Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki
Özet
21. yüzyılda meydana gelen yenilikler yaşamın farklı boyutlarını etkilemektedir. Meydana gelen değişimleri yakalayabilmek için bireylerin yaşamının her döneminde öğrenmeyi sürdürmelerini gerekmektedir. Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülebilmesi için öğrenmenin temel taşlarından biri olan öğretmenlerin 21. yüzyıla uygun bilgi ve becerilerle sahip olması önemlidir.
Bu araştırmanın temel amacı sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerine, yaşam becerilerine sahip olma düzeyleri ve 21. yüzyıl becerileri düzeylerini belirleme ve bunlar arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli ile yapılmış betimsel bir araştırmadır. Araştırma Batman ilinde görev yapan 328 sınıf öğretmeniyle yürülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini belirlemek için Yelkin Diker Coşkun (2009) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilim Ölçeği”, Bolat ve Balaman (2017) tarafından geliştirilen “Yaşam Becerileri Ölçeği” ve Orhan ve Kurt (2016) ‘’21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Kullanım Ölçeği’’ kullanılarak veriler toplanmıştır. Veriler istatistik paket programıyla değerlendirilmiştir. Söz konusu güvenilirlik analizine tâbi tutulmuştur.
Yapılan analizler sonucunda sınıf öğretmenlerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri alt boyutlarında en düşük ortalama “Motivasyon” en yüksek ortalama ise “Öğrenmeyi Düzenlemede Yoksunluk’’ olarak belirlenmiştir.. Yaşam Becerileri alt boyutlarında en yüksek ortalama “Yaratıcı Düşünme ve Eleştirel Düşünme Becerileri” ve “İletişim Kişilerarası İlişki Becerileri”dir. Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri düzeyi ortalamanın üzerindedir. Ayrcıa demografik değişkenlere göre yaşam boyu öğrenme eğilimleri, yaşam ve 21. yüzyıl öğreten becerileri farklılaşmaktadır. Yaşam boyu öğrenme olumlu eğilimlerinin artması, olumsuz eğilimlerinin azalması ve yaşam becerilerinin artması 21. yüzyıl öğreten becerileri kullanımınının artırmakta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin, yaşam boyu öğrenme sürecine aktif katılımlarını sağlamak için, yaşam boyu öğrenen ve öğreten bireyler olmalarına fırsat veren etkinlikler düzenlenebilir. Sınıf öğretmenlerinin öğretmenlerinin söz konusu öğrenme etkinliklerine katılımları ile ilgili olanak ve problemler araştıralabilir. Araştırmada değişkenler arasında ortaya çıkan farklı sonuçların sebeplerine yönelik araştırmalar yapılabilir. The innovations in the 21st century affect the different dimensions of our lives. In order to capture the changes that occur, individuals must continue to learn at all times in their lives. It is important that teachers, who are one of the cornerstones of learning, have the knowledge and skills appropriate for the 21st century in order to sustain lifelong learning. The main purpose of this research is to determine the lifelong learning trends of the elementary teachers, to identify the levels of life skills and the 21st century skills levels and to reveal the relationship between them. It is a descriptive research from the scanning models with the relational scanning model. The research was conducted with 328 elementary teachers working in Batman province. “Lifelong Learning Tendency Scale” developed by Yelkin Diker Coşkun (2009) to determine the life-long learning tendencies of Classroom Teachers, “Life Skills Scale” developed by Bolat and Balaman (2017), and Orhan and Kurt (2016) "21. Century Teacher Skills Scale’’. Data were collected using the teaching skills usage scale.
As a result of the analysis, the lowest mean “motivation” and the highest mean “deprivation”in organizing learning in the lower dimensions of the life-long learning trends of the elementary teachers. The highest average in life skills sub-dimensions is “creative thinking and critical thinking skills” and “interpersonal communication skills”. Teachers ' 21st century the level of teacher skills is above average. According to demographic variables, lifelong learning trends, life and 21st century teacher skills differ. It has been concluded that increasing the positive tendencies of lifelong learning, decreasing negative tendencies and increasing life skills increase the use of 21st century teacher skills. Activities that allow classroom teachers to become lifelong learners and teaching individuals to actively participate in the lifelong learning process can be organized. The opportunities and problems related to the participation of teachers in these learning activities should be investigated. Research can be conducted on the causes of different outcomes among variables.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7206Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]