İhmal Amca’nın çocuk kitaplarının çocuk edebiyatı ve Türkçe eğitimi açısından incelenmesi
Özet
Çocuk edebiyatımızda İhmal Amca adıyla tanınan Vartan İhmalyan’ın çocuk kitaplarının çocuk edebiyatı ve Türkçe eğitimi açısından incelenmesine dayanan bu çalışmada, yazarın Şeytan Uçurtması, Güneşe Vurgun Çocuk, Eşek Eşekken, Boyalı Kırlangıç adlı dört masal ve Pencereme Konmuştu adlı bir öykü kitabı incelenmiştir. Doküman analizi yöntemiyle verilerin toplandığı çalışmanın birinci bölümünde kuramsal çerçeve, ikinci bölümünde İhmal Amca’nın yaşamı ve yapıtları yer almış; üçüncü bölümünde de İhmal Amca’nın yapıtları çocuk edebiyatı ve Türkçe eğitimi açısından incelenip değerlendirilmiştir. İhmal Amca’nın yapıtları içerik açısından; konu, tema, kişi kadrosu, plan, dil ve anlatım, çevre, ileti ve değer başlıkları altında; tasarım açısından ise boyut, kâğıt, kapak-cilt, sayfa düzeni, harf ve resim başlıkları altında incelenmiştir. İnceleme sonucunda İhmal Amca’nın çocuk edebiyatı yapıtlarının 9-14 yaş arası ilköğretim ikinci kademe öğrencileri (5., 6., 7. ve 8. sınıf) için uygun nitelikte olduğu tespit edilmiştir. İncelenen yapıtlarda öne çıkan değerler yardımlaşma, paylaşma, özgürlük, adalet ve sevgidir. In this study, which is based on the analysis of the children's books of Vartan İhmalyan, known as İhmal Amca in our children’s literature, in terms of children's literature and Turkish education, four fairy tales titled Şeytan Uçurtması, Güneşe Vurgun Çocuk, Eşek Eşekken, Boyalı Kırlangıç, and a short story book titled Pencereme Konmuştu were analysed. In the first part of the study, the theoretical framework, in the second part, İhmal Amca’s life and works, and in the third part, İhmal Amca’s works were analysed and evaluated in terms of children’s literature and Turkish education. İhmal Amca’s works were analysed under the headings of subject, theme, cast of characters, plan, language and expression, environment, message and value in terms of content, and under the headings of size, paper, cover-binding, page layout, lettering and picture in terms of design. As a result of the examination, it was determined that İhmal Amcal’s works of children’s literature are suitable for 9-14 years old primary school second level students (5th, 6th, 7th and 8th grades). The prominent values in the analysed works are cooperation, sharing, freedom, justice and love.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12692Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2029]



















