrodenetleyici hem programlanabilir mantık denetleyicisi (PLC) ile
çalışacak şekilde tasarlanmıştır. Bu çalışmada eğitim setinin konum/pozisyon denetimi PLC kullanılarak
yapılmıştır. Eğitim seti kontrol sistemleri laboratuvarında öğrenim gören öğrencilere konum/pozisyon
denetim prosesinde yer alan, adım motorları, sürücüleri, kayış kasnak yapısı, vidalı miller, güç
kaynakları, sınır anahtarları, optik konum algılayıcılar, algoritma çıkarma, merdiven diyagramına
çevirme ve konum/pozisyon denetimi hakkında deneyim kazanmalarını sağlayacaktır. Böylece eğitim
seti kontrol sistemleri laboratuvarında öğrenim gören öğrencilerin birinci elden uygulamalı deneyim
edinmelerine katkıda bulunacaktır. Hands-on training gives engineering students the ability to find solutions when faced with a real
problem. In addition to theoretical courses offered in Control Systems branch of the Electrical and
Electronics Engineering department, education should be supported practically. In the control
laboratory, a four-step motor servo-capable training setup was conceptually fictionalized, designed,
manufactured and operated in order to show the students the components and operation of a motion
control process working with the step motors. The motion-controlled training setup, which simulates
the manufacturing process of welding, drilling, and screwing etc. is designed to be controlled by both a
microcontroller and a programmable logic controller (PLC). In this study, the training set was controlled
by using PLC. The training setup will provide the students studying in the control systems laboratory to
gain experience in the servo controlled manufacturing process, stepper motors, drivers, belt and pulley
structure, screw shafts, power supplies, limit switches, optical position sensors, developing algorithm,
PLC programming, position control. As a result, the training set will contribute to the students' handson experience in the control systems laboratory.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
23Sayı
2Koleksiyonlar
- Cilt 23 : Sayı 2 [25]