Sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki değerler bağlamında Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu çizgi filminin incelenmesi
Özet
Bu araştırmanın amacı, 2018 yılı Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan değerler bağlamında Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu çizgi filminin incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri TRT Çocuk kanalında ve TRT Çocuk kanalı internet sitesinde 2019 – 2020 yılları arasında yayınlanan Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu çizgi filminin ilk 42 bölümünden elde edilmiştir. Araştırmada Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu çizgi filminin incelenen 42 bölümünde en fazla yer verilen değerlerin; yardımseverlik ve sorumluluk olduğu; yardımseverlik değerinin çizgi filmin en fazla Robot Dostu (f=5), Kayıp (f=4), Sıradışı Sporlar (f=4), Diş Hekimi (f=5), Antikacı (f=4) ve Süper Kahraman (f=4) bölümlerinde ilişkilendirildiği görülmektedir. Sorumluluk değerinin ise çizgi filmin Okuma Yazma Öğreniyor (f=4), Küresel Isınma (f=3), Davetsiz Misafir (f=3), Hiç Bilinmeyen Fıkralar (f=3) ve Restorasyon (f=3) bölümlerinde ilişkilendirildiği belirlenmiştir. Yardımseverlik ve sorumluluk değerinden sonra en fazla ilişkilendirilen değerlerin bilimsellik ve duyarlılık olduğu; çizgi filmde en az yer verilen değerlerin ise özgürlük, vatanseverlik, barış ve aile birliğine önem verme olduğu, eşitlik değerine ise incelenen bölümlerde yer verilmediği tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu çizgi filminin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan değerleri içerdiği ve bu yönüyle değerler eğitiminde eğitsel bir materyal olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. The aim of this research is examined the “Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu” cartoon in the context of the values in the Social Studies Curriculum of 2018. The research was carried out with the qualitative research methods. The data of this research was gathered from the first 42 episodes of “Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu” cartoon which was published by the TRT Çocuk channel and TRT Çocuk channel’s website between 2019 and 2020. In the research it is determined that the values that are mostly included in the 42 episodes of the “Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu” cartoon; benevolence, responsibility; value of benevolence is most deficiency in cartoon which is associated with episode of Robot Mate (f=5), Lost (f=4), Extraordinary Sports (f=4), Dentist (f=5), Antiquary (f=4) and Superhero (f=4); value of responsibility in cartoon is associated with episode of Learning Literacy (f=4), Global Warming (f=3), Uninvited Guest (f=3), Never Known Joke (f=3) and Restoration (f=3); value of scientificness and sensibility which is most associated after value of benevolence and responsibility; in the cartoon least included values are freedom, patriotism, peace and giving importance of family unity, in addition the value of equality is not included in the episodes is examined. As a result of the research, it was concluded that the “Nasreddin Hoca Zaman Yolcusu” cartoon contains the values in the Social Studies Curriculum and in this respect; it can be used as an educational material in values education.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12744Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2029]



















