Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Akademik Erteleme Davranışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarını; mükemmeliyetçilik özellikleri, sorumluluk, akademik başarı ve diğer araştırma değişkenleri ile arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 akademik yılı güz döneminde, Afyon Kocatepe ve Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği’nde öğrenim gören 517 öğretmen adayı (236 kız, 281 erkek) oluşturmaktadır.
Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarının belirlenebilmesi için Çakıcı (2003) tarafından geliştirilen “Akademik Erteleme Ölçeği” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının mükemmeliyetçi kişilik özelliklerinin belirlenmesi amacıyla, Frost, Marten, Lahart & Rosenblate (1990) tarafından geliştirilen ve Özbay ve Mısırlı-Taşdemir (2003) tarafından Türkçeye uyarlanan “Çok Boyutlu Mükemmeliyetçik Ölçeği” kullanılmıştır.
Öğretmen adaylarının sorumluluk kişilik özelliklerini belirlemek için de Bacanlı, İlhan ve Aslan (2009) tarafından geliştirilen “Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının demografik özelliklerinin ve diğer araştırma değişkenlerinin belirlenmesi amacıyla kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
Araştırmada, Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının akademik erteleme davranışlarının cinsiyete, sınıf düzeyine, öğrenim türüne ve günlük internet kullanım süresine göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Akademik erteleme davranışı ile mükemmeliyetçiliğin düzen ve kişisel standartlar alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Mükemmeliyetçiliğin davranışlardan şüphe ve ailesel eleştiri algısı alt boyutları ile akademik erteleme davranışı arasında pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Akademik erteleme davranışı ile mükemmeliyetçiliğin hatalara aşırı ilgi ve aile beklentileri alt boyutları arasında anlamlı ilişki yoktur. Son olarak, sorumluluk ve akademik başarı ile akademik erteleme davranışı arasında olumsuz ilişki olduğu görülmüştür. Sonuçlar, ilgili literatür doğrultusunda tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. The purpose of this study is to investigate the relationship between Social Studies candidate teachers’ academic procrastination, dimensions of perfectionism, conscientiousness, academic achievment and other research variables. The participants of the study were 517 candidate teachers (female:236; male: 281) who were studying at Afyon Kocatepe and Cukurova University Social Sciences Teaching, during the fall semester of 2013-2014 academic year.
In this study to determine Social Studies teachers candidates’ academic procrastination “ Academic Procrastination Scale” which developed by Çakıcı (2003) was used. In order to determine Social Studies teachers candidates’ perfectionism “Multidimensional Perfectionism Scale” developed by Frost, Marten, Lahart & Rosenblate (1990) and adapted to Turkish by Ozbay & Mısırlı-Tasdemir (2003) and to determine Social Studies teachers candidates’ conscientiousness “Adjective Based Personality Scale” which developed by Bacanlı, Ilhan & Aslan (2009) was used.
A personal information survey was developed to determine the various demographic characteristics of teachers candidates and other research variables.
The research indicated that there is a significant difference between the Social Studies teachers candidates’ academic procrastination and gender, grade level, daily internet usage time and type of education variables. It was found that there is a statistically significant negative correlation between academic procrastination and organisation, high personal standarts sub-scales of perfectionism. There is a statistically significant positive correlation between doubts about actions, parental criticism sub-scales of perfectionism and academic procrastination. However, no significant correlation was found between academic procrastination and parental expectations, concern over mistakes sub-scales of perfectionism. Finally, Negatively relationships are determined between Academic Procrastination and conscientiousness, academic achievement.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/3402Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]