İmgelerin gücü, anlamlandırılması, olmak/görünmek kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde hüzün
Künye
Uçan, M . (2019). İmgelerin Gücü, Anlamlandırılması, Olmak/Görünmek Kiplikleri ve Ziya Osman Saba’nın ‘Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi’nde Hüzün . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (3) , 764-773 . DOI: 10.32709/akusosbil.536639Özet
İnsan düşünür, kendini yönetir, yönlendirir, eylemde bulunur, vazgeçer, kabul eder, reddeder, mecbur
olur, sahip olur, ister, görünür, inanır, bağlanır, üstlenir, sorumluluk alır. Bu kipliklerin olumsuz şekilleri
de yaşam içinde gözlenebilir. Göstergebilimin kurucu ismi A.J.Greimas anlatı çözümlemelerini bu
kiplikler üzerinden yapar. Bu kipliklerden /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleri insanı, insan için dünyanın
anlamını açıklayan iki önemli kipliktir. R.Barthes da birçok eserinde fotoğrafik göstergelerdeki /Olmak/
ve /Görünmek/ kipliklerinden söz eder. Servet-i Fünun, Yedi Meşale, İçtihat, Varlık gibi birçok dergide
şiirleri yayımlanan Ziya Osman Saba’nın gözden kaçırılan yanı öykücülüğüdür. Mesut İnsanlar
Fotoğrafhanesi, onun öykülerinin toplandığı kitaptır. Saba’nın Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi adlı
öyküsüne trajik bir anlam kazandıran da ‘poz veren’ anlatıcının ve ‘poz’ alan fotoğrafçının bakış açıları,
sergiledikleri /İstemek/, /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleridir. Bu yazıda, imgelerin, fotoğrafın
anlamından/anlamlandırılmasından, gücünden söz edilecek ve Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi adlı öykü
/İstemek/, /Olmak/ ve /Görünmek/ kiplikleri bağlamında okunacaktır. Human beings have some behaviours such as thinking, self-managing, guiding, doing an action, giving
up, accepting, rejecting, being obliged, possessing, showing up, believing, committing to someone or
something, undertaking something, and having responsibilities. The negative versions of these modalities
can be observed in the life itself. In this context, A. J. Greimas implements his narrative analyses through
these modalities. Of these modalities, the modalities of “being” and “showing up” are two important
modalities accounting for the meaning of the world for human beings. R. Barthes, in his works, also
touches upon the modalities of “being” and “showing up” in photographic signs. Ziya Osman Saba
published poems in many periodicals such as Servet-i Fünun, Yedi Meşale, İçtihat, and Varlık. However,
the overlooked side of Ziya Osman was his storytelling skill. Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi
(Photographer Studio of Happy People) is a book collecting his stories. What gives a tragic meaning to
his story of Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi is the viewpoints of posing narrator and photographer taking
poses, and the modalities of “wanting”, “being” and “showing up” presented by them. This manuscript
will discuss what is the meaning and the power of images and photographs and how they take these
meanings. Therefore, Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi will be scrutinized in terms of the modalities of
“wanting”, “being” and “showing up”.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/48890/536639https://hdl.handle.net/11630/9074
Koleksiyonlar
- Cilt 21 : Sayı 3 [22]