Türkiye’de sık kullanılan Farklı Bitümlü Bağlayıcıların yaşlanmaya bağlı Reolojik ve Morfolojik Özelliklerinin İncelenmesi
Künye
Gedik, A. (2024). Türkiye’de Sık Kullanılan Farklı Bitümlü Bağlayıcıların Yaşlanmaya Bağlı Reolojik ve Morfolojik Özelliklerinin İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 24(4), 910-920. https://doi.org/10.35414/akufemubid.1464564Özet
Bitümlü bağlayıcıların zamanla yaşlanmasına bağlı olarak asfalt
karışımlar elastikiyetini kaybederek daha gevrek bir yapıya
dönüşebilmektedir. Dolayısıyla esnek kaplamalı yollarda
birtakım bozulmalar, deformasyonlar ve çatlamalar meydana
gelmektedir ki bu durum asfalt yolların planlanan hizmet
ömrünü önemli ölçüde kısaltmaktadır. Bu nedenle yaşlanmanın
bitümün viskoelastik davranışını nasıl etkilediğini anlamak ve
yaşlanmayı engelleyecek ve/veya geciktirecek önlemler ve çeşitli
ajanlar geliştirmek karayolu mühendisliğinde büyük önem arz
etmektedir. Bu çalışma kapsamında yaşlanmanın Türkiye’de
bitümlü karışımlarda sıkça kullanılan dört farklı penetrasyon
dereceli bağlayıcının (B50/70, B70/100, B100/150 ve B160/220)
reolojik ve mikro yapısı üzerindeki etkileri araştırılmıştır.
Laboratuvar ortamında kısa ve uzun vadede yaşlandırılan bitüm
numuneleri yeni nesil performans deneyleri (dönel
viskozimetre, dinamik kesme reometresi ve kiriş eğilme
reometresi) ile test edilmiştir ve mikro yapıları yüksek
çözünürlüklü elektron mikroskobu altında incelenmiştir. Sonuç
olarak yaşlanmaya rağmen B50/70 bağlayıcısının tekerlek izi
deformasyonuna karşı direncini; B160/220 bağlayıcısının ise
düşük sıcaklıklarda meydana gelebilecek termal çatlaklara karşı
dayanımını muhafaza edebileceği görülmüştür As bituminous binders age over time, asphalt mixtures may lose
their elasticity and become more brittle. Therefore, some
deteriorations, deformations and cracks occur on flexible paved
roads, which significantly shorten the planned service life of the
asphalt roads. Therefore, understanding how aging affects the
viscoelastic behavior of bitumen and developing measures and
various agents to prevent and/or delay aging is of great
importance in highway engineering. Within the scope of this
study, the effects of aging on the rheological and microstructure
of four different penetration degree binders (B50/70, B70/100,
B100/150 and B160/220), which are frequently used in
bituminous mixtures in Türkiye, were investigated. Bitumen
samples aged in the laboratory environment in the short and
long term were tested with new generation performance
experiments (rotational viscometer, dynamic shear rheometer
and beam bending rheometer) and their microstructures were
examined under a high-resolution electron microscope.
According to test results, it has been observed that despite
aging, B50/70 can maintain its resistance against rutting
deformation and B160/220 keeps it resistance to low
temperature cracks.
Kaynak
Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
24Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3845565https://hdl.handle.net/11630/12926
Koleksiyonlar
- Cilt 24 : Sayı 4 [26]



















