Rehberlik stilleri ile empatik eğilimin hizmet verme yatkınlığı ve problem çözme becerisi üzerindeki etkisi: Turist rehberlerine yönelik bir uygulama
Özet
Bu çalışmanın amacı, rehberlik stilleri ile empatik eğilimin hizmet verme yatkınlığı ve problem çözme becerisi üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Çalışmada öncelikle rehberlik stilleri, empatik eğilim, hizmet verme yatkınlığı ve problem çözme becerileri ile ilgili kuramsal çerçeve oluşturulmuştur. Uygulama aşamasında ise veri toplama tekniklerinden anketten yararlanılmıştır. Çalışmanın evrenini Türkiye’deki eylemli turist rehberleri oluşturmaktadır. Çalışmada aşamalı örnekleme yöntemi kullanılmış olup, 423 eylemli turist rehberine ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, yüzde ve frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, faktör analizi, güvenirlik analizi, t testi, varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Katılımcıların rehberlik stillerini uygulama düzeyleri, empatik eğilim, hizmet verme yatkınlık düzeyleri ve problem çözme becerilerinin yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda, rehberlik stillerini uygulama düzeyinin hizmet verme yatkınlığı ve problem çözme becerisi üzerinde anlamlı etkisi olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, empatik eğilimin de hizmet verme yatkınlığı ve problem çözme becerisi üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Rehberlik stillerini uygulama düzeyi ile empatik eğilim arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hizmet verme yatkınlığı ile problem çözme becerisi arasında da pozitif, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Konuyla ilgili literatür incelemesi yapıldığında, rehberlik stilleri, empatik eğilim, hizmet verme yatkınlığı ve problem çözme becerisini birlikte ele alan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu kapsamda, çalışmanın hem ilgili literatüre hem de ilgili kişi ve kurum/kuruluşlara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Çalışmadan elde edilen veriler doğrultusunda, turist rehberlerine, seyahat acentalarına, eğitim kurumlarına ve gelecekte konuyla ilgili çalışma yapacak araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur. The purpose of this study is to determine the effect of tour guiding styles and empathic tendency on service orientation and problem solving skills. In the study, firstly, a theoretical framework was created regarding tour guiding styles, empathic tendency, service orientation and problem solving skills. In the application phase, survey was used as a data collection technique. The population of research consists of people working as active tourist guides in Turkey. The study used a stepwise sampling method and reached 423 active tourist guides. In the analysis of the obtained data, percentage and frequency, arithmetic mean, standard deviation, factor analysis, reliability analysis, t test, variance analysis (ANOVA), correlation and regression analyses were used. It was concluded that the participants' tour guiding style application levels, empathic tendency, service propensity levels and problem solving skills were high. As a result of the findings, it was determined that the level of application of tour guiding styles had a significant effect on service orientation and problem solving skills. In addition, it was concluded that empathic tendency had a significant effect on service orientation and problem solving skills. It was concluded that there is a positive, moderate and significant relationship between the level of application of guidance styles and empathic tendency. It was also determined that there is a positive, moderate and significant relationship between service propensity and problem solving skills. When the literature review on the subject is made, there is no study that addresses tour guiding styles, empathic tendency, service orientation and problem solving skills together. In this context, it is thought that the study will contribute to both the relevant literature and relevant individuals and institutions/organizations. In line with the data obtained from the study, suggestions were made to tourist guides, travel agencies, educational institutions and researchers who will conduct studies on the subject in the future.



















