Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin dans özyeterliği ve sağlıklı yaşam biçimleri arasındaki ilişki
Özet
Bu araştırmada, müfredat kapsamında zorunlu ya da seçmeli ders olarak ritim eğitimi ve dans dersi eğitimi alan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin bazı değişkenlere (cinsiyet, bölüm ve sınıf) göre dans özyeterlik ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2019-2020 eğitim-öğretim yılı Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören gönüllülük esası ile seçilmiş 123’ü kadın, 211’i erkek olmak üzere toplam 334 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Şimdiki araştırmada veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu, “Dans Özyeterlik Ölçeği” ve “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; katılımcıların demografik özellikleri betimleyici istatistikler olarak gösterilmiştir, iki grup arasında anlamlı farkın belirlenmesi için bağımsız örneklemler t-testi kullanılmıştır. İkiden fazla gruplar arasındaki farkın aydınlatılması için tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Ayrıca varyans analizi sonucunda farkın kaynağının tespiti için çoklu karşılaştırma testlerinden Bonferroni Post-Hoc test, değişkenler arası ilişkileri belirlemede ise Pearson korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Anlamlılık düzeyi α=.05 olarak esas alınmıştır. Araştırma sonucunda, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre dans özyeterlik puanlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bunun yanı sıra katılımcıların sağlıklı yaşam biçimi davranışları açısından yalnıza fiziksel aktivite alt boyutunda cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık tespit edilmiş olup diğer alt boyutlarda, bölüm ve sınıf değişkenlerinde bir farklılığa rastlanılmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin dans özyeterlikleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında ise pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu kaydedilmiştir. In this study, it was aimed to examine the relationship between dance self-efficacy and healthy lifestyle behaviors according to some variables (gender, department and grade) of the School of Physical Education and Sports students who took rhythm training and dance lessons as compulsory or elective courses within the curriculum. The sample of the study consisted of a total of 334 students, 123 women and 211 men selected on a voluntary basis and studying at Afyon Kocatepe University School of Physical Education and Sports in the 2019-2020 academic year. In the research, the relational scanning model was used. In the current study, the Personal Information Form, the " Self-Efficacy Scale for ancers" and the "Healthy Lifestyle Behaviors Scale II" was used as a data collection tool. the demographic characteristics of the participants was presented as descriptive statistics. The independent samples t-test was used to determine the differences between variables for two groups. The one-way ANOVA was used to identify the differences between variables for more than two groups.In addition, Bonferroni Post-Hoc test as one of the multiple comparison tests to determine the source of the difference as a result of the ANOVA and the Pearson correlation analysis were used to determine the relationships between variables. The level of significance was taken as α = .05. As a result of the study, significant differences were found in the dance self-efficacy scores of the School of Physical Education and Sports students in terms of gender, department and grade variables. In addition, in terms of healthy lifestyle behaviors of the participants, a significant difference was found only in the physical activity sub-dimension according to the gender variable and no difference was found in the other sub-dimensions, department and class variables. It was also noted that there is a moderately significant positive correlation between students' dance self-efficacy and healthy lifestyle behaviors.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/8777Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [635]