Teorik ve deneysel kazik taşima gücü hesap yöntemlerinin değerlendirilmesi
Özet
Kazık taşıma gücü hesaplanmasında kullanılan çok sayıda teori vardır. Bu teorilerde önerilen formüller ile hesaplanan kazık taşıma gücü değerleri birbirinden farklı sonuçlar vermektedir. Bu durum projeyi yapan mühendislerde kafa karışıklığı oluşturmakta ve yüksek güvenlik sayıları ile projelendirmeye yönlendirmektedir. Böylece ekonomiklikten uzaklaşılmaktadır. Ayrıca bu hesaplamada yeterli görülmediğinden kazık yükleme deneyleri ile kontrol yapılmaktadır.
Bu çalışma kapsamında farklı zeminlerde imal edilmiş, farklı boy ve çapa sahip kazıkların kazık yükleme deneyine ve farklı teorilere dayanan kazık taşıma kapasiteleri incelenmiştir. İmalatı yapılmış olan kazıklara “Statik Kazık Yükleme” deneyi uygulanmış ve bu deneyden kazıkların “Nihai Kazık Taşıma Kapasiteleri” belirlenmiştir. Kazık yükleme deneyleri yetkili laboratuvar kuruluşları tarafından yapılmıştır. Daha sonra yükleme deneyi yapılan kazıkların bulunduğu zemin profilinde teorik yöntemlere göre taşıma kapasiteleri ve oturmalar hesaplanmıştır. Bu teorik formüller yardımıyla elde edilen taşıma kapasiteleri ve kazıkların yaptığı oturma ile yükleme deneyinden elde edilen taşıma gücü ve oturmalar karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonucunda deneysel olarak elde edilen taşıma gücüne en yakın teorik taşıma gücü belirlenmiştir. There are many theories used in calculating pile bearing capacity. The bearing capacity of a pile values calculated with the formulas suggested in these theories give different results from each other. This situation creates confusion in the engineers who make the project and direct then to the project with high safety factors. Thus, piles are not economically viable. In addition, since this calculation is not considered sufficient, control is made with pile loading tests.
In this study, pile-bearing capacities of piles with different lengths and diameters, manufactured on different soils, based on the pile-loading test and different theories were examined. The "Static Pile Loading" test was applied to the piles manufactured and the "Ultimate Pile Bearing Capacity" of the piles was determined from this test. Pile loading tests were carried out by authorized laboratory organizations. Then, the bearing capacities and settlements were calculated according to theoretical methods in the soil profile where the piles were loaded with the loading test. The bearing capacities obtained with the help of these theoretical formulas and the bearing capacity and settlements obtained from the settlement and loading test performed by the piles were compared. As a result of the comparison made, the theoretical bearing capacity closest to the experimental bearing capacity was determined.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/9057Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [879]