Akıl ve zekâ oyunlarının ilkokul 3. Sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve karar verme becerileri üzerine etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı akıl ve zekâ oyunlarının ilkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve karar verme becerileri üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemleri kapsamında yarı deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırma 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Şanlıurfa ili Suruç ilçesinde bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan deney grubunda 24, kontrol grubunda 24 olmak üzere toplam 48 ilkokul üçüncü sınıf öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Deney grubuna haftanın beş günü, günde iki saat olmak üzere toplam 36 saat akıl ve zekâ oyunları eğitimi verilmiştir. Kontrol grubundaki öğrenciler ise normal eğitimlerine devam etmişlerdir. Veri toplama aracı olarak “İlkokul Öğrencileri İçin Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği” ve “İlkokul Öğrencileri İçin Marmara Karar Verme Beceri Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekler her iki gruba da (deney grubu ve kontrol grubu) ön test ve son test olarak öğrencilere iki kez uygulanmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında bir istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Eleştirel düşünme eğilimlerine yönelik yapılan analiz sonuçlarına göre kontrol grubunun ön test-son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmazken akıl ve zekâ oyunları eğitiminin verildiği deney grubunun ön test-son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca deney grubu ve kontrol grubu son test puanları karşılaştırıldığında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Karar verme becerilerine yönelik yapılan analiz sonuçlarına göre kontrol grubunun ön test-son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmazken akıl ve zekâ oyunları eğitiminin verildiği deney grubunun ön test-son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca deney grubu ve kontrol grubu son test puanları karşılaştırıldığında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. The aim of this study is to investigate the effect of mind and intelligence games on critical thinking tendencies and decision-making skills of third grade primary school students. In this study, pretest-posttest control group model, one of the quasi-experimental designs within the scope of quantitative research methods, was used. The study was conducted in the spring semester of the 2021-2022 academic year with the participation of a total of 48 third grade primary school students, 24 in the experimental group and 24 in the control group, who were studying in a public school in Suruç district of Şanlıurfa province. The experimental group received a total of 36 hours of mind and intelligence games training, two hours a day, five days a week. The students in the control group continued their normal education. “The Critical Thinking Dispositions Scale for Elementary School Students” and “ Marmara Decision Making Skills Perception Scale for Primary School Students” were used as data collection tools. The scales were administered twice to both groups (experimental group and control group) as pre-test and post-test. The data obtained were analyzed using a statistical package program. According to the results of the analysis of critical thinking dispositions, it was found that there was no statistically significant difference between the pre-test and post-test scores of the control group, while there was a statistically significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental group in which mind and intelligence games training was given. In addition, when the posttest scores of the experimental group and the control group were compared, it was seen that there was a statistically significant difference in favor of the experimental group. According to the results of the analysis of decision-making skills, it was found that there was no statistically significant difference between the pre-test and post-test scores of the control group, while there was a statistically significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental group in which the mind and intelligence games training was given. In addition, when the posttest scores of the experimental group and the control group were compared, it was seen that there was a statistically significant difference in favor of the experimental group.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12477Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2029]



















