Developing a spatial thinking skills test in Geography teaching
Künye
Yalçın, A., Şanlı, C., & Pınar, A. (2025). Developing a Spatial Thinking Skills Test in Geography Teaching. Journal of Theoretical Educational Sciences, 18(2), 280-301. https://doi.org/10.30831/akukeg.1581042Özet
This study aimed to develop a test to measure university students’ spatial thinking skills. The research was conducted using a survey design, with a sample of 260 undergraduate students from geography teaching and geography departments. GIS software was used to incorporate maps and satellite images, enhancing the spatial representation in the test. The test was administered online.. Item analysis was conducted for each question item, and items with a difficulty index above 0.70 and a discrimination index below 0.19 were removed from the test. Additionally, the scores of the lower and upper groups were compared using an independent samples t-test. Exploratory factor analysis (EFA) based on the tetrachoric correlation coefficient was performed to assess the construct validity of the test. This analysis yielded a single-factor structure that accounted for 30% of the total variance. Items with unsatisfactory factor loadings were also removed. The internal consistency coefficient calculated using the KR20 formula yielded a value of 0.83. . The stability of the test was assessed using the test-retest method, confirming its stable structure. With these refinements, the test was finalized with 26 items. The study concluded that the developed test is a valid and reliable tool for measuring spatial thinking skills among undergraduate students studying geography or geography teaching. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin mekânsal düşünme becerilerini ölçmek amacıyla bir test geliştirmek hedeflenmiştir. Araştırma, coğrafya öğretmenliği ve coğrafya bölümlerinden 260 lisans öğrencisiyle, tarama deseni kullanılarak yürütülmüştür. CBS yazılımı kullanılarak teste harita ve uydu görüntüleri eklenmiş ve mekânsal temsil güçlendirilmiştir. Test çevrim içi olarak uygulanmıştır. Soru maddelerinin her birine madde analizi yapılmıştır. Madde güçlüğü 0.70’in üzerinde olan soru maddeleri ve madde ayırt ediciliği 0.19’un altında olan soru maddeleri testten çıkarılmıştır. Ayrıca, alt ve üst grupların puanları bağımsız örneklem t-testi ile karşılaştırılmıştır. Testin yapı geçerliğini değerlendirmek için tetrakorik korelasyon katsayısına dayalı açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılmıştır. Bu analiz, toplam varyansın %30'unu açıklayan tek faktörlü bir yapı ortaya koymuştur. Düşük faktör yüküne sahip maddeler testten çıkarılmıştır. Testin iç tutarlılığı KR20 formülü ile hesaplanmış ve 0.83 bulunmuştur. Testin kararlılığı test-tekrar test yöntemiyle değerlendirilmiş ve kararlı bir yapıda olduğu doğrulanmıştır. 31 madde olarak tasarlanan testten yapılan istatistiksel analizler sonunda toplam 5 madde çıkarılmıştır. Testin son hali 26 maddeden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, geliştirilen testin coğrafya ve coğrafya öğretmenliği lisans öğrencilerinin mekânsal düşünme becerilerini ölçmede geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu sonucuna varılmıştır.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
18Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.30831/akukeg.1581042https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4347338
https://hdl.handle.net/11630/13159
Koleksiyonlar
- Cilt 18 : Sayı 2 [6]



















