Öğretmenlerin eğitim inançları ile yaratıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Uşak örneklemi)
Özet
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin eğitim inançları ile yaratıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Uşak ilinde görev yapan ve uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen 404 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Yılmaz, Altınkurt ve Çokluk (2011) tarafından geliştirilen “Eğitim İnançları Ölçeği” ve Özgenel ve Çetin (2017) tarafından geliştirilen “Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, Pearson Moment Çarpım Korelasyonu ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin eğitim inançları ile yaratıcı düşünme eğilimleri arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin en çok benimsediği eğitim felsefeleri, ilerlemecilik ve varoluşçuluk felsefeleri olarak belirlenmiştir. Çalışmada öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimlerinin “yüksek” düzeyde olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular ışığında eğitim inançlarının ve yaratıcı düşünme eğilimlerinin cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak görev yapılan kademe ve branş değişkenleri açısından ise eğitim inançları ve yaratıcı düşünme eğilimlerinde anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Çalışmada ayrıca öğretmenlerin daimicilik eğitim inancı dışında diğer eğitim inançlarında ve yaratıcı düşünme eğilimlerinde kıdeme göre anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir. Son olarak ise öğretmenlerin eğitim inançlarının yaratıcı düşünme eğilimlerini anlamlı bir biçimde yordadığı bulunmuştur. This study examines the relationship between teachers' educational beliefs and their tendencies toward creative thinking. The study used the survey method from quantitative research methods. The appropriate sampling method determined the sample, which consists of 404 teachers working in Uşak province during the 2023-2024 academic year. In the study, the "Educational Beliefs Scale" developed by Yılmaz, Altınkurt, and Çokluk (2011) and the "Marmara Creative Thinking Tendencies Scale" developed by Özgenel and Çetin (2017) were used as data collection tools. In the analysis of the collected data, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, Pearson Product-Moment Correlation, and multiple linear regression analysis were used. The research findings revealed a moderate, positive, and significant relationship between teachers' educational beliefs and their tendencies toward creative thinking. Additionally, the study identified progressivism and existentialism as the most adopted educational philosophies by teachers. It was found that teachers generally exhibited a tendency towards creative thinking. The findings revealed that gender did not significantly influence educational beliefs and creative thinking tendencies, but the variables of duty level and branch did significantly influence these tendencies. The study also observed no significant differentiation in teachers' educational beliefs and creative thinking tendencies according to seniority, except for the belief in perennialism. Finally, it was found that teachers' educational beliefs significantly predicted their creative thinking tendencies.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12862Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2029]



















