Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlilikleri ile yaşadıkları sorunlar arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Afyonkarahisar örneklemi)
Özet
Bu araştırma; sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlilikleri ve kaynaştırma uygulamalarında yaşadıkları sorunları belirlemek, kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlilikleri ile kaynaştırma uygulamalarında yaşadıkları sorunlar arasındaki ilişkileri incelemek ve öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlilikleri ile tanımlayıcı özelliklerinin kaynaştırma uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar üzerindeki ortak etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Amaç doğrultusunda kişisel bilgi formu, Meral ve Bilgiç (2012) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılmış olan Kaynaştırmada Öğretmen Yeterliği Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Uygulamalarında Yaşadıkları Problemleri Belirleme Ölçeği Afyonkarahisar merkez ilçede tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 300 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.0 programı aracılığıyla analiz edilmiştir.
Analiz sonucunda, sınıf öğretmenlerinin yüksek düzeyde kaynaştırma eğitimi yeterliliğine sahip oldukları ve kaynaştırma uygulamalarında yüksek düzeyde sorunlarla karşılaştıkları, ancak okul yönetimi kaynaklı sorunlarla, öğrenci ve aile kaynaklı sorunlara göre görece daha fazla karşılaştıkları belirlenmiştir.
Araştırmada sınıf öğretmenlerinin cinsiyetinin ve kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterlilik düzeylerinin, öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine ilişkin yaşadıkları sorun düzeyleri üzerinde ortak bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. Araştırmada ele alınan diğer değişkenler olan kıdem, sınıf mevcudu, sınıftaki kaynaştırma öğrencisi sayısı, yükseköğretimde ve öğretmenlik sırasında kaynaştırma eğitimi alma durumu ve kaynaştırma eğitimi yeterlilik düzeylerinin, kaynaştırma uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar üzerinde ortak etkilerinin olduğu saptanmıştır.
Araştırmada, sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi yeterlilik düzeyleri ile kaynaştırma uygulamalarında karşılaştıkları sorunlardan sadece okul yönetimi kaynaklı sorunlar ile düşük düzeyde negatif yönlü ilişkilerin olduğu, sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yaşadıkları sorunların, kaynaştırma eğitimi yeterlilik düzeylerinden bağımsız olduğu belirlenmiştir. This research was carried out in order to determine the competencies of classroom teachers related to inclusion education and the problems they experienced in inclusion practices, to examine the relationships between their competence in inclusion education and the problems they experienced in inclusion practices, and to examine the common impact of teachers ' competence in inclusion education and its defining characteristics on the problems.
In line with the objective, the personal data form, the teacher proficiency scale in the integration adapted to Turkish by Meral and Bilgiç (2012) and the scale for determining the problems experienced by the class teachers in the integration applications developed by the researcher were applied to 300 class teachers in the Central District of Afyonkarahisar by random sampling method. The data from the surveys were analyzed in the computer environment through the SPSS 22.0 program.
As a result of the analysis, it was determined that classroom teachers had a high level of inclusion education proficiency and faced high levels of problems in inclusion practices, but they encountered relatively more problems in school management and problems in student and family
The study found that the gender of classroom teachers and proficiency levels in inclusion education had no common impact on the levels of problems teachers experienced in inclusion education. Other variables discussed in the study were seniority, class availability, number of inclusion students in the class, status of inclusion education in higher education and teaching, and inclusion education proficiency levels, which had a common effect on the problems they faced in inclusion practices.
In the study, it was determined that the problems faced by classroom teachers in inclusion education proficiency levels and inclusion practices were only related to problems stemming from school management and low level negative aspects, and that the problems experienced by classroom teachers in inclusion education were independent of inclusion education proficiency levels.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7167Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]