Web 2.0 araçlarıyla desteklenmiş sayı duyusu eğitim programının ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu gelişimine etkisi
Özet
Bu araştırmanın amacı, Web 2.0 Araçlarıyla Desteklenmiş Sayı Duyusu Eğitim Programı’nın ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sayı duyusu gelişimi üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar İhsaniye ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokullara devam eden, normal gelişim gösteren ve daha önce sayılarla ilgili özel bir program uygulanmamış olan birinci sınıf çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini oluştururken ilkokul birinci sınıfa devam eden öğrenci sayısı 20’nin altında olmayan okullar belirlenmiştir. Deney grubu olarak 23 öğrencisi bulunan A İlkokulu 1-A sınıfı, kontrol grubu olarak 21 öğrencisi bulunan A İlkokulu 1-B sınıfı olmak üzere toplam 44 öğrenci örnekleme alınmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Jordan ve diğerleri (2012) tarafından geliştirilen Uyanık Aktulun (2019) tarafından ilkokul birinci sınıfa devam eden Türk çocuklarına uyarlanan Sayı Hissi Değerlendirme Aracı ile araştırmacı tarafından geliştirilen öğrenciler ve ailelerle ilgili kişisel bilgileri toplamak amacıyla "Genel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Uygulama sürecinde 12 hafta boyunca araştırmacı tarafından 23 deney grubu öğrencisi ile Web 2.0 Araçlarıyla Desteklenmiş Sayı Duyusu Eğitim Programı’na uygun olarak ders yapılmıştır. Benzer olarak araştırmacı tarafından 12 hafta süresince 21 kontrol grubu öğrencisi ile mevcut ders müfredatına göre ders yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda grupların testten elde ettikleri puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığı bağımsız gruplarda “Mann Whitney U Testi” bağımlı gruplarda “Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi” ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda deney grubu öğrencilerinin Sayı Hissi Değerlendirme Aracı alt boyutları ve toplamına ilişkin ön test puanlarının son test puanlarından istatistiksel olarak; Sayı tanıma, sayı karşılaştırmaları, sözel olmayan hesaplama, öykü problemleri, sayı kombinasyonları alt boyutlarında ve Sayı Hissi Değerlendirme Aracı toplam puanında anlamlı farklılığın olduğu belirlenmiştir (p<.05). Sayma becerileri alt boyutunda ise anlamlı farlılık tespit edilmemiştir (p>.05). Benzer biçimde deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin Sayı Hissi Değerlendirme Aracı alt boyutları ve toplamı son-test ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkın oluştuğu belirlenmiştir (p<.05). Araştırma Web 2.0 araçları destekli eğitim süreçlerinin sayı duyusu becerileri üzerinde olumlu etkileri olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmanın sonucuna dayalı olarak Web 2.0 araçlarının farklı sınıf seviyelerindeki matematik dersi kapsamındaki sayı duyusu konularında da çalışmalar yapılarak kullanılmasına ilişkin önerilerde bulunulmuştur. This study aims to investigate the impact of a number sense training program, augmented with Web 2.0 tools, on the development of number sense in first-grade primary school students. The research was conducted with first graders from primary schools in Afyonkarahisar İhsaniye district, under the Ministry of National Education, during the 2022-2023 academic year. These students were typically developing and had no prior exposure to specialized number programs. The sample comprised schools with a minimum of 20 first-grade students. A total of 44 students participated, divided into two groups: 23 students in the experimental group from A Primary School 1-A class, and 21 students in the control group from A Primary School 1-B class. A quasi-experimental design, employing quantitative research methods, was utilized for this study. Data collection was carried out using two primary tools: the "Number Sense Assessment Tool" developed by Jordan et al. (2012) and adapted for Turkish first-grade students by Uyanık Aktulun (2019), and a "General Information Form" created by the researcher to gather personal and familial information about the participants. The intervention involved the researcher teaching the experimental group for 12 weeks using the Web 2.0 tools-supported number sense training program, while the control group received standard curriculum instruction. The efficacy of the training was assessed using the "Mann Whitney U Test" for independent groups and the "Wilcoxon Signed Ranks Test" for dependent groups to analyze the significance of differences in test scores. Results indicated that the experimental group exhibited statistically significant improvements in their post-test scores compared to their pre-test scores across various sub-dimensions and the overall Number Sense Assessment Tool, particularly in number recognition, number comparisons, non-verbal calculation, story problems, and number combinations (p<.05). However, no significant difference was noted in counting skills (p>.05). Moreover, a significant difference was observed between the post-test scores of the experimental and control groups in the assessed sub-dimensions and the overall tool (p<.05). In conclusion, the study demonstrates that educational processes supplemented with Web 2.0 tools can positively influence number sense skills in young learners. Based on these findings, the study recommends further exploration into the integration of Web 2.0 tools in mathematics education, particularly focusing on number sense, across different grade levels.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12796Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2029]



















