
           Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, Sayı 19, Aralık 2023, ss. 108-127   

   
Journal of Ottoman Civilization Studies 

e-ISSN: 2458-9519 
 

 

 
Published by Ottoman Civilization Studies, İstanbul, Türkiye  
This is an open access article under the CC BY 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). 

 

 

Newspapers Published by the Employees Against Their Employers in Turkey:  
Haber and Basin 

 
Türkiye'de Çalışanlarin İşverenlerine Karşi Yayınladığı Gazeteler:  

Haber ve Basın  

Ahmet Ali Gazel* 

 

MAKALE BİLGİSİ 
ARTICLE INFO 

Araştıma Makalesi 
Research Article 
 
Sorumlu yazar:  
Corresponding author: 
* Afyon Kocatepe Üniversitesi 
agazel@aku.edu.tr  

ORCID:  0000-0002-7211-6032  
 
Başvuru / Submitted: 
11 Ağustos 2023  

Kabul / Accepted: 

16 Ekim 2023  

DOI: 10.21021/osmed.1341289 

Atıf/Citation: 

Gazel, A. “Newspapers Published 
by the Employees Against Their 
Employers in Turkey: Haber and 
Basin”, Osmanlı Medeniyeti 
Araştırmaları Dergisi, 19 (2023): 
108-127.  

Benzerlik / Similarity: %2  

 

 
 

 

Abstract  

Takvim-i Vekayi started to be published in 1831 and was the first Turkish newspaper 
published in the Ottoman Empire period. The number of newspapers published in the 
Ottoman Empire started to increase after 1860. As a result of the increase in the number of 
newspapers, conflicts between newspaper owners and employees increased. In such cases, 
newspaper employees often went on strike to protect their interests and ensure that their 
demands were accepted. However, due to the lack of legal regulations to protect their rights, 
newspaper employees sometimes adopted different methods of struggle. One of these 
methods was to publish newspapers against newspaper owners in order to fight against them 
with the same medium. In the history of the Turkish press, newspaper workers were able to 
publish their newspapers against their newspaper owners twice, in 1923 and 1961. In 1923, 
the typesetters published a newspaper named Haber (News). In 1961, the journalists 
published a newspaper called Basın. As journalists gained relative legal security in 1961, 
they did not take such an action again in Turkey. 

Keywords: Turkish Press History, Haber newspaper, Basın newspaper, Turkey, Journalists 

. 

 

Öz  

1831 yılında yayınlanan Takvim-i Vekayi, Osmanlı Devleti'nde yayımlanan ilk Türkçe 
gazetedir. 1860 yılından sonra ise Osmanlı Devleti'nde yayınlanan gazete sayısı artmaya 
başlamıştır. Gazete sayısının artması sonucu gazete sahipleriyle çalışanlar arasında 
anlaşmazlıklar da artmıştır. Bu gibi durumlarda gazete çalışanları çıkarlarını korumak ve 
taleplerinin kabul edilmesini sağlamak için sık sık greve gitmişlerdir. Ancak haklarını 
koruyacak yasal düzenlemelerin olmamasından dolayı gazete çalışanları bazen farklı 
mücadele yöntemleri de benimsemişlerdir. Bunlar biri patronlarına karşı aynı silahla 
mücadele edebilmek için onlara karşı gazete çıkarmak olmuştur.  Türk Basın Tarihi'nde 
gazete çalışanları bunu 1923 ve 1961'de olmak üzere iki kez başarabilmiştir. 1923 yılındaki 
gazeteyi Haber adıyla beden işçileri olan mürettipler çıkarmıştır. 1961 yılındaki gazeteyi 
Basın adıyla fikir işçileri olan gazeteciler çıkarmıştır. 1961 Anayasasıyla başlayan süreçte 
gazeteciler nispeten yasal güvenceye kavuştukları için Türkiye’de bir daha böyle bir eylemde 
bulunmamışlardır. 

Keywords: Türkiye Basın Tarihi, Haber gazetesi, Basın gazetesi, Türkiye, Gazeteciler 

Abstract  

Takvim-i Vekayi started to be published in 1831 and was the first Turkish newspaper 
published in the Ottoman Empire period. The number of newspapers published in the 
Ottoman Empire started to increase after 1860. As a result of the increase in the number of 
newspapers, conflicts between newspaper owners and employees increased. In such cases, 
newspaper employees often went on strike to protect their interests and ensure that their 
demands were accepted. However, due to the lack of legal regulations to protect their rights, 
newspaper employees sometimes adopted different methods of struggle. One of these 
methods was to publish newspapers against newspaper owners in order to fight against them 
with the same medium. In the history of the Turkish press, newspaper workers were able to 
publish their newspapers against their newspaper owners twice, in 1923 and 1961. In 1923, 
the typesetters published a newspaper named Haber (News). In 1961, the journalists 
published a newspaper called Basın. As journalists gained relative legal security in 1961, 
they did not take such an action again in Turkey. 

Keywords: Turkish Press History, Haber newspaper, Basın newspaper, Turkey, Journalists 

. 

Öz  

1831 yılında yayınlanan Takvim-i Vekayi, Osmanlı Devleti'nde yayımlanan ilk Türkçe 
gazetedir. 1860 yılından sonra ise Osmanlı Devleti'nde yayınlanan gazete sayısı artmaya 
başlamıştır. Gazete sayısının artması sonucu gazete sahipleriyle çalışanlar arasında 
anlaşmazlıklar da artmıştır. Bu gibi durumlarda gazete çalışanları çıkarlarını korumak ve 
taleplerinin kabul edilmesini sağlamak için sık sık greve gitmişlerdir. Ancak haklarını 
koruyacak yasal düzenlemelerin olmamasından dolayı gazete çalışanları bazen farklı 
mücadele yöntemleri de benimsemişlerdir. Bunlar biri patronlarına karşı aynı silahla 
mücadele edebilmek için onlara karşı gazete çıkarmak olmuştur.  Türk Basın Tarihi'nde 
gazete çalışanları bunu 1923 ve 1961'de olmak üzere iki kez başarabilmiştir. 1923 yılındaki 
gazeteyi Haber adıyla beden işçileri olan mürettipler çıkarmıştır. 1961 yılındaki gazeteyi 
Basın adıyla fikir işçileri olan gazeteciler çıkarmıştır. 1961 Anayasasıyla başlayan süreçte 
gazeteciler nispeten yasal güvenceye kavuştukları için Türkiye’de bir daha böyle bir eylemde 
bulunmamışlardır. 

Keywords: Türkiye Basın Tarihi, Haber gazetesi, Basın gazetesi, Türkiye, Gazeteciler 

 



 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 109 

Introduction 

Turkish Press History began with the publication of Takvim-i Vekayi in 1831. Later, in 1840, 
a semi-official newspaper Ceride-i Havadis was published. After Ceride-i Havadis, no new paper 
could be printed until after 1860. Upon the publication of the first civilian newspaper, Tercüman-
ı Ahval, in 1860, many others started to be issued in succession during the period of Ottoman rule. 
Particularly, in 1862, Tasvir-i Efkâr, in 1867, Muhbir, and 1870, Ibret were published. There was 
almost an "outburst of press" in the Ottoman Empire, especially during the Second Constitutional 
Era, and 310 newspapers were granted publishing privileges within a year after the declaration of 
the Constitutional Monarchy.1  

Newspapers during the Ottoman Empire were generally published by journalists who were 
the proprietors and owners at the same time. There were mostly no articles other than an editorial 
by the owner in these papers, and they covered domestic as well as foreign news. For this reason, 
the newspapers were usually dubbed with the names of the proprietors' journalists. To illustrate, 
İkdam was associated with Ahmet Cevdet, Servet-i Fünun with Ahmet İhsan, Sabah with Mihran 
Efendi, and Tanin with Hüseyin Cahit.  

The journalist/owner tradition that started in the Ottoman Empire continued in the Republican 
period as well. The first non-journalist owner of a paper was Safa Kılıçlıoğlu, a yarn merchant 
who bought Yeni Sabah in 1948.2 Since the owners of the newspapers were acting journalists and 
other journalists employed in the newspapers were able to get organized rather late3, the problems 
originating between owners and employers in the early days mostly stemmed from blue-collar 
staff. An exception took place in 1900 when the journalists working in İkdam and Sabah 
newspapers demanded a raise in their salaries. Still, the owner of İkdam, Ahmet Cevdet Bey, and 
the owner of Sabah, Mihran Efendi did not give in to this demand. Consequently, the journalists 
from both papers quit and published Saadet newspaper. Nonetheless, these journalists could not 
sustain the publication of this paper.4 After the resignation of the journalists, Ahmet Cevdet Bey 
had to print İkdam all by himself for months.5 

Apart from this incident at İkdam and Sabah, problems culminating in newspapers involved 
blue-collar workers. In this respect, typesetters of the papers were the ones who took the lead. As 
far as is known, the typesetters working for Saadet in Istanbul were the first to take strike action 
in 1901 as they were having issues with the newspaper owner. On 17 August 1908, the typesetters 
of İstanbul and Levant Herald went on strike. Additionally, the newspaper Türk Dünyası could 
not be published due to the typesetters' strike in 1919.6 

 
1 Ahmet Ali Gazel-Şaban Ortak, “İkinci Meşrutiyet’ten 1927 Yılına Kadar Yayın İmtiyazı Alan Gazete ve Mecmualar 
(1908-1927)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 2006, 226. 
2 Gezgin, S., Polat, V., Arcan, H. E.,  Türkiye Sözlü Basın Tarihi I, İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2006, 147 
3 In 1908, The Union of Matbuat-ı Osmaniye, which was established to organize writers and reporters working in the 
Ottoman press, was only able to gain official status in the midst of World War I. Due to political conflicts, the board 
of directors of the Union could only be formed on 11 June 1914. In 1917, when the German Press Union wanted to 
invite some of the editors of Turkish newspapers to Germany, the Union was reorganized under the chairmanship of 
Mahmut Sadık Bey.  
4 Hüseyin Cahit Yalçın, Edebiyat Anıları, (Yayına Hazırlayan: R. Mutluay), İstanbul: İş Bankası Yayınları, 1975, 111-
113. 
5 Haber, 8 Eylül 1923. 
6 Ahmet Ali Gazel, 1923 Mürettipler Grevi, İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık, 2016, 53-56. 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 110 

As indicated above, white-collar and blue-collar workers of newspapers had issues with the 
owners at times, and they often stopped working by going on strike in order to overcome these 
problems, as in many examples such as the Chicago Newspaper Strike of 19127, the 1936 
Seattle Newspaper Strike8, and the 1965 American Newspaper Guild’s strike against The New 
York Times.9 Alternatively, as it happened at Saadet newspaper, they quit their current positions 
and became the newspaper owners themselves. Unlike these incidents, newspaper employees also 
temporarily published newspapers against their employers to give them a dose of their own 
medicine until the disagreement was resolved. In Turkish Press History, the employees were able 
to achieve this twice, in 1923 and 1961. In 1923, a newspaper named Haber was published by the 
blue-collar worker typesetters, and in 1961 Basın was printed by white-collar worker journalists.  

It is clear that the employees working in Turkish newspapers during the Ottoman period 
learned the idea of printing a newspaper against their employers, especially from the employees 
of the newspapers published in Greek, as those working in Greek-language newspapers were more 
knowledgeable about journalism and workers' rights due to their close contact with Europe. During 
the Ottoman period, the typesetters working in the Greek-language newspapers published two 
papers, in 1909 and 1919, against their employers who did not accept their demands. The 
typesetters of the Greek-language newspapers in Izmir went on strike in 1909, demanding a raise 
in their salaries. In order to break the strike, the owners of the newspapers, Amaltheia in particular, 
and those of Armonia, Nea Smyrni, and Imerisia, printed a single newspaper bearing the symbols 
of the four newspapers. The typesetters also published a newspaper called Ameroliptos with a 
counter-action. When the strike ended, the typesetters stopped printing Ameroliptos.10 

In 1919, when the owners of the newspapers published in the Greek language in Istanbul 
raised their prices by 40%, the typesetters working for these newspapers also demanded an equal 
wage increase. When the newspaper owners did not accept this demand, the typesetters went on 
strike on 24 February, 1919.11 Consequently, the newspaper owners decided not to publish their 
newspapers. In response to this action, the typesetters published a newspaper called Farus against 
their employers. There were publications in the newspaper regarding the demands of the 
typesetters. The strike, which started on 24 February, 1919, ended on 8 March, 1919 and the Greek-
language newspapers began to be published again as of 9 March, 1919. Farus newspaper, printed 
by the typesetters, ceased publication (Cumhuriyet, 19 May 2019).12 

 
7 P. Taft, “The Limits of Labor Unity: The Chicago Newspaper Strike of 1912”, Labor History, 19 (1) 1978, 100-129. 
8 C. Elmore, “Terry Pettus and the 1936 Seattle Newspaper Strike: Pivotal Success for the. Early American Newspaper 
Guild”, American Journalism, 36 (3) 2019, 300-321. 
9 J. Tracy,“The News About the Newsworkers: Press Coverage of the 1965 American. Newspaper Guild Strike 
Against the New York Times”, Journalism Studies, 5 (4) 2004, 451-467. 
10 Efdal Sevincli, dokuzeylul.com/Izmir-basin-tarihinde-ilk-grev 
11 In the same year, on October 1, 1919, the typesetters working at the newspapers in New York also went on strike 
because of working hours and wages, and after the agreement was reached, the newspapers could be published again 
on November 24, 1919. Glenn Fleishman, glennf.medium.com/the-typewriter-is-not-a-typesetter.  
12 In the Ottoman period, there were cases where the newspaper employees did not print a paper against their 
employers, although the employers united and published a joint newspaper in the face of the typesetters' strike. For 
example, when the typesetters went on strike in Thessaloniki in 1911, the newspapers Progres de Salonique and 
Journal de Salonique were merged and published under the name Independant. When the typesetters working in the 
Greek and French newspapers in Istanbul went on strike due to the disagreement on the wages at the beginning of 
April 1920, the newspaper Prodous, which was published in the mornings, and Horonos, Tahidoromos and Patris, 
which were published in the evenings, could not be published on April 9-10, 1920. In response to the typesetters’ 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 111 

Haber Newspaper 
From the beginning of the 20th century, typesetters who were mainly dissatisfied with their 

wages and working conditions at Ottoman newspapers resorted to taking strike action in an 
unorganized and individual manner without the initiatives of a union. However, having established 
the Ottoman Typesetters Union in 1908, they initiated a more organized lawsuit to seek their rights. 
The Union changed its statutes in 1922 and adopted a new name, The Turkish Typesetters’ Union 
(Türk Mürettipler Cemiyeti).13  

The Turkish Typesetters’ Union carried out its most notable strike in 1923. On 2 September, 
1923, the Union, displeased with the wages and working hours of the typesetters, met with the 
newspaper owners to reorganize the working hours. They had two prominent demands. The first 
was that the typesetters' shift would begin at three and finish at eight. Secondly, they would be 
paid an extra typesetting fee for the news and telegrams that arrived after the specified hours and 
were asked to be published in the newspaper.14 

The owners of the newspapers declared on 6 September 1923 that they would not accept the 
demands of the Union. Upon this response, the typesetters in Istanbul working at the newspapers 
published in Turkish language decided to go on strike on Thursday, 6 September 1923 and stopped 
working at four o'clock. In response to this action, the owners of eight newspapers in Istanbul 
agreed to publish a joint newspaper. Consequently, they issued a new paper called The Müşterek 
Newspaper on 7 September 1923. The newspaper owners also signed a contract indicating they 
would continue their collaboration for six months, as they could not foresee how long the typesetter 
strike would last.15 

The newspapers that published The Müşterek Newspaper were İkdam, Akşam, İleri, 
Tercüman-ı Hakikat, Tevhid-i Efkâr, Tanin, Vatan, and Vakit. The owner of Vatan, Ahmet Emin 
Yalman, wrote years later the following statements about the preparation of the newspaper in his 
memoirs: “Velid Bey, who was able to perform the task of typesetting, took the lead. We were all 
somehow working in the typesetting office. There had never been such close and harmonious 
cooperation in the Turkish press”.16 

The Müşterek Newspaper published two issues a day, in the morning and the evening. While 
the newspapers Tercüman-ı Hakikat and Akşam printed the evening issue, the morning issue was 
published by İkdam, İleri, Tevhid-i Efkâr, Tanin, Vatan and Vakit. In The Müşterek Newspaper, 
there were columns individually assigned to each publishing newspaper. The editorials were also 
written sequentially. The strike of the typesetters lasted 15 days and eventually an agreement was 
reached on 20 September 1923 ending the strike. During the course of the strike, 27 issues were 
printed and the final issue of The Müşterek Newspaper was printed on 21 September. The eight 
newspapers mentioned above continued their publications as of 22 September 1923. 

 
strike, the newspaper owners printed a joint newspaper named Le Jour Nous. However, this time, the newspaper 
employees did not publish a paper against their employees as they did before, and as a result of the compromise 
reached, the newspapers printed in Greek and French started to be published again as of April 21, 1920. 
13 Ahmet Ali Gazel, “Osmanlı Mürettipler Cemiyeti”, Bilig, (85), 2018, 86. 
14 El-Adl, 8 Eylül 1923. 
15 Müşterek Gazete, 12 Eylül 1923. 
16 Ahmet Emin Yalman, Yakın Tarihde Gördüklerim ve Geçirdiklerim 1922-1971, II (Yayına Hazırlayan: E. Ş. 
Erdinç), İstanbul 1997, 882-883. 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 112 

In the first issue of The Müşterek Newspaper, the justification for the publication of the 
newspaper was elaborated. The reason for the disagreement, as it is stated in the newspaper, was 
that the typesetters demanded to do their job from three to eight o'clock for the morning papers 
and from nine to two for the evening papers. According to the newspaper owners, it was not 
possible to give in this demand as it would prevent the newspapers from bringing news to their 
readers until the last minute. In addition, the acceptance of these demands would put the 
newspapers, which had been experiencing financial issues, into a more difficult condition, and 
even create a situation that could prevent the continuation of publication.17 

After the newspaper owners came together and showed solidarity against the typesetters, the 
Turkish Typesetters’ Union took action to defend the rights of the typesetters. The Union decided 
to publish a counter newspaper named Haber, which became their news outlet as of 8 September 
1923. The paper was printed twice a day, in the morning and evening, during the strike. In fact, 
Haber continued to be issued for some time even after the strike.  

Osman Refik İşçen, one of the members of the typesetters who participated in the 1923 strike, 
described the publication of Haber as follows: 

“We consulted with Haydar Bey, the governor of the time, for permission to publish a newspaper 
called Haber. As blue-collar workers, we started to issue the paper at Teşebbüs Printing House. 
We were typesetting by hand until the morning and selling the newspapers ourselves at the 
bridgehead and in Bab-ı Âli in the morning. We, blue-collar workers, published Haber for 16 
days”.18 

The first issue of Haber was printed on 8 September 1923, one day after The Müşterek 
Newspaper. In the first issue, it was announced that as of 9 September, the volume of the 
newspaper would be increased and it would be published twice a day, in the evening the morning 
(Haber, 8 September 1939). Indeed, this was the case during the strike. Similar to The Müşterek 
Newspaper and other papers of the period, Haber sold for 100 para (i.e a subdivision of Turkish 
lira).  

In Haber, several people stood out as writers, besides Hayrullah Hayri Bey, the Chairman of 
the Turkish Typesetters’ Union. Among these, names such as Hayri Muhtar, Mümtaz Cezmi, 
Edhem Ruhi, Mümtaz Hayri, Mahmut Feyzi came to the forefront. Although there has been no 
clear information about the identity of these people, it can be argued that they were typesetters. 
The articles of Haber in which harsh expressions were used against the newspaper owners were 
written either anonymously or under an alias. It is highly likely that those who wrote these articles 
did not want to use their real names to avoid getting into trouble after the strike was over. 

The typesetters stated that they first published Haber rather hastily as a strike newspaper 
because they anticipated that the conflict would not last long. However, when they saw that the 
conflict would prolong due to the stubbornness of the newspaper owners, they decided, as of 12 
September, to publish the newspaper as a regular paper, not as a strike paper.19 On 17 September, 
1923, they announced that Haber would be printed permanently.20 

 
17 Müşterek Gazete, 7 Eylül 1923. 
18 Bayram Gazetesi, 24 Ocak 1966. 
19 Haber, 12 Eylül 1923. 
20 Haber, 17 Eylül 1923. 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 113 

During the strike, the fact that the newspaper owners and typesetters were reciprocally 
publishing newspapers also revealed an intriguing situation. While the owners of the newspapers 
publishing The Müşterek Newspaper were looking for typesetters, the typesetters that issued Haber 
started to look for reporters. However, it is understood that both parties tried to prevent each other 
from finding typesetters and reporters. Haber indicated that some journalists attempted to prevent 
them from recruiting reporters in Ankara, but they were able to find some.21 The journalists also 
claimed that those typesetters who were eager to work in The Müşterek Newspaper were threatened 
by the striking typesetters.22 

There were intense and fierce debates during the course of the strike between Haber, the paper 
of the typesetters, and The Müşterek Newspaper, which was jointly published by the newspaper 
owners. The typesetters and newspaper owners debated on several issues to prove their legitimacy 
in the eyes of the public by using their newspapers. The most important of these debates was on 
the wages and working hours of the typesetters, which were the two reasons for the typesetters to 
take strike action. 

It was argued in the typesetters’ paper, Haber that the conflict arose out of working hours and 
that the failure to grant the rights of the typesetters was the cause for the strike. By referring to 
their heavy workload, the typesetters reported that all they demanded was to be given their rights 
in return for the grueling work they had been performing.23 

The typesetters also claimed that their wages were insufficient. Nevertheless, the newspaper 
owners noted this was not true as the typesetters' wages had increased 39 times in the last 14 years. 
The owners argued that the current conditions were not conducive to a pay raise. They compared 
the wages of some civil servants to that of the typesetters and asserted that the typesetters received 
very high wages compared to their training. The newspaper owners also disputed that the 
typesetters were trying to terminate journalism by asking for more wages, which would 
metaphorically mean that they were sawing the branch they were sitting on.24 

Haber responded to this argument stating that comparing their wages to those of other 
employees was untrue and even ignorant as their working conditions were quite heavy and abrasive 
compared to other employees:   

“They wouldn’t know that the workers called typesetters would work on their feet for eight hours 
straining their eyes on the dusty lead letters as if digging a well with a needle and that they would 
impair their eyes, legs and nerves at a young age. Among all the arts, few are as heavy and 
exploiting as typesetting. This art is nothing like tram ticketing or other errands.”.25 

The typesetters also highlighted that the newspapers previously supported employees in the 
disputes between employers and employees. However, when the typesetters, who were part of the 
community of employees, stood up for their rights, the newspapers clouded the issue. It was stated 
in Haber that “with all due respect, we will ask: How can those who cannot care about the food 
for their own household bother with that of outsiders?”.26 

 
21 Haber, 8 Eylül 1923. 
22 Müşterek Gazete, 8 Eylül 1923. 
23 Haber, 9 Eylül 1923. 
24 Müşterek Gazete, 9 Eylül 1923. 
25 Haber, 17 Eylül 1923. 
26 Haber, 9 Eylül 1923. 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 114 

In another piece on Haber, it was alleged that the newspaper owners did not do justice to not 
only the typesetters but also the other employees. The newspaper claimed that in addition to the 
typesetters whose efforts were belittled because they were uneducated, more educated journalists 
and reporters were also not given their due and that they did not have job security. Haber suggested 
that the journalists who did not stand up for their rights were responsible for this situation.27 It is 
not known whether the publications of Haber had an effect, but shortly after the start of the strike, 
the journalists working for Istanbul newspapers that were published in Turkish decided to hold 
meetings at Türk Ocağı on 15 September 1923 to evaluate the situation.28 Despite the meetings, 
the journalists, who were the white-collar workers of the period, did not support the struggle of the 
typesetters. 

Another disputable issue arose when the newspaper owners claimed Bolshevik involvement 
in the strike. They argued in The Müşterek Newspaper that the typesetters were provoked by some 
communists: “The voice that makes itself heard by mediating the typesetters is not their voice. It 
is the voice of communism at its most vicious and destructive”.29  

In the face of this claim, Haber complained that the typesetters were immediately branded as 
Bolsheviks and communists as they were seeking their rights against the newspaper owners. The 
following is an excerpt from the newspaper elaborating the issue:  

“We have repeatedly stated that the Typesetters’ Union is a labor union, not a communist party. Its 
duty and purpose is to defend the economic interests of the members and their right to live with the 
strength given by the union. Members of the union are people who are independent and have proven 
themselves. They are completely free to hold the political and social opinions they want”.30 

While there were discussions between the two newspapers over the allegations of 
communism, the owners of the newspapers sent a telegram to Ankara claiming that there were 
manifestations of communism in the strike.31 Another issue to which journalists drew the attention 
of the government was the fact that the typesetters had established a community (the union). A 
reference was made to the Teşkilat-ı Esasiye Law, which stated that the employees of 
establishments dealing with general services were prohibited from forming unions. However, it 
was suggested that the typesetters indeed formed a union and it should be abolished due to its 
illegal status. It was also added that the Typesetters’ Union had been constantly functioning based 
on fear and threat.32 

During the strike, heavy criticisms and accusations were made against the newspaper owners 
in Haber. Several articles were written to argue that the strike had been taken due to the 
stubbornness of the greedy newspaper owners, who did not miss any opportunity to oppress the 
workers they employed. It was even claimed that the country would lose nothing if the newspaper 
owners were exiled to one of the Hayırsız Islands, a group of islands located in the South of the 
Marmara Sea.33 

 
27 Haber, 12 Eylül 1923. 
28 Yeni Gün, 12 Eylül 1923. 
29 Müşterek Gazete, 11 Eylül 1923. 
30 Haber, 10 Eylül 1923. 
31 Gazel, 1923 Mürettipler Grevi, 191. 
32 Müşterek Gazete, 9 Eylül 1923. 
33 Haber, 10 Eylül 1923. 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 115 

Conversely, in The Müşterek Newspaper the employers strongly objected to these accusations 
in Haber, particularly those portraying the typesetters as the oppressed and the newspaper owners 
as the villain, depriving their employees of their basic rights. It was reported that the newspaper 
owners were the ones who had to work under challenging conditions and bear the financial burden 
of operating a business with scarce resources: 

“The shift starts early in the morning for a newspaper owner, whom they call the boss. He works 
hard to become aware of the world news by following large amounts of newspapers and 
magazines every day. And based on this information, he writes his daily articles. In the afternoon, 
he would not hold back from activities such as translation and reporting. Meanwhile, he strives 
to show physical and mental activity so that the newspaper does not lag behind and does its job. 
He also has to assume the financial responsibility of an establishment operating with increasingly 
large costs and diminishing revenues.”.34 

These allegations went so far as to claim that the dispute and struggle between the typesetters 
and the newspaper owners turned into a de facto attack. It was reported in The Müşterek Newspaper 
that the evening issue dated 9 September could not be published as a result of the attack by the 
typesetters.35   

The fierce dispute between both parties eventually came to an end after reaching an agreement 
in the meeting held on 20 September, 1923. Osman Refik İşçen, one of the typesetters participating 
in the strike, expressed that the proposal for negotiations came from the newspaper owners. He 
identified this settlement as the first collective bargaining agreement in Turkey.36 According to 
this agreement, the eight newspapers would start to be published in their regular schedule as of 22 
September.37 There would be no change in the working hours as desired by the typesetters. They 
would begin their shift at four and end at nine, as before. Not being able to make a change in the 
working hours, the typesetters were able to improve some of their personal rights. More 
specifically, those who did the night shifts would be given an extra daily wage of 150 kuruş on 
condition that they wrote two columns from nine to one o'clock. The night shifters would also be 
allowed to take a short rest. It was also agreed that the typesetters who were on sick leave would 
be given half a wage during their illness. In the event that the financial situation of the newspapers 
improved, all employees would be given a raise. The typesetters also included in the agreement 
the condition that each newspaper would employ the same editorial board to prevent the dismissal 
of the typesetters who went on strike. In short, the typesetters were not able to impose a change in 
their work schedule, which was their basic demand; however, they could gain some improvements 
in their personal rights.38 As a consequence of the compromise made by the newspaper owners, 
the price of the newspapers was raised from 100 para to 3 kuruş (Para was the subdivision of kuruş 
with 40 para being the equivalent of 1 kuruş). 

Haber, which was published to make the voices of the typesetters heard during the strike, 
decided to continue printing after the end of the strike. In the statement made on 17 September, 
1923, it was announced that the newspaper would be constantly published. In another statement 
made on 21 September, 1923 after the strike, Haber was announced to be published in the morning 

 
34 Müşterek Gazete, 11 Eylül 1923. 
35 Müşterek Gazete, 12 Eylül 1923. 
36 Bayram Gazetesi, 24 Ocak 1966. 
37 Müşterek Gazete, 21 Eylül 1923. 
38 Gazel, 1923 Mürettipler Grevi, 259. 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 116 

only to defend the rights of all workers.39  As a matter of fact, next to the headline cliché of the 
newspaper, the phrase "It is the defense law of all our fellow workers" was included in large print. 
However, the newspaper was only published for a week after the strike because, as far as can be 
identified, the last issue that could be recorded was dated 29 September 1923. Overall, the 
typesetters were able to print a total of 32 copies of Haber. 

Basın Newspaper 
38 military officers, who called themselves the National Unity Committee (MBK), seized 

power in Turkey on behalf of the Turkish armed forces on 27 May 1960. After the seizure of 
power, the MBK made legal arrangements in several areas. One of those was the press sector 
which aimed to get the support of journalists as white-collar workers. As a result, they first 
repealed the laws on some crimes committed through radio broadcasts or newspaper articles.40 
With Law No. 144 published in the Official Gazette on 5 December 1960, the right to prove an 
allegation was introduced.41 

While these changes were welcomed in the media world, a crisis between newspaper owners 
and their employees was induced due to the two laws that the MBK urgently enacted before 
transferring its powers to the House of Representatives, which would make the constitution. One 
of the mentioned laws was Law No. 212, which amended Law No. 5933, also known as the Law 
on White-collar Workers, and the other was Law No. 195, which envisaged the establishment of 
the Press Advertising Agency. 

Law No. 5953 had regulated the relations between newspaper owners and journalists they 
employed and also nitegrated journalists within the scope of social security. It was enacted on 13 
June 1952 with the title Regulation of Relationships between Employees and Employers in the 
Press Profession. Since the law became insufficient over time, some of its articles were amended 
and some new ones were added on 4 January 1961. Its amended version, Law No. 212, was 
published in the Official Gazette on 10 January 1961 and entered into force. 

Law No. 195 on the Press Advertising Agency was enacted on 2 January 1961 and published 
in the Official Gazette on 9 January 1961. Having been established for the first time, this agency 
aimed to avoid injustice in the distribution of state advertisements and to prevent the state from 
monitoring some newspapers through state advertisements. The Press Advertising Agency would 
be in charge of the distribution of state advertisements. Private advertisements would be distributed 
by private advertisement offices. However, the newly established agency would receive a 
commission of 15% from state advertisements and 10% from private advertisements to use these 
revenues for the development of the press.42 

Law No. 212 provided essential rights to journalists. This law regulated the beginning of 
seniority as the first date of entry into the profession. However, in the older version, the date when 
a journalist started working for his/her current newspaper was the reference point. Other important 
innovations brought by this new law included death benefit, payment to journalists in case of 
closure of newspapers, severance pay to resigned journalists, payment of salaries in advance, a 
salary bonus to be given to journalists every year by profit-making newspapers, submission of 

 
39 Haber, 21 Eylül 1923. 
40 Resmi Gazete, 12 Ekim 1960. 
41 Resmi Gazete, 5 Aralık 1960. 
42 Hıfzı Topuz, 100 Soruda Basın Tarihi, İstanbul: Gerçek Yayınları, 1973, 211-212. 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 117 

labor disputes to labor courts and not to commercial courts and the introduction of 5% interest 
liability for each day in case of delay in payments.43 

The owners of nine newspapers published in Istanbul reacted to Law No. 212 on white-collar 
workers and the law on the establishment of the Press Advertising Agency, enacted by the MBK. 
Nadir Nadi from Cumhuriyet criticized the law on the Press Advertising Agency by stating: “This 
law establishes a very convenient mechanism for any government to put pressure on the press 
when desired; it gives the government the opportunity to keep a large part of private 
announcements and advertisements under its control.44  

The newspaper owners claimed that Law No. 212 put the Turkish press under “heavy and 
even intolerable financial and social burden” and that it dealt a major blow to freedom of thought 
and freedom of the press.45 Ahmet Emin Yalman from Vatan newspaper argued that Law No. 212 
was inspired by communist ideas and brought financial burdens. He further asserted that by 
creating a conflict between employees and employers, masked communists desired to cause a class 
struggle in the media world through this law.46 Falih Rıfkı Atay also stated in his article on 15 
January 1963, “They all put on their red masks in these three days. They embellished the front 
pages of the newspapers with the clichés of Moscow's proletariat literature. I thought I was in 1927 
Moscow” and presented similar arguments to those of Yalman. Safa Kılıçoğlu from Yeni Sabah 
also maintained that these laws targeted the newspaper owners.47 

In an attempt to react to the laws and force the MBK take a step back, the owners of nine 
newspapers printed in Istanbul agreed not to publish their newspapers for three days as of 11 
January, 1961, before Law No. 212 on white-collar workers was issued in the Official Gazette. 
These newspapers included Akşam, Cumhuriyet, Dünya, Hürriyet, Milliyet, Tercüman, Vatan, Yeni 
İstanbul, Yeni Sabah. They published a statement on 10 January, 1961, announcing that they would 
not be printed for three days starting from 11 January. In their joint statement, they claimed the 
laws enacted by the MBK concerning the press had a nature that would put the press in an 
unprecedented danger, as well as curtailing their fundamental rights and freedoms. In the rest of 
the statement, it was expressed that “We believe the free press can fulfill its public function by 
staying out of all kinds of control and tutelage of the state” and further added that the law was 
enacted hastily without leaving any room for discussion.48 

Colonel Ahmet Yıldız, who was a member of the MBK and played a critical role in the 
preparation of the laws, reacted sharply to the decision of the newspaper owners for the reversal 
of the two laws: 

“If you take back this law and remove the measures, things will get better! This is an impossible 
and unwarranted proposition. It was the strange proposal of those who did not know the opinion of 
the committee and the decisive position of the members. Let me tell you the commitment of the 
revolution: “In the revolution stopping is a disease, skidding is a sign of the danger of death. 
Reversal is suicide. No one would be willing to get intentionally sick. Precautions are taken against 

 
43 Topuz, 100 Soruda Basın Tarihi, 209-210. 
44 10 Ocak ve Ötesi, İstanbul: İstanbul Gazeteciler Sendikası, 1963, 35. 
45 10 Ocak ve Ötesi, 81. 
46 Ulus, 15 Ocak 1961; 10 Ocak ve Ötesi, 76-77. 
47 Dünya, 14 Ocak 1961. 
48 Cumhuriyet, 10 Ocak 1961. 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 118 

the danger of death. Everyone should know that we are not so deprived of common sense to attempt 
suicide”.49 

When the owners of nine newspapers agreed not to publish their newspapers, they were 
summoned to the Martial Law Command on 11 January 1961. They were released after their 
statements were taken.50 

The Istanbul Journalists' Union also reacted strongly to the decision of the nine newspaper 
owners not to publish their newspapers in response to the enacted laws. In the statement published 
by the union on 10 January 1961, it was noted that the white-collar workers, who constituted the 
majority of the Turkish press, did not approve of the decision to close nine newspapers, and that 
this decision was taken and implemented directly by the newspaper owners.51 Additionally, under 
the leadership of The Istanbul Journalists' Union, approximately 200 journalists marched silently 
from the union building in Cağaloğlu to the front of the Istanbul Governor's Office at 11:00, with 
banners in their hands. Some of the banners carried by journalists were as follows: “Simidimiz ve 
hürriyetimiz için! (Literal Translation: For our bagel and our freedom), “Çalışan gazeteciye cop, 
patrona hep hazır lop” (Literal Translation: A baton for the working journalist, boneless meat for 
the boss), Babıali ağalığına son” (Literal Translation: End to the Babıali squirarchy), “Patronlar 
paralarını biz çalışanlar hayatımızı koyduk” (Literal Translation: Employers put their money, we 
employees put our lives), “Gazeteciyi ezenler bu kanunla eziliverdi” (Literal Translation: Those 
who oppressed the journalist were crushed by this law, “Patron sen hiç cop yedin mi” (Literal 
Translation: Boss, have you ever been beaten with a baton), “Gazete çıkarmak çorap fabrikası 
işletmeye benzemez” (Literal Translation: Publishing a newspaper is not like running a sock 
factory).52 

Journalists in other cities also supported their counterparts in Istanbul. The journalists in 
Ankara took a silent march walking to Kızılay Square with banners in their hands. They left their 
banners in front of the Güven Monument. The following statements were noted on these banners: 
“Kalem patronların değil halkın hizmetindedir” (Literal Translation: The pen is in the service of 
the people, not the bosses), “Milli Birliğe saygı ve güven” (Literal Translation: Respect and trust 
in the National Unity), “Kalem ile süngü el ele” (Literal Translation: Pen and bayonet hand in 
hand), “Menderes’e boyun eğenler, hürriyete başkaldırıyor” (Literal Translation: Those who bow 
to Menderes are rebelling against freedom), “Seksenlik Hüseyin Cahit Yalçın cezaevine girerken 
boykotu düşünen olmadı” (Literal Translation: When eighty-year-old Hüseyin Cahit Yalçın 
entered the prison, no one thought about the boycott) (Ulus, 12 January 1961). The members of 
the Izmir Journalists' Union also protested the incident with a silent march in front of the 
Governor’s Office.53 

During "Olaylar ve Yankıları" program of Turkish radios on 10 January, it was argued that 
the laws regarding the press were not made in haste as the newspaper owners claimed and that 
they were enacted as a result of the efforts of the members of the Turkish press. More specifically, 
the newspaper owners were criticized with the statement that "The haste is not the lawmaker's 

 
49 Basın, 13 Ocak 1961. 
50 Vakit, 12 Ocak1961. 
51 Hasan Üstün, “Babıali’de Dokuz Patron Olayı”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, 
2000, 72. 
52 Üstün, “Babıali’de Dokuz Patron Olayı”, 74. 
53 Ulus, 13 Ocak 1961. 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 119 

behavior, but the behavior of nine newspapers that issued declarations against the fair-minded 
legislator".54 

The declaration of a three-day boycott by nine newspapers with significant circulation in 
Turkey inspired the journalists, making a silent march under the leadership of the Istanbul 
Journalists' Union, to publish their own newspaper not only to make their voices heard concerning 
their problems but also to fill the news gap that would arise. As a matter of fact, the nine boycotting 
newspapers represented a circulation of 1 million 700 thousand in Turkey and constituted 86 
percent of the total circulation of the Turkish press.55 

Journalist Erdoğan Kıral explained the reasons for publishing a newspaper as follows: 
 “A newspaper must be published despite the nine newspaper owners closing their doors in our 
faces and shutting down their columns in your faces. So much so that a newspaper that presents to 
the whole public that we, white-collar workers, have no interest in the current situation, which is 
the work of newspaper owners, and that we will not be a part of such dark attempts in the happy 
days following a revolution...”.56 

Ümid Deniz also accounted for the publication of the newspaper by highlighting that “It was 
necessary to make our voices heard throughout the country and to inform our citizens about what 
happened. For this, the only solution was to publish a paper and retaliate using the same weapon 
they devised”.57 

Nonetheless, the white-collar workers had no preparations to issue a newspaper and the 
Istanbul Governor of the time, Refik Tulga, came to the rescue of the journalists. The governor 
immediately gave the necessary permissions to print a newspaper called Basın and helped in the 
supply of paper. Moreover, the governor allocated some time on the radio for the journalists so 
that they could make their voices heard.58 The journalists also dealt with the money issue by 
seeking the assistance of a previously established cooperative established.59 

After the acquisition of permission for Basın, the journalists began working by having a 
division of labor. Yet, they faced various problems from the very first moment. To begin with, the 
organizations for advertisements expressed that they would not place any adverts due to the 
pressure from the boycotting newspaper owners. Second, the printing houses also did not want to 
publish the newspaper, referring to the large amount of continuing work in their hands. Eventually, 
the newspaper Son Havadis, which did not agree with the decision to stop printing for three days, 
came to the rescue of the journalists who were in a difficult situation. The administration building 
of this newspaper was used to publish Basın. The journalists, after long efforts, had their articles 
typeset in various printing houses. Even a printing machine was obtained. Yet, another problem 
arose. Press technicians, who would stack the pages of the newspaper and arrange them 
technically, did not assist the journalists. They were not willing to support the journalists as Law 
No. 212 did not cover them.60 

 
54 Basın, 11 Ocak 1961. 
55 10 Ocak ve Ötesi, 76-77. 
56 Basın, 11 Ocak 1961. 
57 Basın, 13 Ocak 1961. 
58 Basın, 13 Ocak 1961. 
59 Semra Atılgan, Gazetecilerin Korunması, İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, 1991, 129. 
60 Atılgan, Gazetecilerin Korunması, 129. 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 120 

Due to this predicament, the journalists expressed their frustration for the fellow blue-collar 
worker press technicians by reporting in the first issue of Basın, "The unsung heroes of the press, 
our technician friends has left us alone on a day when we needed them the most".61 Even though 
the journalists had some talks with the Press Technicians Union, they could not get a result. 
Thereupon, with the support of a few technicians, the journalists personally carried out the 
technical work under the management of Murat Kayahanlı. This process was described in Basın 
newspaper as follows: 

 “In the typesetting section of the printing house where we were guests, a bunch of young people 
were diligently working like ants and were rubbing nonstop as if they were in pain. Because on the 
first night of the Turkish Press Revolution, the first independent newspaper of the independent 
white-collar workers in the one-hundred-year-or-so history of the Turkish Press was on its way to 
explain the truth to the public and it would be born here.  

Just as those taking part in the generation of the ideas founding the newspaper named Basın were 
competent and masters of their jobs, those working on the stacking of the newspaper were 
incompetent and inexperienced in this task. Indeed, press technicians, as much as the intellectual 
work undertaken by the white-collar worker journalists were an important factor in the vitality of 
the newspaper. Here, a handful of the white-collar workers, who were shining the light of their 
beliefs on their inexperience by making a mess in the typesetting section, were trying to get your 
newspaper registered in the honorable pages of Turkish Press History with a superhuman effort in 
order to announce the truth to the public. A handful of unnamed heroes, who were reporters, editors, 
columnist, typesetters, secretaries, operators, united for the first time around a cause they believed 
in without feeling the need for any invitation, embarked on a holy jihad for the independence of the 
Turkish white-collar workers, ignoring all material interests”.62 

During the course of the boycot, an agreement was reached with the Press Technicians Union. 
Salih Özkarabey, the President of the Istanbul Press Technicians Union, sent a telegram to the 
Istanbul Journalists’ Union, expressing that they were protesting the attitude of the newspaper 
owners and that they were rooting for the journalists (Basın, 12 January 1961). 

Despite all the challenges, on the first day of the newspaper owners’ boycott, Basın newspaper 
of white-collar workers was issued on 11 January 1961. Erdoğan Kıral stated that the journalists 
achieved a great success: “An incident that has not been seen in the Turkish Press for a century: 
White-collar workers prepared Basın newspaper from a to z” (Basın, 11 January 1961). 

Selçuk Çandarlı, a member of the Istanbul Journalists' Union, was named as the owner of 
Basın. Abdi İpekçi was the Director of General Publications and the Editor-in-Chief was Semih 
Tuğrul, both of whom were members of the Istanbul Journalists' Union. Also, Murat Kayahanlı 
was named as the technical advisor. Although Basın Newspaper was printed in Tan Matbaacılık, 
its layout and typesetting were done in different printing houses. The typesetting and layout 
arrangement of the newspaper dated 11 January was undertaken by Güneş Matbaacılık, the one 
dated 12 January by Gediz Gazetecilik ve Matbaacılık İşletmesi, and the last one dated 13 January 
by Halk Gazetecilik ve Matbaacılık. The price of the newspaper was announced to be 25 kuruş, 
similar to the other daily newspapers of the time. While there was no phrase under the logo in the 
first issue, the phrase Voice of White-Collar Workers appeared in the last issue of 13 January. The 
first and third issues of Basın were published 6 pages and the second issue 8 pages. Journalists 

 
61 Basın, 11 Ocak 1961. 
62 Basın, 13 Ocak 1961. 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 121 

such as Aziz Nesin, Yaşar Kemal, Ümid Deniz, Erdoğan Kıral, Emil Galip Sandalcı, Cevat Fehmi 
Başkut, İhsan Ada, Çetin Altan, Ümid Deniz, Ömer Sami Çoşar wrote columns in the newspaper.  

It was reported in Basın that the newspaper was met with great interest in the society. It was 
even noted that there were those who applied to work in the newspaper for free, as well as those 
who wanted to provide financial and moral assistance.63 The most important indicator of the public 
interest for Basın was the number of circulations reaching up to one hundred thousand.64 As a 
matter of fact, the Istanbul Journalists' Union made a profit of 20,222 liras from the three-day 
publication of the newspaper. The profit made from the sales was transferred to the Journalists' 
Union of Turkey as income. Basın made money not only from sales but also from advertisements. 
The journalists, who suffered from the shortage of advertisements, published the advertisements 
of some organizations free of charge for the sake of filling the newspaper. The organizations whose 
advertisements were published in the paper then contacted the journalists to say that they wanted 
to make a payment.65 

Basın was also welcomed by the MBK. When the first issue was published, the Committee 
Chairman Gen. Cemal Gürsel phoned the journalists and encouraged them by saying "Keep going, 
boys!.66 Moreover, some military officers assisted in the delivery of the newspaper.67 

Although it is noted that Basın was published to fill the news gap due to the boycott of nine 
newspapers, the first few pages and headlines of the newspaper were generally about the crisis 
experienced with the newspaper owners. To illustrate, the headline of the 11 January issue was 
"We are always at the service of the people, White-collar Workers Gathered for a Silent Protest 
March After Nine Newspaper Owners Shut Down Their Newspapers". The headline of the 12 
January issue was "Journalists in Ankara Walked Quietly". Similarly, the last issue dated 13 
January had an headline indicating "White-collar Workers Will Protect Their Rights". 

In the first issue of Basın, the joint statement made by nine newspaper owners on 10 January 
was answered. In that statement the newspaper owners stated the reasons for their protest as follow: 
“The laws introduced by the MBK regarding the press have put the sector in an unprecedented 
danger. This incident was of a nature that could directly impair our fundamental rights and 
freedoms.” In the answer of the journalists published in Basın, it was argued that “The amended 
new version of the White-collar Workers Law neither put the press in an unprecedented danger, 
nor did it curtail our fundamental rights and freedoms. Therefore, it could never have caused the 
owners of 9 newspapers to close their newspapers for three days.” It was also noted in Basın that 
the MBK, whose purpose was nothing but the realization of social justice, gave the final shape to 
the law by listening to mutual criticism and opinions. 

Regarding the Law on the Press Advertising Agency, the journalists acknowledged in Basın 
that it was possible to turn this law into a means of economic pressure on the newspapers and this 
drawback should be carefully addressed in the future. Nevertheless, it was argued that this situation 
could never justify "the heavy protest movement such as closing the newspapers for three days". 
In the same issue, it was also stated that the actions of newspaper owners would never occupy an 
honorable place in history of Turkish press. The following interesting analogy was made in the 

 
63 Basın, 12 Ocak 1961. 
64 Üstün, “Babıali’de Dokuz Patron Olayı”, 79. 
65 Atılgan, Gazetecilerin Korunması, 139. 
66 Atılgan, Gazetecilerin Korunması, 129. 
67 Üstün, “Babıali’de Dokuz Patron Olayı”, 124. 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 122 

newspaper with reference to one of the owners of a newspaper possessing a sock factory: 
“Publishing a newspaper is not like running a sock factory. The press is not a hundred percent 
commercial enterprise. It is a public service”.68 

After the reply to the newspaper owners, the journalists published articles and news for three 
days, evaluating the current situation and trying to express their rightfulness. For instance, in the 
issue of Basın dated 12 January, an article headed “The Clouds May Break. But …” appeared and 
it stated that the closing of the newspapers for three days by the nine newspaper owners with a 
carelessly written declaration was an incident that would always be recalled with grief in the 
century-old history of Turkish Press and that it is much more painful to see the newspaper owners 
were against a law that would guarantee the social security of the white-collar workers employed 
in the newspapers. It was also expressed that the situation immensely upset the journalists, but that 
it caused them to stick together, and this was their only consolation.69 

The article titled “Açık Mektup (Open Invitation)” written by Ömer Sami Çoşar in Basın 
indicated that the journalists had been on the side of the newspaper owners under all circumstances 
by making sacrifices for years and that it was their turn to make sacrifices in the current situation 
as the journalists would definitely not back down from the cause for which they were right.70 
Meanwhile, Safa Kılıçlıoğlu, the owner of boycotting Yeni Sabah, had his newspaper shut down 
in the early hours of the morning of 12 January and did not let his employees in. Basın called 
attention to the behavior of Kılıçlıoğlu as a proof of their rightfulness by stating that “In this way, 
Safa Kılıçlıoğlu, one of the owners of boycotting newspapers, showed a concise example of what 
mentality the white-collar workers had been struggling with.71  

After three intense days, the readers were bid farewell with an article in Basın titled "Goodbye 
for Now" on 13 January. This farewell article summarized the whole process noting that the 
journalists would never sacrifice their rights under the protection of the law and that they would 
defend their rights again through the means of Basın in case "the conditions creating Basın" arose: 

“What did we say when we first published Basın: “We will not deprive you of a newspaper for 
three days” and in fact, we didn’t. We exerted superhuman strength to keep this promise. We burned 
the candle at both ends… “What did we do?”, you may wonder. First, we wrote our articles, 
prepared our news, then we did the typesetting, then we printed the newspaper, packaged and 
carried them on our back and we delivered Basın to you… 

Our struggle is not against our employers, but against those opposing the law that guarantees our 
rights. We execrably return the gossip of those who try to portray this noble movement as a class 
struggle despite our cause. For now, we say "Farewell" to you. 

From this day forward, each of us will return to our homes, our newspapers. We will continue to 
serve you by sitting at the tables that we are accustomed to, loved, found closer than our home. 
Nonetheless, if the atmosphere that gave rise to this struggle does not disperse and we see that the 
mentality against the rights we have gained continues to prevail, of course, we will know how to 
fight with all our strength. If the conditions that created Basın three days ago appear again, or if we 
can no longer breathe, speak, or call out to you in our own newspapers, we will shout out to you 

 
68 Basın, 11 Ocak 1961. 
69 Basın, 12 Ocak 1961. 
70 Basın, 13 Ocak 1961. 
71 Basın, 13 Ocak 1961. 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 123 

again with Basın in the morning. We will never sacrifice our rights under the law. Goodbye for 
now”.72 

After the three-day boycott, nine newspapers resumed their publications on 14 January, 1961, 
and the journalists returned to their newspapers to continue their work from where they had left 
off. The owner of Vatan Newspaper, Ahmet Emin Yalman, who also experienced the typesetters' 
strike of 1923, wrote an article lowering the temperature: "To forget what is going on under various 
influences in an exciting period, to overcome all kinds of extremist feelings, and to be a watcher 
for the existence of newspapers and the independence and freedom of the press".73 However, the 
writings of Bedii Faik in Dünya Newspaper showed that relations would not improve immediately, 
at least for a while: "What was there three days ago: A tired head, a foggy and painful head! What 
is there today! A broken heart in pieces! I have a doctor for my head, but who will fix my broken 
heart?”.74 

On the other hand, the owners of the newspapers, except Milliyet, released a joint statement 
on the day the newspapers were published. In their statement issued under different headings, the 
owners stated that "Let us immediately point out that the sadness we felt when we made the 
decision to leave readers without a newspaper for three days is no less than anyone else's. However, 
the sanctions we have faced with the latest laws have forced us to take this decision” and then they 
added that some people who misled them, not the members of the MBK, were responsible for the 
newly enacted laws. 

The newspaper owners claimed that during the period when their newspapers were closed, 
they were unilaterally subjected to "ugly and potentially unlawful" accusations and that they would 
respond to these accusations and criticisms. According to them, with the law on the Press 
Advertising Agency, “it would be possible, depending on the intention and attitude of the future 
political powers, to turn the press into a complete slave and to liquidate those who did not consent 
to this situation”. Additionally, the newspaper owners criticized Law No. 212 and noted that the 
majority of journalists were paid above the minimum wage. They referred to the lowest wages that 
could be paid to journalists according to the law and argued that these wages were “superior to the 
wages of military officers and civil servants in the government sectors, who were paid in 
accordance with their ages and level of education”. They came up with this argument as the 
majority of the employees in the newspapers were high school graduates and their age were less 
than 30. Highlighting Article 6 of the Law, which determined the seniority of white-collar workers 
as the first date of entry to the profession, the newspaper owners commented that "such a 
retroactive law and such a burden placed on press institutions does not exist either in Turkey or 
anywhere else in the world".75 

The decision of nine newspaper owners to cease publication for three days not only caused 
the journalists to come together and publish Basın, but also turned into a day of celebration for the 
journalists. 10 January, the day when the newspaper owners announced their decision to stop 
printing, was celebrated as the Journalists' Day by the Istanbul Journalists' Union starting from 
1962. Since 1971, this day has been observed as Working Journalists Day and is still celebrated in 
this way today. 

 
72 Basın, 13 Ocak 1961. 
73 Üstün, “Babıali’de Dokuz Patron Olayı”, 106. 
74 Dünya, 14 Ocak 1961. 
75 Hürriyet, 14 Ocak 1961. 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 124 

Conclusion 
The publication of Takvim-i Vekayi in 1831 marked the beginning of Turkish Press History. 

After the process that started with Tercüman-ı Ahval in 1860, the number of newspapers recorded 
a great increase and especially after the declaration of the Second Constitutional Monarchy, there 
appeared an "outburst of press". Due to the relative freedom that came along with this period, 
several newspaper proprietorships were acquired, even though many were not printed or only one 
issue could be published. With the increase in the number of newspapers and employees in Turkey, 
divergencies and conflicts of interest began to increase in employer-employee relations. Thanks 
to the organization of newspaper employees under one roof through unions, disagreements and 
disputes became more visible with strikes and similar actions. 

From the beginning of the 20th century, the disagreements in the Turkish press were mostly 
experienced by the blue-collar workers employed in the newspaper. It was the typesetters who 
came to the fore among all blue-collar workers. As a matter of fact, they were the first group of 
blue-collar workers who started to get organized. In 1908, journalists also attempted to establish a 
community; however, they could not put this community into action for a long time due to the 
political conflicts among them. As journalists were not organized, when they experienced a 
problem in a newspaper, they either switched to another or published their own newspaper instead 
of fighting back.   

The typesetters working in newspapers, on the other hand, did not act like the journalists. They 
were organized by establishing a community right after the proclamation of the Second 
Constitutional Monarchy and got into a more organized struggle for their rights. From the last 
period of the Ottoman Empire to the first years of the Republic, several typesetter strikes took 
place. After these strikes, the typesetters made significant gains both for themselves and for other 
press workers. For instance, in the Ottoman period, it was the typesetters who ensured that 
newspapers were not published during the holidays and that newspaper employees were entitled 
to take a leave at least on religious and national holidays. 

The newspaper employees often went on strike and quit their jobs when they had a 
disagreement with their employers. Additionally, the employees also attempted to publish 
newspapers temporarily against their employers in order to “give them a dose of their own 
medicine” until the disagreement between them was resolved. In the Turkish Press History, 
newspaper workers were able to achieve this twice, in 1923 and 1961. In 1923, a newspaper named 
Haber was published by the typesetters, and in 1961 another was published under the name Basın 
by the journalists who were white-collar workers.  

When the newspaper owners and the typesetters had a dispute due to wages and working hours 
in 1923, the typesetters quit on 6 September, 1923. Thereupon, the owners of eight newspapers 
released in Istanbul came together and published a newspaper called The Müşterek Newspaper. 
Upon this action of the newspaper owners, the typesetters issued their own newspaper called Haber 
and tried to explain to the public the reasons for their disagreement. During the 15-day strike, there 
was a fierce debate between the newspaper proprietors and the typesetters. Eventually, on 20 
September, 1923, an agreement was reached and the eight newspapers continued their 
publications. 

Laws No. 212 and 195 enacted by the MBK, which took over the legislative authority after 
the military coup of 27 May 1960 in Turkey, were met with reaction by the nine newspaper owners 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 125 

and in order to force the MBK to withdraw the laws they decided not to publish their newspapers 
for three days as of 11 January, 1961. Upon this action, the journalists, under the leadership of 
their unions, issued a newspaper named Basın for three days in order to fill the news gap that 
would arise and to tell the public about their problems. In Basın, there was no reciprocal squabble 
with the newspaper owners, as was the case with Haber. As of 14 January, 1961, the boycotting 
nine newspapers resumed publication and the journalists returned to their newspapers continuing 
their work from where they left off. 

The most significant reason why both white-collar and blue-collar workers had to print 
newspapers against their employers in 1923 and 1961 was the lack of legal rights or the inadequacy 
of their rights. There existed neither a labor law nor a press law in 1923. The first labor law in 
Turkey was enacted in 1936. However, this law did not give workers the right to organize and 
prohibited strikes and lockouts. In addition, this law did not include journalists within the scope of 
the law. The first Press Law regulating the working conditions of journalists was only enacted in 
1952, but it did not grant journalists the right to strike. 

A closer look at both incidents in 1923 and 1961 reveals some similarities. To illustrate, 
having realized the importance of public opinion, the newspaper employees published a newspaper 
to make their voices heard and to fight with the same weapon against their employers. They 
personally did all the work for these newspapers, from administration to typesetting. Apart from 
these two incidents, the newspaper employees could not carry out such an action again. The 
newspaper employees also discovered that in order to defend their rights, they had to have a press 
outlet, not only in times of conflict but also at other times. In fact, although the typesetters desired 
to continue their newspaper after the strike in 1923, they could not succeed in that.  

A remarkable situation in the two incidents was the attitude of the governments of the period. 
In 1923, the government of the time sided with the newspaper owners, and Adnan (Adıvar) Bey, 
the Istanbul representative of the Ankara Government, wanted the government to intervene in the 
strike. Similarly, in 1961 the MBK, which held all the power of the state, gave open support to the 
journalists against the newspaper owners and provided all kinds of convenience for them to publish 
their newspaper, including the help provided in the distribution of the newspaper by the military 
officers. In fact, it would not have been possible for the journalists to print and deliver the 
newspapers if it had not been for the support of the MBK. 

Another striking issue was that the blue-collar workers and white-collar workers could not 
achieve unity in their struggle for their rights. On the one hand, the journalists in 1923 did not 
show any support for the blue-collar worker typesetters in their struggle against the newspaper 
owners. On the other hand, in 1961, press technicians who were also blue-collar workers, acted 
timidly to support the struggle of blue-collar worker journalists.   

It should be noted is that although they were less educated than the white-collar-worker 
journalists, the typesetters became more successful in seeking their rights. This certainly highlights 
the importance of organizing and acting together. While the typesetters began to obtain their rights 
in 1908 by getting organized and acting in solidarity, the journalists could not achieve this for a 
long time due to the disagreements among themselves and the competitive nature of their work. 
Additionally, journalists viewed unionism negatively and tried to gain their rights through 
professional organizations. They did not become as successful as other press workers in their 
struggle for rights due to their noncommittal attitude towards the unions and their individual 
actions. On the other hand, during the Ottoman and early republican periods, the typesetters 

http://www.ottomancivilization.com/


Osmanlı Medeniyeti Araştırmaları Dergisi 
Sayı 19, Aralık 2023, 108-127.                                                                                                                                     

 

 
               

    www.ottomancivilization.com                                                                                 126 

worked cooperatively under the leadership of a chief. They quit their jobs as a team, further 
consolidating their power against the employers. 

Considering the attitude of the newspaper owners in both incidents, one can also see that they 
gave very similar reactions. First, they accused their employees of being "communists". Secondly, 
they claimed that they were also journalists themselves, therefore, they did not have an employer-
employee relationship in the newspapers and that they had been experiencing the same problems 
as with their employees. Third, they argued that the employees of the newspapers had low levels 
of education, yet they were getting paid quite high salaries. What can be considered more striking 
is that the newspaper owners attempted to prevent their employees from publishing the 
newspapers. Not only did they try to inhibit these newspapers from receiving advertisements, but 
also they attempted to stop their distribution and delivery. They also put pressure on those who 
would take part in printing the employees' newspapers. 

One of the notable issues for the newspaper owners was that even though they were struggling 
with each other, they were able to cooperate as a single unit when their interests conflicted. Ahmet 
Emin Yalman, who was a newspaper owner during both incidents in 1923 and 1961, wrote in his 
memoirs years later that "such a close and harmonious" cooperation was not seen in the Turkish 
press regarding the attitude of the newspaper owners during the 1923 typesetters’ strike. They 
ensured this unity in 1961 as well. However, there was a slight difference between the first one 
and the latter. While the newspaper owners agreed to publish a newspaper and worked in the 
typesetting house in order not to leave the public without news, they preferred to shut down their 
newspapers for three days in 1961. 

The incidents of 1923 and 1961 also offered some benefits for both the employees and the 
newspaper owners. In particular, the typesetters' strike of 1923 helped both parties to understand 
each other relatively better. In addition to their role as workers, the typesetters had the opportunity 
to see the financial and moral difficulties of publishing a newspaper by taking on the role of an 
employer, just as the employers took the opportunity to see the conditions under which their 
employees had been working by assuming their role as workers. Likewise, in 1961, the journalists 
also experienced the conditions of being a newspaper owner. 

Consequently, the incidents in 1923 and 1961 showed that the newspaper owners who had 
fought each other fiercely, could come together when necessary, and that the newspaper employees 
could better protect their rights if they were organized and stood in solidarity. The strikes also 
helped both parties look at each other with empathy, which has been a substantial gain for future 
employer-employee relations and the general press sector. More importantly, Haber and Basın 
Newspapers published by the employees bequeathed some important records in Turkish Press 
History. Thanks to these newspapers, we were able to gain a great deal of essential information 
ranging from the conditions under which newspapers were published to that the financial and 
moral situations of the employees at the time.  

 

 
 

 
 

http://www.ottomancivilization.com/


 
A. A. Gazel   

 

 
               

www.ottomancivilization.com                                                                                 127 

References 
10 Ocak ve Ötesi, İstanbul: İstanbul Gazeteciler Sendikası, 1963. 
Atılgan, Semra. Gazetecilerin Korunması, İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, 1991. 
Elmore, C. “Terry Pettus and the 1936 Seattle Newspaper Strike: Pivotal Success for the. Early 

American Newspaper Guild”, American Journalism, 36(3), 2019: 300-321. 
Gazel, Ahmet Ali-Ortak, Şaban. “İkinci Meşrutiyet’ten 1927 Yılına Kadar Yayın İmtiyazı Alan 

Gazete ve Mecmualar (1908-1927)”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 2006: 
223-256. 

Gazel, Ahmet Ali. “Osmanlı Mürettipler Cemiyeti”, Bilig, (85), 2018: 83-112. 
Gazel, Ahmet Ali. 1923 Mürettipler Grevi, Ankara: İdeal Kültür Yayıncılık, 2016. 
Gezgin, S., Polat, V., Arcan, H. E.  Türkiye Sözlü Basın Tarihi I, İstanbul: İş Bankası Yayınları, 

2016. 
Hıfzı Topuz, 100 Soruda Basın Tarihi, İstanbul: Gerçek Yayınları, 1973. 
Taft, P. “The Limits of Labor Unity: The Chicago Newspaper Strike of 1912”, Labor History, 

19(1), 1978: 100-129. 
Tracy, J. “The News About the Newsworkers: Press Coverage of the 1965 American. Newspaper 

Guild Strike Against the New York Times”, Journalism Studies, 5(4), 2004: 451-467. 
Üstün, Hasan. Babıali’de Dokuz Patron Olayı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: 

Ankara Üniversitesi, 2000. 
Yalçın, Hüseyin Cahit. Edebiyat Anıları (Yayına Hazırlayan: R. Mutluay). İstanbul: İş Bankası 

Yayınları, 1975. 
Yalman, Ahmet Emin. Yakın Tarihde Gördüklerim ve Geçirdiklerim 1922-1971, II (Yayına 

Hazırlayan: E. Ş. Erdinç). İstanbul, 1997. 

Internet Resources 
Efdal Sevincli, dokuzeylul.com/Izmir-basin-tarihinde-ilk-grev (accesed: 11 October 2022) 
Glenn Fleishman, glennf.medium.com/the-typewriter-is-not-a-typesetter. (accesed: 07 June 

2022) 

Periodical References (Newspapers) 
Akşam  
Basın 
Bayram Gazetesi 
Cumhuriyet 
Dünya 
El-Adl 
Haber 
Hürriyet 
Müşterek Gazete 
Ulus 
Vakit 
Yeni Gün 

http://www.ottomancivilization.com/

