Somut olmayan kültürel miras değer algısı ile turizm algısının mesleki bağlılık ve işe adanmışlık üzerine etkisi: Geleneksel çini sanatı örneği
Özet
Bu çalışmanın amacı, çini çalışanlarının somut olmayan kültürel miras unsurlarına ilişkin değer algısı ile turizm algısının mesleki bağlılık ve işe adanmışlık üzerine olan etkisinin belirlenmesidir. Araştırmada, öncelikle araştırmanın değişkenlerini oluşturan kavramlarla ilgili yerli ve yabancı literatür taraması yapılarak kuramsal çerçeve oluşturulmuştur. Uygulama aşamasında, veri toplama yöntemi olarak anket tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Kütahya ilinde faaliyet gösteren çini atölyeleri çalışanları oluşturmaktadır. Evrenin tamamına zaman ve maliyet gibi kısıtlar nedeniyle ulaşılamadığından örneklem alma yoluna gidilmiş olup, bu doğrultuda 416 çini çalışanına ulaşılmıştır. Elde edilen söz konusu bu verilerin çözümlenmesinde; yüzde ve frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, faktör analizi, güvenirlik analizi, t testi, varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon analizlerinden faydalanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre, çini çalışanlarının somut olmayan kültürel miras algıları, turizm algıları, mesleki bağlılıkları ve işe adanmışlıklarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Çalışanların söz konusu bu algılarının bazı bireysel/demografik özelliklerine göre de farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte çini çalışanlarının somut olmayan kültürel miras değer algısı ile turizm algısı arasında ve mesleki bağlılıkları ile işe adanmışlıkları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Ayrıca çini çalışanlarının somut olmayan kültürel miras değer algısının mesleki bağlılık ve işe adanmışlık düzeylerini pozitif yönde etkilediği belirlenmiştir. Buna ek olarak, çalışanların turizm algılarının da mesleki bağlılık ve işe adanmışlık düzeylerini pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmada elde edilen bulgular, araştırmanın amacına uygun olarak tartışılmış/yorumlanmış ve konuyla ilgili taraflara (yerel yönetimler, sivil toplum kuruluşları, ilgili sektör ve işletmeler, yöneticiler, çalışanlar, yasa koyucular vb.) önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to determine the impact of tile employees' perception of intangible cultural heritage elements value and tourism on professional commitment and devotion to work. In the study, the theoretical framework was created by scanning domestic and foreign literature on the concepts of the research. As a data collection method, the questionnaire technique was used. The universe of the study consists of employees of tile workshops operating in Kütahya province. Since the whole universe could not be reached due to constraints such as time and cost, sampling was taken and 416 tile employees were reached in this direction. In the analysis of these data; percent and frequency, arithmetic mean, standard deviation, factor analysis, reliability analysis, T test, variance analysis (ANOVA), correlation and regression analyses were used.
According to the findings of the research, it has been determined that tile employees' perceptions of cultural heritage, tourism perceptions, professional commitment and their dedication to work are high. It has been found that these perceptions of the employees vary according to some individual/demographic characteristics. In addition to this, there was a positive relationship between the intangible cultural heritage perception of the tile employees and the perception of tourism and their professional commitment and the devotion of the work. Besides, it has been determined that the intangible cultural heritage perception of tile employees positively affects professional commitment and level of dedication to work. Also, it has been concluded that tourism perceptions of employees positively affect the level of professional commitment and devotion levels.
The findings obtained in the research were discussed/interpreted in accordance with the purpose of the research and suggestions (local governments, non -governmental organizations, relevant sectors and businesses, managers, employees, legislatives, etc.) were made.



















