9. Sınıf lise matematik sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi
Künye
Çelen, Y. (2023). 9. Sınıf Lise Matematik Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 837-848. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1073141Özet
Öğrenciyi merkeze alan aktif öğrenme yöntem ve yaklaşımlarının ortaya çıkmasıyla birlikte Bloom
taksonominin üst düzey bilişsel becerileri tam olarak ölçememesi ana nedeni çerçevesinde taksonomi
güncellenmiştir. Bu kapsamda ilkokul matematik ders kitaplarındaki ve liselere geçiş sınavındaki
soruların yeni taksonomiye uygunluğuna ilişkin çalışmalar yapıldığı görülmekle birlikte bu anlamda lise
düzeyinde yapılan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırmada 9. sınıf matematik ders kitaplarında yer
alan ünite değerlendirme sorularının yeni taksonomiye göre değerlendirilmesine çalışılmış ve bu
kapsamda Millî Eğitim Bakanlığı’nca ders kitabı olarak onay almış olan 3 tane matematik ders
kitabındaki ünite değerlendirme sorularının tümünün yeni Bloom taksonomisine uygunluğu
değerlendirilmiştir. İncelenen ünite değerlendirme sorularının, taksonominin bilgi birikimi boyutu ile
bilişsel süreç boyutu ile alt ve üst düzey bilişsel beceri basamaklarına göre nasıl dağılım gösterdiği ve alt
ve üst düzey bilişsel beceri basamaklarına sorularının dağılımının ders kitabına göre anlamlı bir farklılık
gösterip göstermediği tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamına 506 soru dahil edilmiştir.
Araştırmanın verileri nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi ile elde edilmiştir.
Soruların dağılımının ders kitabına göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği ki kare testi ile tespit
edilmiştir. Araştırma sonucunda ders kitaplarında üst bilişsel düzeydeki becerilere yönelik sorulara yer
yok denecek kadar az yer verildiği ve üst düzey beceriler bakımından ders kitabına göre anlamlı bir
farklılık olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Ünite değerlendirme sorularına bilişsel bilgi boyutu açısından
bakıldığında ise ders kitaplarında en çok uygulama basamağında soru sorulduğu, tüm kitaplardaki ünite
değerlendirme sorularının 416’sının uygulama basamağında olduğu, 71 sorunun hatırlama ve 12 sorunun
ise anlama basamağında olduğu gözlemlenmiştir. In this study, it was tried to evaluate the unit evaluation questions in the 9th grade mathematics textbooks
according to the new taxonomy, and in this context, although it is seen that there are studies on the
compatibility of the questions in the primary school mathematics textbooks and the high school entrance
exam with the new taxonomy, no study has been found at the high school level in this sense. It was tried
to determine how the examined unit evaluation questions were distributed according to the knowledge
dimension of taxonomy, the cognitive process dimension, and the lower and upper level cognitive skill
levels, and whether the distribution of the questions to the lower and higher level cognitive skill levels
showed a significant difference compared to the textbook. 506 questions were included in the scope of the
research. The data of the research were obtained by the document analysis method, which is one of the
qualitative research methods. The chi-square test was used to determine whether the distribution of the
questions differed significantly according to the textbook. As a result of the research, it was concluded
that there was almost no room for questions about metacognitive skills in the textbooks and there was no
significant difference in terms of high-level skills compared to the textbook. When the unit evaluation questions are examined in terms of cognitive knowledge dimension, it has been observed that the most
questions are asked at the application level in the textbooks, 416 of the unit evaluation questions in all
books are at the application level, 71 questions are at the remembering level and 12 questions are at the
understanding level.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/79991/1073141https://hdl.handle.net/11630/11535
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 3 [25]