Hemşirelik öğrencilerinin hastane atıklarının yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri
Özet
AMAÇ: Araştırma, eğitimlerinin büyük bir bölümünü uygulamada
geçiren ve atık ayrıştırılmasında etkin görev
alan hemşirelik öğrencilerinin bilgi düzeylerinin belirlenmesi
amacıyla gerçekleştirildi.
GEREÇ VE YÖNTEM: Araştırma bir vakıf üniversitesinin
hemşirelik bölümünde okuyan, klinik uygulama deneyimi
olan ve araştırmaya katılmaya gönüllü 195 öğrenciyle
tanımlayıcı olarak yapıldı. Verilerin toplanmasında bireysel
özelliklerin belirlenmesine yönelik 8 adet açık uçlu
soru ve hastane atık yönetimine yönelik 20 adet çoktan
seçmeli sorudan oluşan bilgi formu kullanıldı. Verilerin
analizi SPSS 21 paket programında sıklık, yüzde, Mann
Whitney-U ve Krusskal Wallis testleri ile yapıldı.
BULGULAR: Araştırmada öğrencilerin yaş ortalamasının
20,6±1,49 olduğu, %93,8’inin kadın ve %46,1’inin 2.sınıfta
eğitim gördüğü, tamamına yakınının devlet ya da özel
hastanede klinik uygulama yaptığı saptandı. Öğrencilerin
%91,1’inin hastane atık yönetimine yönelik eğitim
aldığı belirlenirken, bu eğitimi %72,8’inin hemşirelerden,
%63,1’i eğiticilerden ve %72,3’ünün klinik uyum eğitimlerinden
aldığı belirlendi. Öğrencilerin hastane atık yönetimine
yönelik bilgi formundan aldıkları toplam ortalama
puanları 12,91±2,66 olarak belirlenmiş olup 2. sınıfta öğ-
renim gören öğrencilerin en yüksek puana sahip olduğu
(12,57±2,38) saptandı. Yaş (p=0,002), cinsiyet (p=0,006)
ve sınıf (p=0,028) özellikleri açısından bilgi sıralamalarında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık görülürken, di-
ğer bireysel özelliklere göre anlamlı bir farklılık olmadığı
saptandı.
SONUÇ: Araştırmamızdan elde edilen sonuçlar doğrultusunda;
öğrencilerin çoğunluğunun atık yönetimi konusunda
eğitim aldığı, hastane atık yönetimine yönelik bilgi
düzeylerinin orta düzeyde olduğu ve üst sınıflara doğru
bilgi düzeylerinin azaldığı belirlenmiştir. Bu bağlamda
öğrencilerin bilgi düzeylerini arttırmak üzere eğitimlerin
tüm sınıflarda sürdürülmesi, uygulama alanlarında
gözlemlenmesi ve ara değerlendirmelerle bu durumun
saptanmasına yönelik aktivitelerin planlanması önerilmektedir. OBJECTIVE: The study was conducted on the purpose of
determining the level of knowledge about waste management
of nursing students who spend the large part of
the education period on clinical practice and take charge
about waste parsing efficiently.
MATERIALS AND METHODS: The descriptive study was
conducted with 195 students who were from the nursing
department in a private university, the experience
was for a clinical practice and the students accepted to
participate in this study voluntarily. The information form
which included 8 open-ended questions for determining
individuals characteristics and 20 multiple choice questions
for determining hospital waste management was
used to collect data. Frequency , percentage, chi-square,
Mann-Whitney U and Kruskall Wallis tests were used to
analyze the results.
RESULTS: When the students characteristics were examined,
it was found that their average age were (was)
20.6±1.49, 93.8% were females and 46.1% had the
2nd-grade education. Almost all the students were determined
to have experience in clinical practice whether
in state and (or) private hospitals. While 91.1% of the
students stated that they had received a hospital training
from nurses, 63.1% an educator, 72.3% from clinical
adaptation training while it was determined that the total
average score was obtained from the information questions
was 12.91±2.66. The students who had education
in 2nd grade, had the highest score(12.57±2.38) While
statistically a significant difference was found according
to the age (p=0.002), gender(p=0.006), and the education
grade (p=0,028), No significant difference was found
according to the other characteristics.
CONCLUSIONS: Based on the results which were obtained
on (from) our research, it is determined that most of
the students received education on waste management
, the knowledge level of waste management was intermediate
and the knowledge level was decreased towards
upper classes. In this context, with intent to increase the
knowledge level of the students, it is suggested to maintain
all education in every classes, to observe in application
areas and to plan activities for determination of the
situation.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi, Kocatepe Tıp DergisiCilt
18Sayı
3Bağlantı
http://kocatepetipdergisi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/08/3.-27-16-A-P%C4%B1nar-DO%C4%9EAN.pdfhttp://hdl.handle.net/11630/4704
Koleksiyonlar
- Kocatepe Tıp Dergisi [154]