Toplam Kalite Yönetiminin Yüksek Öğretimde Devlet Konservatuvarlarının Müzik Bölümlerinde Uygulanabilirliği
Özet
Bu araştırma, TRT repertuvarında kayıtlı hüzzam sazsemailerini türsel ve biçimsel inceleyerek, Türk müziğinin gelişimine olumlu yönde katkılar sağlamak amacıyla yapılmıştır.
Araştırma, taşıdığı amaç ve bu amaca uygun olarak izlenen yöntem ve toplanan verilerin niteliği açısından durum saptamaya yönelik betimsel bir çalışmadır. Araştırma için İstanbul, Ankara ve İzmir illerindeki TRT nota arşivleri taranmıştır. Nota arşivlerinde, TRT repertuvarında kayıtlı olmasına rağmen eksik notalar bulunmaktadır. Bu nedenle eserlerin tümüne ulaşılamamıştır.
Araştırma, üç bölüm altında ele alınmıştır. Birinci bölümde, Türk müziği ve geleneksel sanat müziğinin türleri,Türk müziğinde biçimler, tür ve aynı zamanda bir biçim olarak karşımıza çıkan sazsemai konuları anlatılmıştır. İkinci bölümde makam ve hüzzam makamı incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise TRT repertuvarında kayıtlı hüzzam sazsemaileri, bestecilerin isimlerine göre sıralanarak türsel ve biçimsel olarak incelenmiştir.
Sonuç olarak, TRT repertuvarında kayıtlı hüzzam sazsemailerinin büyük çoğunluğu fasıl sazsemai grubuna aittir. Geleneksel sazsemai biçimi dışında, genel olarak üç bölümlü ve bununla birlikte iki, beş ve altı bölümlü sazsemailerine de rastlanmıştır.Geleneksel sanat müziği öğeleri çerçevesinde oluşturulan bir çok eserin birbirine büyük benzerlikler gösterdiği de saptanmıştır. Genellikle hüzzam sazsemailerinin, 19. ve 20. yüzyılda yoğun olarak kullanıldığı görülmektedir. This study has been made to examine hüzzam sazsemai recorded in TRT repertuary typically and formally and to contribute to the evolution of Turkish music.
This study is status descriptive for its aims, the appropriate methods for these aims and the quality of the data gathered. Note archives of İstanbul, Ankara and İzmir TRT have been searched for this study. There are missing notes, although recorded to TRT repertuary. For this reason, all the musical works haven’t been reached.
This study is discussed under tree headings. In the first part, Turkish music and types of traditional music, forms in Turkish music and sazsemai, which appears as a form and a type, are introduced. In the second part, makam and hüzzam makam are studied. In the third part, hüzzam sazsemai recorded in TRT repertuary are arranged alphabetically according to the composers’ names and inspected typically and formally.
In conclusion, most of the hüzzam sazsemais recorded in TRT repertuary belong to fasıl sazsemai group. Apart from traditional sazsemai form, generally sazsemai with three parts and besides this, pieces with two, five and six parts are encountered. It is determined that most of the works around traditional music frame have great similarities. Hüzzam sazsemai have generally been used in the 19th and 20th centuries intensely.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3176Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]