Mâlik b. Huveyris (öl. 74/693-4) ve rivayetleri
Künye
Yarba, Rıdvan . "Mâlik b. Huveyris (öl. 74/693-4) ve Rivayetleri". Kocatepe İslami İlimler Dergisi 4 / 1 (Haziran 2021): 82-103 . https://doi.org/10.52637/kiid.902944Özet
Kur’ân ve sünnetin, dinin iki temel kaynağı olduğu bilinmektedir. Bunlardan sünnetin gerek
fiilî gerekse sözlü olarak günümüze ulaşmasını sağlayan en önemli nesil hiç şüphesiz sahâbe
nesli olmuştur. Başka bir deyişle sünnetin sözlü ve yazılı ifadesi olarak da ifade edilebilecek
hadisler, ilk olarak sahâbe nesli tarafından nakledilmiş olmaktadır. Bu nedenle tarihi süreç
içerisinde özellikle hadis âlimleri, hadislerin naklini sağlayan bu nesli tanıtıcı çalışmalar
yapmıştır. Ne var ki bu çalışmalarda kendisine yer verilen her bir sahâbîye ilişkin bilginin
aynı miktarda olduğunu söylemek mümkün değildir. Birtakım sebeplerden ötürü bazıları
hakkında çokça malumat bulunurken bazıları hakkında çok az bilgiye rastlanmaktadır.
Benzer şekilde bazı nedenlerden dolayı her sahâbînin rivayet ettiği hadis miktarı da aynı
olmamıştır. Bazıları çok sayıda hadis rivayet etmişken geriye kalanlar ise ancak az sayıda
hadis rivayet etmiştir. Bu çalışma, kendisiyle ilgili nispeten az bilgi bulunan Mâlik b.
Huveyris’in hayatı, rivayetleri ve bunlardan namazla ilgili olanların dört mezhebin bazı
görüşlerine etkisi hakkındadır. Bu bağlamda çalışmanın birbiriyle ilişkili üç temel hedefi
bulunmaktadır. Bunlardan biri, Mâlik b. Huveyris’le ilgili dağınık halde bulunan bilgileri
derleyip toplamaktır. İkincisi, hadis kaynaklarındaki rivayetlerini ortaya koymak ve onlarla
ilgili değerlendirme yapmaktır. Üçüncüsü de ilgili kaynaklarda tespit edilen namaza ilişkin
hadislerinin dört mezhebin görüşlerine etkisini tespit etmektir. Böylece bu sahâbînin hayatı
hakkındaki bilgileri derleyip toplamaya, Rasûlullah’la (s.a.v.) olan birliktelik miktar ve
vaktinin onun rivayet sayısına, hakkındaki bilginin miktarına ve ona ait rivayetlerin
anlaşılmasına etkisi ortaya konulmaya gayret edilmiştir. Bu hedefler doğrultusunda öncelikle
başta sahâbe bilgisine has kılınanlar olmak üzere ricalle ilgili kaynaklara başvurulmuştur.
Bunun yanı sıra hadis kaynaklarına da müracaat edilmiştir. Zira hadis kaynaklarındaki
rivayetler de onun hakkında bilgi içermektedir. Bu kaynaklardaki Mâlik b. Huveyris’e dair
bilgilerden hareketle onun tam ismi, babasının kim olduğu, nesebi, kabilesi, Rasûlullah’a
(s.a.v.) geliş vakti, kimlerle birlikte geldiği, onun (s.a.v.) yanındaki ikamet süresi, talebeleri ve
vefatı konuları işlenmiştir. Böylece bu sahâbî hakkında okuyucunun istifade edebileceği bir
biyografi meydana getirilmiştir. Daha sonra, çok sayıda rivayeti olmadığı anlaşılan Mâlik b.
Huveyris’in kaç rivayetinin bulunduğu, bu rivayetlerin hangi konularla ilgili olduğu ve
Rasûlullah'la (s.a.v.) birliktelik miktar ve vaktinin rivayetlerinin sayısına etkisi tespit
edilmeye çalışılmıştır. Muhtevaları ve bulundukları kaynaklar itibariyle ortak özelliklere
sahip oldukları gözlemlenen bu rivayetler, Kütüb-i Tisʿa’da olanlar ve diğer hadis
kaynaklarında olanlar şeklinde iki gruba ayrılmıştır. Bunların Kütüb-i Tisʿa’da bulunup
namaz dışındaki konularla ilgili olanları hakkında sıhhat değerlendirmesi yapılmıştır. Bir
bütün olarak sıhhat problemi taşımadıkları tespit edilen namazla ilgili rivayetler de
muhtevalarına göre tasnif edilerek tekrarsız sayıları tespit edilmiştir. Son olarak da diğer
rivayetlerinin aksine namazla ilgili rivayetleri, iki amaç doğrultusunda ayrıca ele alınmıştır.
Namazla ilgili bu rivayetlerin, dört fıkıh mezhebi tarafından hangi hükümlerde kullanıldığı
irdelenmiştir. Bu bağlamda mezheplerin ortaya koyduğu hükümlerde hangi rivayetleri asıl
delil olarak sunduğu, hangilerini başka sahâbîlerden gelen rivayetlere destekleyici mahiyette
kullandıkları vurgulanmaya çalışılmıştır. Ayrıca bu sahâbînin Rasûlullah’la (s.a.v.) olan
birliktelik vakit ve miktarının, rivayetlerinin anlaşılmasına etkisinin olup olmadığı hususu
açıklığa kavuşturulmaya çalışılmıştır. Netice itibariyle sahâbe hakkındaki bilgilerin derlenip
toplanmasının ve Rasûlullah'la (s.a.v.) geçirdikleri vakit ve miktarın bilinmesinin,
naklettikleri hadislerin doğru anlaşılmasına katkıda bulunabileceği kanaati hasıl olmuştur.
Bu anlamda dinin ikinci kaynağı konumundaki sünnetin günümüze ulaşmasını sağlayan
sahâbîlerle ilgili çalışmaların Hadis İlmi’ne katkı sağlayacağını söylemek mümkündür. It is known that the Qurʾān and Sunnah are the two main sources of Islam. Undoubtedly, the
most important generation that enabled sunnah to reach both actually and verbally to the
present was the generation of the Prophet’s companions. In other words, the hadiths that can
be expressed as verbal and written as expressions of the sunnah were first reported by the
generation of the companions. For this reason, especially hadith scholars, during the
historical process, carried out introductory studies for this generation that provided the
transmission of hadiths. However, it is not possible to say that the information about each
companion included in these studies is the same agree. For a number of reasons, a lot of
information is available about some of them, while limited information is available about
some of them. Similarly, for some reasons, the amount of hadiths reported by every
companion was not the same. While some of them narrated a large number of hadiths, the
rest narrated only a small number of hadiths. This study is about the life of Mālik b.
Huwayris, who has not known very much and we have had relatively less information about
him, his narrations and the effect of those related to prayer on some opinions of the four
madhhabs. In this context, the study has three interrelated main aims. One of these is to tidy
up the information about him scattered in the sources. The second is to present his
narrations in the relevant sources and to evaluate them. The third is to determine the effect
of his hadiths about prayer that have founded in the relevant sources on the views of the four
madhhabs. Thus, it was tried to compile the information about life of this companion and to
reveal the effect of the amount and time of togetherness with the Prophet (pbuh) on the
number of his narrations, the amount of information about him and the understanding of his
narrations. In line with these aims, first of all, sources related to rijāl, especially those
dedicated to the knowledge of the companions, were consulted. In addition, hadith sources
were consulted. Because the narrations in the hadith sources also contain information about
him. Based on the information about Mālik b. Huwayris in these sources, his full name, who
his father was, his lineage, tribe, time of coming to the Prophet (pbuh), with whom he came,
the duration of residence in Madinah, his students and his death were discussed. Thus, a
biography about this companion has been created that the reader can benefit from. Later, it
was tried to determine in this study how many narrations of Mālik b. Huwayris, who were
understood not to have many narrations, which subjects these narrations were related to,
and the amount and time of togetherness with the Prophet (pbuh) on the number of his
narrations. These narrations, which are observed to have common features in terms of their
content and the sources they are in, are divided into two groups as those in the Kutub alTisʿah and those in other hadith sources. The authenticity assessment was made about the
ones that were found in Kutub al-Tisʿah and related to matters except of prayer. The
narrations about prayer, which were found to have no health problems as a whole, were also
classified according to their content and their nonrepetitive number was determined. Finally,
contrary to the other narrations, his narrations about prayer were discussed separately for
two aims. It was examined in which judgments of these narrations about prayer were used
as evidence by the four fiqh madhhabs. In this context, it is also tried to emphasize which
narrations they present as evidence in the judgments put forward by the madhhabs and
which they use in a supportive nature to the narrations from other companions. In addition,
it was tried to be clarified whether the time and amount of this companions' togetherness
with the Prophet (pbuh) had an effect on understanding his narrations. As a result, it has
been concluded that compiling information about the companions and knowing the amount
of time that they spent with the Prophet (pbuh) can contribute to the correct understanding
of the hadiths they narrated. In this sense, it is possible to say that the studies related to the
companions who made the sunnah, which is the second source of the religion, survive to the
present, will contribute to researcher in the science of hadith.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi DergisiCilt
4Sayı
1Koleksiyonlar
- Cilt 4 : Sayı 1 [13]