Post Travmatik Stres Bozukluğu için Aktif EMDR Tedavi Cihazı Tasarımı
Özet
Psikiyatri kliniğine başvuran kişi sayısı modern yaşamın getirdiği olaylara veya beynin nöron
aktivitesindeki fonksiyonel bozukluklara bağlı olarak gün geçtikçe artmaktadır. Psikolog ve psikiyatristler
(uzman) post travmatik stres bozukluğu, takıntı, otizm, şizofreni vb. hastalığı olan bireylere çeşitli tedavi
yöntemleri uygulamaktadır. Göz hareketleri ile duyarsızlaştırma ve yeniden işleme (EMDR) tekniği, bu
yöntemlerden sadece biri olup uzmanlar tarafından sıklıkla travma geçirmiş hastalara uygulanan bir
yöntemdir. Literatürdeki çalışmalar klinikte kullanılan EMDR yönteminin başarılı olduğunu gözlemsel
çalışmalar ve istatiksel analizler ile ortaya koymaktadır. Ancak tedavi sırasında EMDR cihazının kullanımı
yok denecek kadar azdır. Çeşitli uyaranlar ve paradigmalarla EMDR yöntemi uygulanmıştır. Bu
çalışmanın amacı EMDR tekniğin uygulanması sırasında uzmanın uygulamasını kolaylaştıracak pasif
EMDR tekniği yerine aktif olarak çalışan yardımcı tedavi cihazı geliştirmektir. Uzman gözetiminde
kullanılacak aktif EMDR cihazı ile eş zamanlı görsel, işitsel ve duyusal uyaranlar vererek kişilerdeki
travmatik durumu ortadan kaldırmaya yardımcı olmak hedeflenmektedir. Aktif EMDR cihazının
etkinliğini belirlemek için deneğin dikkat ve meditasyon seviyeleri ölçülmüştür. Deneğin farklı uyaran
gruplarına verdiği tepkileri belirlemek için deney farklı zaman dilimlerinde 10 defa tekrar edilmiştir.
Odaklanma seviyesini tüm uyaran grupları artırmakla birlikte %23.50 değişim ile en çok görsel uyaran
değiştirmiştir. Tüm uyaran grupları meditasyon seviyesini azaltmıştır. Görsel ve işitsel uyaranın eş
zamanlı verilmesi meditasyon seviyesini dinlenme durumuna göre %-5.14 azaltmıştır. Sonuç olarak
gerçekleştirilen aktif EMDR cihazı uyguladığı farklı uyaran grupları ile deneğin odaklanma ve meditasyon
durumu kontrollü olarak değiştirilebilmektedir. Elde edilen sonuçlar psikolog ve psikiyatristler
tarafından post travmatik stres bozukluğu olan hastalara uyguladıkları tedavi sırasında yardımcı
olabileceğini göstermektedir. The number of people applying to the psychiatric clinic is increasing day by day due to events brought
about by modern life or functional disorders of brain neuron activity. Psychologists and psychiatrists
(specialists) apply a variety of treatment modalities to individuals with post-traumatic stress disorder,
obsession, autism, schizophrenia. EMDR technique is only one of these methods, and it is a method that
is frequently applied to patients who have been traumatized by specialists. Studies in the literature
show that EMDR method is a method used clinically, but the method is proved to be successful with
observational studies and statistical analyzes. However, the use of the EMDR device during treatment
is negligible. EMDR was applied with various stimuli and paradigms. The aim of this study is to develop
an active assistive therapy device instead of a passive EMDR technique that will facilitate the practice
of the practitioner during the application of the EMDR technique. It is aimed to help remove the
traumatic situation in the person by providing simultaneous visual, auditory and sensory stimuli with
the active EMDR device to be used under the supervision of an expert. Attention and meditation levels
have been measured to determine the effectiveness of the active EMDR device. The experiment was
repeated 10 times in different time periods to determine the response to different stimulus groups.
Focus level increased with all stimulus groups and changed most visual stimuli with 23.50% change. All
stimulus groups reduced the level of meditation simultaneous presentation of visual and auditory
stimuli suppressed the meditation level by -5.14% according to the resting state. Thus, the active EMDR
device can be modified to control the focus and meditation status with different stimulus groups. The
results show that psychologists and psychiatrists may assist in the treatment of patients with posttraumatic
stress disorder.
Kaynak
Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
17Sayı
3Bağlantı
http://fenbildergi.aku.edu.tr/wp-content/uploads/2017/12/035201-938-945.pdfhttps://hdl.handle.net/11630/4826