Ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile üstbilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi)
Özet
Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile üstbilişsel farkındalıkları arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar ilinde öğrenim gören ve uygun örnekleme yönteme yöntemi ile belirlenen 571 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgiler Formu”, “Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerileri Ölçeği” ve “Çocuklar İçin Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistikler, korelasyon analizleri ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile üstbilişsel farkındalıkları pozitif yönde yüksek düzeyde ilişkilidir ve birbirini destekleyici özelliklere sahiptir. Ayrıca ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin üstbilişsel farkındalıklarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. In this study, it is aimed to examine the relationship between secondary school students' reflective thinking skills towards problem solving and their metacognitive awareness. Correlational survey design, one of the quantitative research methods, was used in the research. Determined through convenience sampling method, the sample of this study consists of 571 lower secondary school students studying in Afyonkarahisar in the 2022-2023 academic year. In the study, "Personal Information Form", "Reflective Thinking Skills Scale for Problem Solving" and "Metacognitive Awareness Scale for Children" were used as data collection tools. Descriptive statistics, correlation analysis and simple linear regression analysis were used to analyze the collected data. According to the research findings, the reflective thinking skills of secondary school students for problem solving and their metacognitive awareness were highly correlated and had mutually supportive features. Additionally, their ability to think of solutions to secondary scholl problems was found to be a significant predictor of their metacognitive importance.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12336Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2029]



















