Examination of pre-service primary school teachers' levels of cultural capital by CHAID analysis
Künye
Sel, B., & Dağ, N. (2025). Examination of Pre-Service Primary School Teachers’ Levels of Cultural Capital by CHAID Analysis. Journal of Theoretical Educational Sciences, 18(2), 197-218. https://doi.org/10.30831/akukeg.1452028Özet
The purpose of the study is to determine the cultural capital levels of pre-service primary school teachers; to examine the variables affecting their cultural capital levels and the level of influence of these variables. The study group of research, in which relational research model was used, consists of 449 pre-service primary school teachers. Cultural Capital Scale were used as data collection tools and CHAID analysis was used for data analysis. According to the results obtained, it was determined that the cultural capital competencies of the pre-service primary school teachers were at "high" level; the most important variable predicting the cultural capital competency levels was "the place where life was spent until university education"; the most important variable predicting the cultural capital competency levels of the pre-service primary school teachers who spent their life in the province and district until university education was "the number of siblings"; the most important variable predicting the cultural capital levels of the pre-service primary school teachers who had no siblings, 1,2,3 and 4 siblings was "mother's education level". Bu araştırmanın amacı, öğrenme-öğretme sürecinde öğretmenlerin düştüğü zaman tuzaklarını ölçmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Örneklem, birinci uygulamada eğitim fakültesinde öğrenimine devam eden 234 son sınıf öğrencisi ve ikinci uygulamada 233 pedagojik formasyon öğrencisinden oluşmaktadır. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Güvenirlik analizi için Cronbach Alfa iç tutarlık, Spearman Brown, Gutmann split-half katsayısı hesaplanmış ve madde analizi için düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarından yararlanılmıştır. İlk uygulamada 50 maddeden oluşan ölçekten, AFA sonucunda faktör yükü düşük olan altı madde çıkarılmıştır. Kalan maddelerin yeterli faktör yüküne sahip, tek boyutlu bir yapıda olduğu ve açıklanan varyansın %39.3 olduğu belirlenmiştir. AFA sonrası Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı .96, Spearman-Brown ve Guttman splithalf katsayıları .91 olarak hesaplanmış, düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının .34 ile .75 arasında değiştiği ortaya çıkmıştır. DFA sonucunda, ölçekte 21 madde kalmış ve tek boyutlu yapıya ilişkin uyum indekslerinin önerilen sınırlar içerisinde kaldığı belirlenmiştir. DFA sonrası Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı .91, Spearman-Brown ve Guttman split-half katsayıları .85 olarak hesaplanmış, düzeltilmiş madde toplam korelasyonlarının .37 ile .73 arasında değiştiği ortaya çıkmıştır.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
18Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/4156279http://doi.org/10.30831/akukeg.1535785
https://hdl.handle.net/11630/13152
Koleksiyonlar
- Cilt 18 : Sayı 2 [6]



















