Muhasebe ve finansman öğretmenlerinin finansal okuryazarlık tutum ve davranışları üzerine araştırma
Özet
Günümüzde insanların karşılaştığı finansal ürün ve hizmetlerin sayısı artmış, buna ek olarak insanların bu ürün ve hizmetlere erişimi kolaylaşmıştır. Dolayısıyla, günümüzde insanlar her zamankinden daha fazla finansal kararlar almaktadırlar. İnsanların hem şimdiki hem de gelecekteki hayatını etkileyen kararları alırken bilinçli bir şekilde hareket etmesi gerekmektedir. Değişen ve gelişen dünyamızda özellikle finansal ürün ve hizmetlerdeki çeşitliliğin artması nedeniyle kişilerin olası risklere karşı kendilerini koruyabilmeleri ve bu çeşitliliği fırsata dönüştürebilmeleri gerekmektedir. Yapılan araştırmalar neticesinde kişilerin finansal konularda bilinçsiz hareket ettikleri ve bunun sonucunda büyük kayıplar yaşadıkları görülmüştür. Bu yüzden kişilerin sağlıklı kararlar verebilmesi için finansal eğitim alarak finansal okuryazar olabilmeleri gerekmektedir. Araştırmanın amacı, Ankara ili Mesleki ve Teknik Liselerde görev yapan muhasebe ve finansman öğretmenlerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin demografik özelliklerine göre anlamlı farklılık oluşturup oluşturmadığının belirlenmesidir. Finansal okuryazarlık skoru Kolmogorov-Simirnov ve Shapiro-Wilk teslerine göre normal dağılımı sağlamamıştır. Bu nedenle, grup farklılıkları analizinde parametrik olmayan yöntemler kullanılmıştır. İki grup için Mann-Whitney-U testi ile 3 ve üzeri grup için Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Analiz sonucunda, cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, iş tecrübesi, görevi, gelir düzeyi, çocuk sayısı ve finans eğitimi alma durumu açısından anlamlı farklılıklar elde edilmiştir (p<0.05). Kendine ait ev ve araba sahibi olma açısından anlamlı farklılık belirlenmemiştir (p>0.05). Ayrıca ilgi, algı, tutum ve harcama alt boyutları arasında anlamlı ilişki belirlenmiş, bu alt boyutlardan finansal okuryazarlık üzerinde en çok algı alt boyutunun etkisi olduğu (r=0,715, p<0.05) görülmüştür. Nowadays, the number of financial products and services that people encounter has increased, and in addition, people's access to these products and services has become easier. Therefore, people today are making more financial decisions than ever before. People need to act consciously when making decisions that affect both their current and future lives. In our changing and developing world, especially due to the increasing diversity in financial products and services, people need to be able to protect themselves against possible risks and turn this diversity into opportunities. According to the results of the researches conducted, it has been seen that people act unconsciously in financial matters and experience great losses as a result. Therefore, in order for people to make reasonable decisions, they should be able to be financially literate by receiving financial education. The aim of this research is to determine whether the financial literacy levels of accounting and finance teachers working in vocational and technical high schools in Ankara province make a significant difference according to demographic characteristics. The financial literacy score did not provide a normal distribution according to the Kolmogorov-Simirnov and Shapiro-Wilk tests. Therefore, non-parametric methods were used in the analysis of group differences. Mann-Whitney U test was applied for two groups, and Kruskal Wallis test was applied for three and above groups. As a result of the analysis, significant differences were obtained in terms of gender, age, marital status, educational status, work experience, job, income level, number of children and financial education status (p<0.05). No significant difference has been determined in terms of owning their own house and car (p>0.05). In addition, a significant relationship was determined between the interest, perception, attitude and expenditure sub-dimensions, and it has been found that among these sub-dimensions, the perception sub-dimension had the most effect on financial literacy (r=0,715, p<0.05).
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12775Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2029]



















