An investigation of the relationship between science motivation and pattern skills in children aged 60-72 months
Künye
Yılmaz, P. M., & Uyanık Aktulun, Ö. (2025). An Investigation of the Relationship Between Science Motivation and Pattern Skills in Children Aged 60-72 Months. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(3), 883-899. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1436730Özet
The study comprehensively examines the motivation towards science and the mathematical patterning skill levels of children aged 60-72 months, the relationship between these scales, the extent to which the Interest in Learning Science and Independence Versus the Need for Support for Learning Science sub-dimensions predict preschool mathematical patterning skills, and the impact of gender on these scale scores. The research was conducted on 401 children attending kindergartens and preschool classes in the city center of Afyonkarahisar. In this relational survey study, the "Teacher Rating Scale of Children’s Motivation for Science" was used to measure children's motivation towards science, and the "Preschoolers’ Mathematical Patterning Skills Test" was utilized to assess their mathematical patterning skills. The findings indicate that children's motivation towards science shows positive and significant relationships with mathematical patterning skills and significantly predicts children's mathematical patterning abilities. Furthermore, it was determined that gender does not have a significant effect on children's motivation towards science and their mathematical patterning skills. These results suggest that children's motivation for scientific subjects contributes to the development of mathematical skills and that this process is independent of gender. The research highlights the importance of supporting motivation towards science and mathematical patterning skills during early childhood and suggests the need for further research in this area. Araştırma, 60-72 aylık çocukların bilime yönelik motivasyonları ve matematiksel örüntü beceri düzeylerini, bu ölçekler arasındaki ilişkiyi, İnterest in Learning Science ve Independence Versus the Need for Support for Learning Science alt boyutlarının Okul Öncesi Matematiksel Örüntü becerilerini ne düzeyde yordadığı ve cinsiyetin bu ölçek puanları üzerindeki etkisini kapsamlı bir şekilde incelemiştir. Araştırma, Afyonkarahisar il merkezindeki anaokullarına ve anasınıflarına devam eden 401 çocuk üzerinde gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmada, çocukların bilime yönelik motivasyonlarını ölçmek için "Teacher Rating Scale of Children’s Motivation for Science" ve matematiksel örüntü becerilerini ölçmek için " Preschoolers’ Mathematical Patterning Skills Test" kullanılmıştır. Bulgular, çocukların bilime yönelik motivasyonunun, matematiksel örüntü becerileri ile pozitif ve anlamlı ilişkiler sergilediğini, bilime yönelik motivasyonun çocukların matematiksel örüntü becerilerini önemli ölçüde yordadığını göstermiştir. Ayrıca, cinsiyetin çocukların bilime yönelik motivasyonları ve matematiksel örüntü becerileri üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, çocukların bilimsel konulara olan motivasyonunun, matematiksel becerilerin gelişimine katkı sağladığını ve bu sürecin cinsiyetten bağımsız olduğunu işaret eder. Araştırma, erken çocukluk döneminde bilime yönelik motivasyonun ve matematiksel örüntü becerilerinin desteklenmesinin önemine dikkat çekerek, bu alanda daha fazla araştırma yapılması gerektiğini önermektedir.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
27Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/94793/1436730https://hdl.handle.net/11630/13213
Koleksiyonlar
- Cilt 27 Sayı: 3 [25]



















