Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorYılmaz, Nadide
dc.contributor.authorYetkin, İffet
dc.date.accessioned2023-09-04T08:21:39Z
dc.date.available2023-09-04T08:21:39Z
dc.date.issued19.10.2021en_US
dc.identifier.citationYılmaz, N. & Yetkin, İ. (2021). Pre-Service Teachers’ Understandings of Doing Statistics in the Context of Teaching Graphs . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (4) , 638-664 . DOI: 10.30831/akukeg.888232en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/65171/888232
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10545
dc.description.abstractIt was aimed to examine pre-service teachers’ developing understandings of doing statistics within a practicum based micro teaching lesson study. It was focused on their understandings (i.e., content knowledge) of doing statistics as well as how they transform their understandings (i.e., content knowledge) into teaching practices (i.e., knowledge of student & knowledge of teaching) while designing and implementing lessons related to graphs. Three senior pre-service teachers participated in a two phase (university and school classroom) practicum based lesson study. Data were collected through lesson plans prepared by the pre-service teachers in groups, observations, field notes, semi-structured interviews and video and audio recordings of the group meetings and instructional implementations. They didn’t did not consider doing statistics as consisted of many inter-related components initially. Their understandings developed greatly as they designed lesson plans, discussed about the concepts and reflected on their lesson plans and instructional implementations. Their starting to put statistical questions into the centre of doing statistics became an important turning point affected their conceptions related to other themes (e.g., collecting data, interpreting graphs). It also observed several instances that their understandings related to doing statistics impacted their teaching practices. The changes observed could be attributed to several factors.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada öğretmen adaylarının istatistik yapma konusundaki anlayışlarının ders imecesi/araştırması bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının istatistik yapma sürecindeki anlayışlarının (alan bilgisi) grafiklerle ilişkili ders planlarken ve uygularken nasıl değiştiği ve nasıl öğretim pratiklerine dönüştüğüne (öğrenci ve öğretim bilgisi) odaklanılmıştır. Çalışmaya üç son sınıf öğretmen adayı katılmış, iki aşamadan oluşan (üniversite ve gerçek okul) ders imecesi/araştırması uygulaması gerçekleştirmişlerdir. Öğretmen adayları tarafından grup halinde hazırlanan ders planları, gözlemler, alan notları, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve grup toplantılarının video ve ses kayıtları ve öğretim uygulamaları aracılığıyla veriler toplanmıştır. Öğretmen adayları başlangıçta istatistik yapma sürecinin birbiriyle ilişkili birçok bileşenden oluştuğunu düşünmemişlerdir. Ders planları tasarladıkça, kavramlar hakkında tartıştıkça anlayışları gelişmiş; bu gelişim ders planları ve öğretimsel uygulamalarına büyük ölçüde yansımıştır. İstatistiksel soruları istatistik yapmanın merkezine koymaya başlamaları, diğer temalarla ilgili fikirlerini (örneğin, veri toplama, grafikleri yorumlama) etkileyen önemli bir dönüm noktası haline gelmiştir. Ayrıca istatistik yapmakla ilgili anlayışlarının öğretim uygulamalarını doğrudan etkilediği de gözlemlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.888232en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDoing Statisticsen_US
dc.subjectGraphsen_US
dc.subjectLesson Studyen_US
dc.subjectPre-Service Teachersen_US
dc.subjectUnderstandingsen_US
dc.subjectİstatistik Yapmaen_US
dc.subjectGrafiklerin Öğretimien_US
dc.subjectDers İmecesi/Araştırmasıen_US
dc.subjectÖğretmen Adaylarıen_US
dc.subjectOrtaokul Seviyesien_US
dc.titlePre-Service teachers’ understandings of doing statistics in the context of teaching graphsen_US
dc.title.alternativeÖğretmen adaylarının grafiklerin öğretimi bağlamında istatistik yapmaya ilişkin anlayışlarıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümüen_US
dc.authorid0000-0003-1624-5902en_US
dc.authorid0000-0001-8784-0317en_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.startpage638en_US
dc.identifier.endpage664en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster