Sosyal bilgiler dersi öğretim programı bağlamında gezi sitelerinin incelenmesi ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi
Özet
Gezi siteleri içeriğinde tarihsel ve coğrafi bilgilere, pek çok tarihsel ve turistik mekâna, farklı destinasyonlara ilişkin deneyim ve önerilere yer verilen çok boyutlu kaynaklardır. Bu araştırmanın temel amacı 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı bağlamında gezi sitelerinin incelenmesidir. Bu temel amaç doğrultusunda; gezi sitelerinin Sosyal Bilgiler dersi programındaki kazanım, değer ve becerileri açısından uygunluğu belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun yanı sıra sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler öğretiminde gezi sitelerinden yararlanmaya ilişkin görüşleri incelenmiştir. Araştırmanın ilk başlığında “Gezimanya”, “Yoldaolmak”, “Bizevdeyokuz”, “Keşfetsene”, “Gezipgördüm” birer doküman olarak ele alınmış ve doküman analizi yoluyla incelenerek Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı bağlamında hangi boyutlarıyla gezi sitelerinden yararlanılabileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır. İkinci başlıkta ise 2018-2019 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar ili merkezinde (alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde yer alan altı devlet ilkokulunda) görev yapan 110 sınıf öğretmeninden açık uçlu anket yoluyla elde edilen verilere dayalı olarak Sosyal Bilgiler dersi bağlamında gezi sitelerinden ne şekilde yararlanılabileceği üzerinde durulmuştur. Araştırma sonucunda Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programındaki öğrenme alanı, kazanım, beceri ve değerlerin kazandırılmasında gezi sitelerinden yararlanılabileceği belirlenmiştir. Sınıf öğretmenleri ile yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen sonuçlar: Sınıf öğretmenlerinin seyahat planlamalarında bilgi edinme tercihleri; seyahat planlamalarında yer verdikleri boyutlar; takip ettikleri gezi siteleri; sosyal medyada takip ettikleri gezginler ve takip etme gerekçeleri; gezi sitelerinden sosyal bilgiler dersinde yararlanma durumları ve gerekçeleri; gezi sitelerinden yararlandıkları konu ve kazanımlar; değerler eğitimi kapsamında gezi sitelerinden hangi değerler bağlamında yararlandıkları; gezi sitelerinden yararlanmanın öğrenci ve öğretmen açısından katkıları, gezi sitelerinden yararlanmada karşılaşılabilecek sorunlar, bu sorunların çözümüne ilişkin önerileri ve sosyal bilgiler dersinde gezi sitelerinden etkili yararlanabilme bağlamındaki önerileri başlıkları altında ele alınarak tablolar halinde sunulmuş ve sınıf öğretmenlerinin görüşlerinden yapılan doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Travel websites are multi-dimensional sources, which contain historical and geographical information, numerous historical and touristic sites, experiences and suggestions concerning different destinations. The main objective of this study is to examine the travel websites in terms of Social Studies curriculum. In line with this aim, it was attempted to determine the extent that these websites involve the attainment, value, and skills determined in the Social Sciences curriculum. Additionally, the views of primary school teacher’s were investigated in terms of using travel websites in teaching social studies. Under the first topic, five of these websites “Gezimanya”, “Yoldaolmak”, “Bizevdeyokuz”, “Keşfetsene”, “Gezipgördüm” were evaluated as a document. They were examined through the document analysis method in an attempt to determine how to benefit from these travel websites in the context of Social Studies curriculum. Under the second topic, it was investigated how to benefit from the websites in the context of Social Studies teaching program based on the data obtained through semi-structured interviews conducted with 110 primary school teachers teaching in Afyonkarahisar city center (six public primary schools with students coming from low, middle, and socio-economic groups) in the 2018-2019 educational year. As the conclusion of the study, it was determined that the travel websites can be used concerning the teaching field, attainment, skills, and values determined in the Social Studies Program. The results obtained from the interviews conducted with the primary school teachers were discussed under the following titles: knowledge acquisition preferences of primary school teachers during their travel plans; the dimensions they include in their travel plans; the travel websites they follow; the travelers they follow in social media and the motive behind following them; whether they benefit from the travel websites in their social studies courses and its reasons; the subjects and attainments achieved through the travel websites; whether they benefit from travel websites for the values education; contributions of travel websites for both the student and the teacher; problems that can emerge in benefiting from travel websites, suggestions as a solution for these problems, and other suggestions concerning benefiting from travel websites in teaching Social Studies courses. These pieces of information were presented in tables, and additionally, they were supported with direct quatation from the interviews conducted with the primary school teachers.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/7211Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]