8. Sınıf öğrencilerinin üstbilişsel farkındalıkları, nedensel yüklemeleri ve 21. Yüzyıl becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar örneklemi)
Özet
Bu araştırmada 8.sınıf öğrencilerinin üstbilişsel farkındalıkları, nedensel yüklemeleri ve 21. yüzyıl beceri düzeyleri ile aralarındaki ilişki çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar ilinde öğrenim gören 423 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırmada 8.sınıf öğrencilerine Çocuklar İçin Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği B formu, Ortaokul Öğrencilerine Yönelik 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği ve Nedensel Boyutlar Ölçeği II uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde 8. sınıf öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeylerinin ve 21. yüzyıl beceri düzeylerinin orta düzeyin üzerinde olduğu belirlenmiştir. Aynı zamanda başarısızlığa yönelik yaptıkları yüklemelerin nedensellik odağı alt boyutu ve kişisel kontrol boyutunda ortalamalarının birbirine eşit ve en yüksek olduğu görülmüştür. 8.sınıf öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyleri, 21. yüzyıl beceri düzeyleri ve başarısızlığa yönelik yaptıkları yüklemelerin nedensellik odağı ve kişisel kontrol boyutu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye sahip oldukları görülmüştür. Bununla birlikte başarısızlığa yönelik yaptıkları yüklemelerin, istikrar ve dışsal kontrol boyutu arasında da kendi içerisinde pozitif yönde anlamlı bir ilişkiye sahip oldukları görülmüştür. Aynı zamanda bu iki boyut; ölçeğe yönelik nedensellik odağı ile kişisel kontrol boyutu ve öğrencilerin üstbilişsel farkındalık düzeyleri ve 21. yüzyıl beceri düzeyleri ile de negatif yönde anlamlı bir ilişki göstermektedir. Bununla birlikte üstbilişsel farkındalık düzeyi ve nedensel yüklemelerin, 21. yüzyıl becerilerini yordama düzeyi araştırılmış ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda ise dışsal kontrolün ve üstbilişsel farkındalık düzeyinin 21. yüzyıl becerileri üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür. In this study, 8th grade students' metacognitive awareness, causal attributions, and 21st century skill levels were examined in terms of various variables. The study used a correlational model from quantitative research methods. The sample of this study consists of 423 8th grade students studying in Afyonkarahisar in the 2022- 2023 academic year. In this study, "Personal Information Form”, “Metacognitive Awareness Scale for Children Form B”, “21st Century Skills Scale for Secondary School Students” and “Causal Dimensions Scale II” were used for 8th grade students. When the results of the study were analysed, it was determined that the metacognitive awareness levels and 21st century skill levels of 8th grade students were above the middle level. At the same time, it was seen that their mean scores were equal to each other and the highest in the locus of causality and personal control sub dimensions of their attributions towards failure. It was observed that 8th grade students' metacognitive awareness levels, 21st century skill levels and their attributions towards failure had a significant positive relationship between the locus of causality and personal control dimension. In addition, it was seen that 8th grade students' attributions towards failure had a significant positive relationship between the stability and external control dimension. At the same time, these two dimensions show a significant negative relationship with the locus of causality towards the scale, personal control dimension and students' metacognitive awareness levels and 21st century skill levels. In addition, the level of metacognitive awareness and causal attributions predicting 21st century skills was investigated and multiple linear regression analysis was performed. As a result of the analysis, it was seen that external control and metacognitive awareness level were found to be significant predictors of 21st century skills.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12478Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2029]



















