Türkiye’deki Suriyeli üniversite öğrencileri ile ilgili bir durum tespiti: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi örneği
Künye
Harunoğulları, M , Süzülmüş, S , Polat, Y . (2019). Türkiye’deki Suriyeli Üniversite Öğrencileri İle İlgili Bir Durum Tespiti: Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (3) , 816-837 . DOI: 10.32709/akusosbil.511181Özet
2011 yılının Mart ayında Suriye’de başlayan iç savaş ile birlikte milyonlarca Suriyeli Türkiye’ye göç
etmek zorunda kalmıştır. Zorunlu göç sürecine katılan Suriyeli gençler, yarım kalan eğitimlerini
ülkemizde sürdürmektedirler. Günümüzde Türkiye üniversitelerinde eğitim gören Suriyeli öğrenci sayısı
20 bini geçmiştir. Bu çalışmanın amacı Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi'nde (OKÜ) 2017-2018 eğitim -
öğretim yılında öğrenim gören Suriye uyruklu öğrencilerin aldıkları eğitime, sosyal ve kültürel
ilişkilerine, ekonomik durumlarına ve geleceğe yönelik planlarına ilişkin görüşlerini belirlemek ve göç
sürecinde yaşadıklarını değerlendirmektir. Bu amaçla likert tipi bir anket ölçeği geliştirilmiştir. Ayrıca
öğrencilerin göç sürecini derinlemesine irdelemek için de görüşme formu geliştirilmiştir. Araştırmanın
evrenini, OKÜ’de öğrenim gören Suriyeli öğrenciler oluşturmaktadır. OKÜ’de kayıtlı toplam 196
Suriyeli öğrenciden 105’i araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Anket, gönüllük esası dikkate alındığı için
90 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen bulguları karşılaştırmak amacıyla anket çalışmasına ek olarak 15
öğrenciyle derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Anketten elde edilen nicel veriler SPSS programı
aracılığı ile işlenmiş, görüşme formları da dikkate alınarak veri analizi yapılmıştır. Araştırma sonucu
Suriyeli öğrencilerin; Türkçeyi öğrenmede zorluk yaşadıkları, psikolojilerinin savaştan derinden
etkilendiği, bir kısmının maddi sıkıntı içinde olduğu, bir kısmının okul saatleri dışında part-time işlerde
çalıştığı, çoğunun savaş bittikten sonra ülkelerine dönmek istediği belirlenmiştir. Eğitim sürecinde dil ile
ilgili yaşanan problemlerin çözümü için yerel öğrenci gruplarıyla Suriyeli öğrenci grupları arasında
sosyal-kültürel faaliyetler arttırılmalıdır. Suriyeli öğrencilerin eğitim süreci iyileştirilmeli ve geliştirilmeli,
Türkiye toplumuna adapte olmalarını hızlandıracak sosyal uyum projeleri geliştirilmeli bu projelere yerel
yönetim, üniversite ve STK’lar tarafından destek verilmelidir. In March of 2011, with the civil war in Syria, millions of Syrians have been forced to emigrate to Turkey. Syrian youth, participating in the forced migration process, continue their education in Turkey. Today, the number of Syrian students studying in universities in Turkey has exceeded 20 thousand. The aim of this study is to determine the views of the Syrian students studying at Osmaniye Korkut Ata University (OKU) in 2017-2018 academic year about their education, social and cultural relations, economic conditions and future plans and to evaluate their experiences in the migration process. For this purpose, a likert-type questionnaire scale was developed. In addition, an interview form was developed in order to examine students' migration process in depth. The population of the study consists of Syrian students studying at OKU. 105 out of 196 Syrian students enrolled in OKU were included in the study. The questionnaire was applied to 90 students because of voluntariness. In addition to the questionnaire, in-depth interviews were conducted with 15 students in order to compare the findings. Quantitative data obtained from the questionnaire were processed through SPSS program and data analysis was performed by taking into account the interview forms. As a result of the research, Syrian students; It was determined that they had difficulty in learning Turkish, their psychologies were deeply affected by the war, some were in financial distress, some were working part-time outside of school hours, most of them wanted to return to their country after the war. Social-cultural activities should be increased between the local student groups and the Syrian student groups in order to solve the problems related to language in the education process. Syrian students of the educational process should be improved, social cohesion projects should be developed to accelerate to adapt to the Turkey society, these projects should be supported by local governments and NPOs and universities.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
21Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/48890/511181https://hdl.handle.net/11630/9078
Koleksiyonlar
- Cilt 21 : Sayı 3 [22]