Süreç odaklı yazma yaklaşımının yazma tutukluğu üzerindeki etkisi
Künye
Gezmiş, N. (2023). Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımının Yazma Tutukluğu Üzerindeki Etkisi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 810-826. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1071639Özet
Öğrencilerin İngilizce yazma dersinde başarılı olamamalarının sebeplerinden biri de yazma tutukluğu
yaşamalarıdır. Öğrenciler; dilbilgisi, sözcük bilgisi, yazım bilgisi gibi çeşitli bilgi eksikliği, planlama
stratejilerinden yoksun olma, düzeltme yapma konusunda yanlış bilgilere sahip olma, stres yaşama,
verilen zamanın yetersiz olduğunu düşünme, konuyu ilgi çekici bulmama gibi pek çok nedenden dolayı
yazma tutukluğu yaşayabilmektedir. Pek çok çalışmada beyin fırtınası, araştırma yapmak, taslak plan
oluşturmak, düzeltme konusunda bilgilenmek gibi tekniklerin yazma tutukluğunu gidermede etkili olduğu
önerilse de bu konudaki deneysel çalışmaların sayısı azdır. Bu nedenle, bu çalışmada diğer çalışmalardaki
önerilerin işaret ettiği Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımının yazma tutukluğunu giderme konusunda etkili
olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Deneysel araştırma modellerinden Tek gruplu ÖntestSontest Modelinin uygulandığı bu çalışmada İngilizce Mütercim-Tercümanlık Anabilim Dalında 1. sınıfta
öğrenim gören 46 öğrencinin tutukluk düzeyleri Mike Rose tarafından geliştirilen ölçek ile ölçülmüştür.
Sonrasında, Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımının kuramsal ve uygulamalı olarak öğretildiği öğretim süreci
uygulanarak öğrencilerin akademik düzeyde bir metin yazmaları sağlanmıştır. Öğrencilerin bu süreç
boyunca tutukluk yaşayıp yaşamadıkları aynı ölçek ile tekrar ölçülmüştür. İki ölçümden elde edilen
veriler İlişkili Örneklemler T-Testi ile karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma sonucunda sontest lehine
anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, Süreç Odaklı Yazma Yaklaşımının yazma
tutukluğunu gidermede etkili olduğu anlaşıldığı için yazma derslerinde bu yaklaşımın kullanılmasının
yazma başarısını ve kalitesini artıracağı düşünülmektedir. One of the reasons for failure in writing in English is writer’s block. Although many studies suggest
several techniques such as brainstorming, researching, outlining, knowing about revision to overcome
writer’s block, there are limited number of experimental studies. Therefore, this study aims to examine
the effect of Process Writing Approach, which is addressed as a suggestion in other studies in the
literature, on writer’s block. In this experimental study with One Group Pretest-Posttest Research Design,
the writer’s block levels of 46 participants studying at the first class of the department of Translation and
Interpretation in English were measured with the questionnaire developed by Mike Rose. Then, the
participants wrote an academic essay at the end of the process in which they theoretically and practically
experienced Process Writing Approach. The same questionnaire was used to determine whether the
participants had writer’s block during this process. At the end of the comparison of the obtained data with
Paired Sample T-Test, it was found that there is a significant difference between pretest and posttest, in
favor of posttest. Consequently, Process Writing Approach is considered efficient in increasing the
success and quality in writing since it is found effective in overcoming writer’s block.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/79991/1071639https://hdl.handle.net/11630/11533
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 3 [25]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Developing informational text writing skills of gifted students by leveraging writing strategies
Erbasan, Ömer; Dedeoğlu, Hakan (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 28.07.2023)Designed as action research, this qualitative study aims to develop the informational text writing skills of gifted students through the strategies of “all about” books and “biography writing frames”. The study group of ... -
Ses Temelli Cümle Yöntemiyle İlk Okuma-Yazma Öğretiminin Değerlendirilmesi
BAY, Yalçın (2010)Bu araştırmada İlköğretim Türkçe Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı ile 2005-2006 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya konulan, Ses Temelli Cümle Yöntemi (STCY) ile ilk okuma-yazma öğretiminin değerlendirilmesi ... -
8. Sınıf Öğrencilerinin Düşünce Yazısı Yazma Becerileri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme (Silifke Atatürk İlköğretim Okulu Örneği)
Yörüsün, Serdar (Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)Bu araştırmada, 8. sınıf öğrencilerinin düşünce yazısı yazma becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sürecinde, Silifke Atatürk İlköğretim Okulunda öğrenim gören 8. sınıf ...