İngilizce Hazırlık Öğrencilerinin Entelektüel Gelişimlerinin Dil Öğrenme Stratejileri Üzerindeki Etkisi
Özet
Bu araştırmada İngilizce hazırlık öğrencilerinin, yabancı dil başarı değişkeni kontrol edildiğinde, entelektüel gelişimlerinin dil öğrenme stratejileri üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama desenine sahip bu nicel araştırmada veriler, uygun örnekleme ile belirlenen 837 İngilizce hazırlık öğrencisinden toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak Türkçeye Şenocak (2006) tarafından uyarlanan Üniversite Öğrencileri Bilişsel Gelişim Ölçeği ile Türkçeye Cesur ve Fer (2007) tarafından uyarlanan Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri kullanılmıştır. Veriler betimsel (frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma) ve çıkarımsal istatistikler (doğrulayıcı faktör analizi, çok değişkenli kovaryans analizi) hesaplanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, İngilizce hazırlık öğrencilerinin çoğunun göreci düşündüğü; en fazla kullanılan dil öğrenme stratejilerinin telafi stratejileri, en az kullanılan dil öğrenme stratejilerinin ise duyuşsal stratejiler olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, yabancı dil başarı puanları kontrol edildiğinde, İngilizce hazırlık öğrencilerinin entelektüel gelişimlerinin duyuşsal stratejiler hariç diğer tüm dil öğrenme stratejilerini anlamlı düzeyde etkilediği görülmüştür. This study aims to investigate the effect of intellectual development of preparatory school students on their language learning strategies, after controlling for their language achievement. In this survey study, data were collected from 837 preparatory school students, selected by convenience, through the Turkish versions of the University Students’ Intellectual Development Scale (Katung, Johnstone, & Dournie, 1999) and the Strategy Inventory for Language Learning (Oxford, 1990). The quantitative data were analyzed via statistical software using both descriptive (i.e. frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential (i.e. confirmatory factor analysis, one-way multivariate analysis of covariance) statistics. Results revealed that most of preparatory school students were relativistic thinkers. In addition, they mostly used compensation strategies while affective strategies were least used ones among all. Furthermore, preparatory school students’ language learning strategies except for affective ones significantly differed on their levels of intellectual development, after controlling for their language achievement.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/4750Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]