Öğrenen Örgüt Oluşumunda Bilgi Yönetimi Uygulamalarının Rolü:Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Uygulaması
Özet
Hızlı gelişmelerin genel bir ifadesi olarak görülen küreselleşmeyi sağlayan en başta gelen faktör, bilgi teknolojilerindeki gelişmelerdir. Bu teknolojiler, bilginin yayılmasını, öğrenilmesini hızlandırmış ve kolaylaştırmıştır. Aynı zamanda bilgi teknolojileri, örgütsel yapıları da değişmeye zorlamış; bilgi teknolojilerinin bir sistem ile bütünleştirilmiş hali olan bilgi sistemleri, örgütsel yapılarda yer almaya başlamıştır. Bilgi sistemlerini etkin bir biçimde kullanan örgütlerde, bürokratik engeller ortadan kalkmış, iletişim güçlenmiş, işbirliği artmış, çatışmalar azalmış, süreçlerin kısalmıştır. Bunların sonucu etkinlik ve verimlilik sağlanmıştır. Ayrıca bilgi sistemleri örgütsel açıdan da öğrenmeyi hızlandırarak, örgütlerin öğrenen örgüt olmalarını ve öğrenen örgütün örgütlere sağladığı avantajlardan yararlanmalarını sağlamıştır. Öğrenen örgüt disiplini olan kişisel yeteneklerin gelişmesine, paylaşılan vizyonun benimsenmesine, modelleştirmeye, sistem merkezli düşüncenin yer edinmesine ve ekip halinde öğrenmeye de bilgi teknolojileri önemli katkılar sağlamıştır.
Bilgi sistemlerinin öğrenen örgüt oluşumuna etkisini inceleyen bu çalışmada, Afyon Kocatepe Üniversitesi’nde (AKÜ) uygulamaya konulan KOBİS (Kocatepe Bilgi Sistemi) sisteminin öğrenen örgüt oluşumuna etkileri; Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi’nde (AKU İ.İ.B.F.) gerçekleştirilen anket, doküman ve belgeler üzerinde araştırma ile yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle incelenmiştir. Developments in information technologies are the main factors of globalization which is seen as a general expression of change. These technologies have facilitated and accelerated the diffusion and education of information. They have also forced the organizational structures to change and information systems, which are a unified form of information technologies with a system, have started to take place in organizational structures. Organizations with effective information systems have an environment of fewer official obstacles, stronger communication, increasing cooperation with fewer conflicts and shorter process periods. Consequently, productivity and efficiency are enhanced. Information systems facilitate organizational learning structures and thus allow organizations to benefit from the advantages of being a learning organization. Information systems also contributes to the development of individual talents who believe in learning organization discipline, adoption of the shared vision, modeling, internalization of system based concepts and learning as a team.
In this study, effects of information systems on learning organization formation have been studied and influence of KOBiS system, which has been put into practice at Afyon Kocatepe University (AKÜ), on learning organization formation has been studied with a survey applied in Afyon Kocatepe University Faculty of Economics and Business Administration (AKÜ i.i.B.F.), inspection of documents and semi-structured meeting method.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/2763Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]