Bolvadin İlçesi Merkez İlköğretim Okullarındaki 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Kompozisyonlarında Kullandıkları Sözcük Türleri Üzerine Bir Araştırma
Özet
Bu çalışma, Bolvadin ilçesi merkez ilköğretim okullarındaki 8. sınıfa giden
öğrencilerin yazılı kompozisyonlarında kullandıkları sözcük türlerini araştırmak
amacıyla yapılmıştır. Öğrencilerin sözcük türlerini öğrenmeleri üzerinde cinsiyet, sözel
akademik benlik düzeyi, Türkçe dersi başarı durumu, sosyo-ekonomik durum ile annebaba
eğitim durumu gibi faktörlerin etkili olup olmadığı da dikkate alınmıştır.
Çalışmanın evrenini, Afyonkarahisar ilinin Bolvadin ilçesindeki ilköğretim
okulları oluşturmaktadır. Örneklem olarak da Atatürk İlköğretim Okulu, Gazi
İlköğretim Okulu ve Fatih Sultan Mehmet İlköğretim Okulu belirlenmiştir. Belirlenen
üç okulun 8. sınıflarında öğrenim gören toplam 143 öğrenciye, öncelikle Y.KUZGUN
tarafından geliştirilen "Sözel Akademik Benlik Ölçeği" ve araştırmacı tarafından
geliştirilen "İlköğretim Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığı ile Ailelerinin Eğitim ve
Sosyo-Ekonomik Durumları Anketi" uygulanmıştır. Daha sonra öğrencilere serbest
konulu kompozisyonlar yazdırılmış; kompozisyonların araştırmacı ve sınıf öğretmeni
iii
kontrolü altında yazılmasına, ayrıca bir sayfayı geçmemesine dikkat edilmiştir.
Kompozisyonlar bir araya getirildikten sonra sözcükler sırayla ayrılmış, tek tek
fişlenmiş ve sözcük türüne göre tasnif edilerek anketlerle birlikte bilgisayar ortamında,
SPSS Paket Programı ile analiz edilmiştir. Bu analize, öğrencilerin Türkçe dersindeki
başarı durumlarını gösteren karne notları da dahil edilmiştir This study aims to examine whether 8th grade students at central primary
schools located in Bolvadin Distrcit are able to comprehend and produce word classes
in Turkish appropriately. It has also been intended to scrutinize the effect of gender,
verbal academic self level, performance in the Turkish class, socio-economic situation
and parents’ education background on learning of word classes.
The universe of the study are composed of primary schools in Boldavin Distrcit,
Afyonkarahisar. The sampling is made up of three schools, Atatürk Primary School,
Gazi Primary School and Fatih Sultan Mehmet Primary School. The participants of the
study were 143 8 th grade students who were given ”Verbal Academic Self Scale
developed by Y. KUZGUN” and Survey of Reading Habits of Primary School Students
and Educational and Socio-Economic Background of families designed by the
v
researcher were applied. The participants were asked to write about free topics which
would not be more than only one page. During writing, the researcher and the class
teachers observed the participants. After all writings were brought together, words were
extracted from the writings and then were written on word cards and classified in
accordance with word classes in Turkish. All data regarding word classes were
computerized and were analyzed through SPSS program. Grade reports that showed
participants’ performance were also incorporated into the analysis.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/2826Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]