A study on developing basic process skills for preschool children with context-based science and nature activities
Künye
Altınok, H., Aydoğdu, B., & Şenol, F. B. (2025). A Study on Developing Basic Process Skills for Preschool Children with Context-Based Science and Nature Activities. Journal of Theoretical Educational Sciences, 18(2), 322-344. https://doi.org/10.30831/akukeg.1595607Özet
The aim of the research was to provide preschool children with context-based science and nature activities and basic process skills. The research was carried out with 11 children aged 48-60 months in the second term of the 2019-2020 academic years. The research was designed according to action research one of the qualitative research designs. In the research, context-based science and nature activities planned by the researcher were applied. The Basic process skills Scale for Preschool Students, observation, interview and diary were used as data collection tools. As a result of the study, it has been determined that science and nature activities developed based on context-based learning are effective in gaining basic process skills in preschool. From this point of view, it can be recommended to implement activities suitable for context-based learning in different environments. Preschool teachers who want to gain basic process skills can be recommended to use context science and nature activities. Araştırmanın amacı, okul öncesi çocuklarına bağlam temelli fen ve doğa etkinlikleri ile temel beceriler
kazandırmaktır. Araştırma, 2019-2020 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde 48-60 aylık on bir çocuklarla
gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden eylem araştırmasına göre desenlenmiştir. Araştırmada, araştırmacının planladığı bağlam temelli fen ve doğa etkinlikleri uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak Okul Öncesi Öğrencilerine Yönelik Temel Beceri Ölçeği, gözlem, görüşme ve günlük kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, bağlam temelli öğrenmeye dayalı olarak geliştirilen fen ve doğa etkinliklerinin okul öncesinde temel becerilerin kazandırılmasında etkili olduğu tespit edilmiştir. Bağlam temelli etkinlikler, günlük yaşamla ilişkilendirilen uygulamalardan oluştuğu için çalışmada öğrenmede kalıcılığı sağlamıştır. Buradan hareketle, bağlam temelli öğrenmeye uygun etkinliklerin farklı ortamlarda uygulanması önerilebilir. Temel becerileri kazandırmak isteyen okul öncesi öğretmenlerine bağlam fen ve doğa etkinliklerini kullanmaları önerilebilir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
18Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.30831/akukeg.1595607https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4413545
https://hdl.handle.net/11630/13161
Koleksiyonlar
- Cilt 18 : Sayı 2 [6]



















