Sosyal kaytarmanın işten ayrılma niyeti üzerindeki etkisi: Otel işletmelerinde bir araştırma
Künye
GÜÇER, E., PELİT, E., KELEŞ, Y., & DEMİRDAĞ, Ş. A. (2017). Sosyal Kaytarmanın İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkisi Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(2), 14–26.Özet
Faaliyette bulunduğu sektör türü ne olursa olsun, örgütler ancak insan
kaynaklarının özverili çalışmaları neticesinde başarıya ulaşırlar. Çalışanların işlerine
yansıttığı bilinçli veya bilinçsiz davranışlar sonucu ortaya çıkan başarısızlıklar, örgütü
doğrudan etkilemektedir. Bu kapsamda önemli örgütsel sorunlardan biri niteliğinde
değerlendirilebilen sosyal kaytarma davranışının da gerek çalışanlar gerek örgüt
üzerinde yarattığı olumsuz etkiler göz ardı edilemez. Buradan hareketle, bu çalışmanın
amacı otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin, işyerinde algıladıkları sosyal kaytarma
davranışlarının işten ayrılma niyetlerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada, sosyal
kaytarma davranışı öz-yeterlik teorisi ve X-Y teorileri kapsamında incelenerek açıklığa
kavuşturulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, Antalya’da faaliyet
gösteren 9 adet beş yıldızlı otel işletmesinde çalışan toplam 422 işgören üzerinde anket
tekniği ile veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, betimleyici analizler, faktör analizi,
korelasyon ve regresyon analizi kullanılarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Söz
konusu analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre, araştırma kapsamında incelenen
otel işletmeleri işgörenlerinin iş arkadaşlarının sosyal kaytarmaya ilişkin algıları ile
işten ayrılma niyetleri düşük sayılabilecek bir düzeyde gerçekleşmiştir. Öte taraftan otel
işletmeleri işgörenlerinin işyerinden algıladıkları sosyal kaytarma davranışları ile işten
ayrılma niyetleri arasında pozitif ilişki/etki belirlenmiştir. The organizations achieve the success only with their members' devoted works, no
matter that the organization operates in any kind of sectors. In this context, the human
element comes at the beginning of the resources that organizations have to use this
element efficient and effective. Indeed, the failures that employees reflect consciously
and/or unconsciously to their work affect the organization directly. In this context,
social loafing which is the considered/can be considered one of the important
organizational issues, and the negative effects of its on the employees and organization
should not be ignored. Hence, the aim of this study is to determine the hotel employees'
perceptions on social loafing behavior by their colleagues and to reveal the impact of
this behavior on intention to leave. In this study, social loafing behavior has attempted
to clarify by the scope of examining the self-efficacy theory and the X-Y theories. For
the aim of this study, the data were collected by the questionnaire technique which
applied on the 422 employees work in 9 five-star hotels in Antalya. The obtained data
were decoded and interpreted by the descriptive analysis, factor analysis, correlation
and regression analysis. According to the findings obtained from the aforementioned
analysis, the social loafing behavior of colleagues perceived by the hotel employees and
their intention to leave were realized at a level that can be considered low. On the other
hand, a positive correlation/impact determined between the hotel employees'
perceptions on social loafing behavior of their colleagues and the intention to leave
Kaynak
İşletme Araştırmaları DergisiCilt
9Sayı
2Koleksiyonlar
- Makaleler [43]