Havalimanlarında hava kalite parametrelerinin Sentinel-5P uydu verileri ile incelenmesi: İstanbul ve Rize-Artvin havalimanı örneği
Künye
Yağmur, N. (2025). Havalimanlarında Hava Kalite Parametrelerinin Sentinel-5P Uydu Verileri ile İncelenmesi: İstanbul ve Rize-Artvin Havalimanı Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 25(3), 585-603. https://doi.org/10.35414/akufemubid.1545691Özet
Havalimanları toplumun ulaşım ihtiyacının önemli bir kısmını
karşılamaktadır. Ancak, kentleşmenin artışı ile yeni
havalimanlarının inşaatı için elverişli alanlar azalmış, şehre uzak
noktalarda rehabilite edilmiş alanlara veya denize dolgu alanlara
inşa edilmeye başlanmıştır. Ancak doğal ekosistemin tahrip
edilmesiyle inşa edilen bu yapıların, çevreye verebileceği olası
zararların izlenmesi gerekmektedir. Bu bağlamda izlenmesi
gereken çevresel etkilerden biri, yeni inşa edilen bu
havalimanlarının etkilediği hava kalitesidir. Uzaktan algılama
kaynakları, yer istasyonları gibi nokta bazlı bir veri kaynağı
olmamakla birlikte belirli periyotlarda veri sağlayarak mekânsal
ve zamansal analizlere olanak sağlamaktadır. Çalışma
kapsamında, ülkemizde en son faaliyete açılan İstanbul
Havalimanı ve Rize-Artvin Havalimanı üzerinde hava kalite
parametrelerinde meydana gelen değişimler uydu
kaynaklarından elde edilen aylık zaman serileri ile incelenmiştir.
Sentinel-5P uydusu ile ultraviyole aerosol indeks (UV), karbon
monoksit (CO), azot dioksit (NO2), ozon (O3) ve kükürt dioksit
(SO2) hava kalite parametrelerinin 2018-Mayıs 2024 periyodu
için zaman serileri Google Earth Engine bulut platformu
kullanılarak elde edilmiştir. Parametre bazında incelenen zaman
serisi analizlerinde, UV, SO2, NO2 ve O3 parametrelerinde artan
bir eğilim tespit edilirken, CO parametresinde stabil bir eğilim
görülmüştür. Gerçekleştirilen istatistiksel analizler
doğrultusunda uçak trafiği verileri ile CO ve NO2 parametreleri
arasında pozitif korelasyonların (havalimanları özelinde sırasıyla
CO parametresi ile 0.48 ve 0.41, NO2 parametresi ile 0.66 ve
0.73) yanı sıra istatistiksel olarak anlamlı sonuçlar elde
edilmiştir. Airports meet a significant part of the transportation needs of
society. However, with the increase in urbanization, the areas
suitable for the construction of new airports have decreased,
and they have started to be built on rehabilitated areas or on
sea-filled areas. However, it is necessary to monitor the possible
damage of these structures, which are built by destroying the
natural ecosystem. In this context, one of the environmental
impacts to be monitored is air quality. Remote sensing enables
spatio-temporal analysis since they are not point-based data
sources and provide data at specific periods. In the study,
changes in air quality parameters at two new airports (Istanbul
Airport and Rize-Artvin Airport) were examined with time series
analysis. Time series of five air quality parameters (ultraviolet
aerosol index (UV), carbon monoxide (CO), nitrogen dioxide
(NO2), ozone (O3) and sulfur dioxide (SO2)) for the period 2018-
May 2024 were obtained using the Google Earth Engine cloud
platform with the Sentinel-5P satellite. In the time series
analyzes examined on a parameter basis, an increasing trend
was detected in UV, SO2, NO2, and O3 parameters, while a stable
trend was observed in CO parameter. In line with the statistical
analyses performed, positive correlations between aircraft
traffic data and CO and NO2 parameters (0.48 and 0.41 with CO
parameter, 0.66 and 0.73 with NO2 parameter, respectively, for
airports), as well as statistically significant results were
obtained.
Kaynak
Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
25Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4199746https://hdl.handle.net/11630/13004
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 3 [25]



















